Μέχρι πριν λίγα χρόνια στις δυτικές χώρες, ειδικά στην Αμερική, αλλά και στη χώρα μας, ήταν συνηθισμένο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, να εμφανίζονται στελέχη εταιριών δημοσκοπήσεων που παρουσίαζαν τα θέματα που απασχολούσαν την κοινή γνώμη και τους πολίτες. Δυστυχώς, σήμερα έχουμε περάσει στην εντελώς απέναντι πλευρά και η πλειοψηφία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, εφαρμόζει μια στρατηγική σύμφωνα με την οποία, είναι αυτά που λένε στους πολίτες τι σκέφτονται. Του λόγου το αληθές, αποδεικνύει έρευνα, μιας από τις πλέον έγκυρες, αν όχι της πλέον έγκυρης, εταιρίας δημοσκοπήσεων της Αμερικής, της Rasmussen. Και όπως είναι αποδεδειγμένο, το τι συμβαίνει στην Αμερική, ειδικά στα μέσα ενημέρωσης, δίνει τη γραμμή και στην υπόλοιπο δυτικό κόσμο.
Του Δημήτρη Γ. Απόκη*
Εάν παρακολουθήσει κανείς την κάλυψη στην Αμερική, και σχεδόν στο σύνολο των χωρών της Δύσης, στην παρούσα συγκυρία τα μέσα ενημέρωσης, λένε στους πολίτες ότι πρέπει να σκέφτονται και να τους απασχολεί, ο πόλεμος στην Ουκρανία, το κακό Ισραήλ στην κρίση στη Μέση Ανατολή, η κλιματική αλλαγή, και ειδικά στην Αμερική το θέμα των αμβλώσεων και οι δίκες και τα νομικά προβλήματα του πρώην προέδρου και υποψηφίου των Ρεπουμπλικάνων, στις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου, Ντόναλντ Τραμπ. Η έρευνα της Rasmussen, δίνει στα θέματα αυτά το όνομα, καλάθι θεμάτων της ελίτ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας και είναι πραγματικά διαφωτιστικά, η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Η έρευνα αποδεικνύει, ότι οι πολίτες ενδιαφέρονται και ανησυχούν για την οικονομία, την ασφάλεια των συνόρων, αλλά και για θέματα όπως οι αδιάβλητες εκλογές, η διαφθορά στην κυβέρνηση, τα ασφαλή εμβόλια και η οπλοποίηση του νομικού συστήματος των Ηνωμένων Πολιτειών. Το όνομα για τα θέματα αυτά στην έρευνα είναι MAGA, από το κίνημα του Ντόναλντ Τραμπ, Make America Great Again.
Σύμφωνα λοιπόν με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα θέματα που απασχολούν τους Αμερικανούς πολίτες, ενόψει των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου, είναι κατά σειρά προτεραιότητας, ο πληθωρισμός – ακρίβεια 32%, παράνομη μετανάστευση 23%, αμβλώσεις 18%, βίαιη εγκληματικότητα 7%, κλιματική αλλαγή 6%, πόλεμος στην Ουκρανία 5%, παλαιστινιακή κρίση 4%, μαθητικά δάνεια 2%.
Όπως βλέπει κανείς από τα αποτελέσματα, πληθωρισμός – ακρίβεια και μετανάστευση συγκεντρώνουν την πλειοψηφία του 55%. Ακολουθεί το θέμα των αμβλώσεων με μόνο 18% και όλα τα υπόλοιπα θέματα που βρίσκονται στην κορυφή του καλαθιού της ελίτ και της κάλυψης των μέσων ενημέρωσης συγκεντρώνουν μονοψήφια ποσοστά.
Ας μας εξηγήσει λοιπόν κανείς γιατί τα θέματα αυτά μονοπωλούν την αρθρογραφία, τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και των ιστοσελίδων, και γιατί βρίσκονται και στην κορυφή της ατζέντας των περισσότερων κυβερνήσεων στο δυτικό κόσμο.
Την ίδια στιγμή μέσα μαζικής ενημέρωσης και κυβερνήσεις, κατά κύριο λόγω μειοψηφίας, που κυβερνούν λόγω εκλογικών νόμων που αποτρέπουν σε κόμματα που κερδίζουν εκλογές να κυβερνήσουν, περνούν το μήνυμα ότι τα θέματα που, όπως αποδεικνύεται, απασχολούν έντονα τους πολίτες, είναι μέρος μιας λαϊκίστικης και ακροδεξιάς ατζέντας, ενώ στην πραγματικότητα είναι θέματα καθημερινότητας και τεράστιας σημασίας για τον προϋπολογισμό, την επιβίωση και την ασφάλεια των νοικοκυριών.
