Ο ακροδεξιός νέος πρόεδρος της Βραζιλίας, ο Ζαΐχ Μπολσονάρου, ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι δεν θα εναντιωθεί στην εξαγορά του σημαντικότερου τμήματος της βραζιλιάνικης κατασκευάστριας αεροσκαφών Embraer από τον αμερικανικό γίγαντα του τομέα, τη Boeing, αφού όπως διαβεβαίωσε με τη συμφωνία που προωθείται «προστατεύονται» τα συμφέροντα της χώρας του.
Ο Μπολσονάρου, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά του την 1η Ιανουαρίου, αποφάσισε να δώσει το πράσινο φως σε αυτό το σχέδιο — το τίμημα της εξαγοράς υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 5,2 δισεκατομμύρια αμερικανικά δολάρια — έπειτα από μια συνεδρίαση του υπουργικού του συμβουλίου, αναφέρει ανακοίνωση που δημοσιοποίησε η βραζιλιάνικη προεδρία το βράδυ της Πέμπτης.
Αμέσως μετά την άνοδό του στην προεδρία ο πρώην λοχαγός είχε εκφράσει ανησυχία ότι η Μπόινγκ θα μπορούσε να αποκτήσει όλη την Εμπραέρ εάν η συμφωνία εγκρινόταν με τους όρους που προτείνονταν. Όμως την Πέμπτη, η ανακοίνωση που διένειμαν στα μέσα ενημέρωσης οι υπηρεσίες του υπογράμμισε πως η συμφωνία «προστατεύει την εθνική κυριαρχία (της Βραζιλίας) και τα εθνικά (της) συμφέροντα».
Η Εμπραέρ θα παραχωρήσει το 80% της διεύθυνσής της που κατασκευάζει εμπορικά αεροσκάφη — της πλέον κερδοφόρας — στην Μπόινγκ. Κατά την κυβερνητική ανακοίνωση, το νέο στοιχείο στη συμφωνία είναι ότι οι διοικήσεις υπόσχονται να «διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας στη Βραζιλία στο σημερινό τους επίπεδο». Πρόκειται για στοιχείο προορισμένο να κατευνάσει τους συνδικαλιστές και βραζιλιάνους πολιτικούς που προειδοποιούσαν ότι εάν η εξαγορά προχωρούσε, θα ακολουθούσαν απολύσεις. Μέχρι χθες Πέμπτη, οι διοικήσεις της Μπόινγκ και της Εμπραέρ απέφευγαν να δεσμευτούν για το ζήτημα.
Η εξαγορά της Εμπραέρ από την Μπόινγκ εγγράφεται στο πλαίσιο της αναμόρφωσης της παγκόσμιας αγοράς αεροσκαφών μεσαίου μεγέθους/μεσαίων αποστάσεων. Ακολουθεί την αντίστοιχη συμφωνία της Airbus, μεγάλης ανταγωνίστριας της Μπόινγκ, για την εξαγορά του τμήματος της Bombardier το οποίο κατασκευάζει εμπορικά αεροσκάφη.
Η Μπομπαρντίερ είναι άμεση ανταγωνίστρια της Εμπραέρ.
Η συμφωνία θα πρέπει πλέον να υπερψηφιστεί από τους ιδιώτες μετόχους της βραζιλιάνικης αεροπορικής βιομηχανίας μέσα στις επόμενες τριάντα ημέρες, πάντως ήταν η εξασφάλιση της έγκρισης της κυβέρνησης αυτή που θεωρείτο το μεγαλύτερο εμπόδιο. Αφού πάρουν το πράσινο φως των μετόχων τους, οι δύο εταιρείες θα πρέπει κατόπιν να εξασφαλίσουν εγκρίσεις από τους φορείς εποπτείας του ανταγωνισμού σε διάφορα κράτη.
Εξάλλου, η εξαγορά θα χρειαστεί να ξεπεράσει αρκετές νομικές προκλήσεις στη Βραζιλία. Εργαζόμενοι και πολιτικοί προσκείμενοι στην κεντροαριστερά και την αριστερά κατάφεραν με προσφυγές τους στη δικαιοσύνη να εξασφαλίσουν αποφάσεις που εμπόδιζαν να προχωρήσει το σχέδιο, αλλά οι αποφάσεις αυτές πολύ γρήγορα ανατράπηκαν. Οι προσφυγές πάντως εκκρεμοδικούν. Στη δικαιοσύνη έχουν καταφύγει επίσης μειοψηφικοί μέτοχοι, οι αγωγές των οποίων επίσης εκκρεμοδικούν.
Οι διοικήσεις των Εμπραέρ και Μπόινγκ «χαιρέτισαν» την απόφαση της βραζιλιάνικης κυβέρνησης. Ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους ότι αναμένουν η συμφωνία να εγκριθεί οριστικά εντός του 2019.
Αν και η Εμπραέρ, η τρίτη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στον κόσμο πίσω από την Μπόινγκ και την Έρμπας, με τζίρο έξι δισεκατομμυρίων δολαρίων και 16.000 εργαζόμενους, ιδιωτικοποιήθηκε το 1994, η κυβέρνηση διατήρησε δικαίωμα βέτο (ή τη λεγόμενη «χρυσή μετοχή») ως προς τις αποφάσεις στρατηγικού χαρακτήρα.
Η εταιρεία παράγει μια ευρεία γκάμα πολιτικών αεροσκαφών, στρατιωτικών αεροπλάνων — η συγκεκριμένη διεύθυνσή της θα εξαιρεθεί από τη συμφωνία με τη Μπόινγκ — καθώς και πολυτελών ιδιωτικών τζετ που προτιμούν κυρίως επιχειρηματίες.