Θέματα που όπως δείχνει η δημοσκόπηση συγκεντρώνουν την ισχυρή πλειοψηφία του 61%, ενώ αυτά που τα μέσα ενημέρωσης, προκρίνουν και σερβίρουν ως πρώτης γραμμής, όλα μαζί συγκεντρώνουν μόλις το 35%.
Ακόμα και στις νεαρές ηλικίες 18 με 39 ετών, που παραδοσιακά κλείνουν προς τα αριστερά, τα ποσοστά είναι μοιρασμένα ανάμεσα στα θέματα του καλαθιού της ελίτ και των θεμάτων MAGA. Στις ηλικίες πάνω από 40 ετών, υπάρχει καθαρή πλειοψηφία υπέρ των θεμάτων MAGA.
Στις ηλικίες 18 με 39, σύμφωνα με την έρευνα, μόνο το 4%, ενδιαφέρεται ακόμη και για το χρέος σε μαθητικά δάνεια. Παρά τη φασαρία που έχει γίνει από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σχετικά με τις διαδηλώσεις και τις καταλήψεις στα πανεπιστήμια για την κρίση στη Γάζα, σύμφωνα με την έρευνα, στις ηλικίες 18 με 39, μόνο το 4% θεωρεί ότι είναι σημαντικό θέμα και ενδιαφέρεται.
Εάν δει κανείς τα ποσοστά ανά κόμμα, στους Δημοκρατικούς, τα θέματα του καλαθιού της ελίτ προηγούνται, όχι όμως με τεράστια διαφορά, 56% έναντι 40%. Οι αμβλώσεις είναι πρώτο θέμα με 33%, αλλά και στους Δημοκρατικούς, ο πληθωρισμός – ακρίβεια, είναι δεύτερος σε προτιμήσεις με 26%. Η κλιματική αλλαγή μόνο 8%, η Ουκρανία 6%, η κρίση στη Γάζα 8%.
Στους Ρεπουμπλικάνους τα θέματα MAGA – καθημερινότητας, συγκεντρώνουν το 69%, με πρώτα σε προτιμήσεις τον πληθωρισμό – ακρίβεια και την παράνομη μετανάστευση.
Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι στα ποσοστά των πολιτών που δηλώνουν ανεξάρτητοι. Το πρώτο θέμα ενδιαφέροντος για αυτούς είναι ο πληθωρισμός – ακρίβεια, με ποσοστό 33%.
Και ερχόμαστε στο ερώτημα της έρευνας, αναφορικά με το πόσο καλή δουλειά κάνουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, όσο αφορά την κάλυψη των πιο σημαντικών θεμάτων. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά και ταυτόχρονα διαφωτιστικά. Άριστη 8%, καλή 20%, ικανοποιητική 23%, απογοητευτική 46%.
Μόνο το 16% των Ρεπουμπλικάνων χαρακτηρίζουν την κάλυψη των ΜΜΕ, καλή ή άριστη. Στους ανεξάρτητους μόνο το 23%. Το 67% των Ρεπουμπλικάνων και το 48% των ανεξάρτητων χαρακτηρίζουν απογοητευτική την κάλυψη των ΜΜΕ. Ακόμα και στους Δημοκρατικούς, άριστα δίνει μόνο το 12% και μαζί με το ικανοποιητικά, το ποσοστό φτάνει 42%, και όχι πάνω από 50%.
Όταν το 2019, ο Ντόναλντ Τραμπ, αποκάλεσε τα ΜΜΕ, εχθρό του λαού, είχε ξεσπάσει υστερία στα μέσα ενημέρωσης διεθνώς. Η έρευνα έθεσε αυτό το ερώτημα. Εάν δηλαδή, τα ΜΜΕ είναι εχθρός του λαού. Τα αποτελέσματα, αποδοκιμασία για τα μέσα ενημέρωσης. Συμφωνώ απόλυτα 27%, συμφωνώ κατά κάποιο τρόπο26%. Διαφωνώ απόλυτα 23%, διαφωνώ κατά κάποιο τρόπο 15%. Συνολικά το 53% σήμερα, συμφωνεί με το χαρακτηρισμό του Τραμπ, όσο αφορά τα μέσα ενημέρωσης.
Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι ότι το 64% των Αμερικανών πολιτών πιστεύουν, ότι οι υπηρεσίες πληροφοριών επηρεάζουν την κάλυψη των ΜΜΕ, όσο αφορά τα σημαντικά θέματα.
Βλέποντας κανείς τα αποτελέσματα, αυτής της πραγματικά διαφωτιστικής έρευνας, μπορεί πολύ άνετα να εξάγει το κατάλληλο συμπέρασμα. Πριν από λίγο καιρό, σε σχετικό άρθρο μου είχα αναφερθεί στην προδοσία των διανοουμένων. Τα παραπάνω στοιχεία της έρευνας, αποδεικνύουν ότι η προδοσία των μέσων ενημέρωσης, έναντι των πολιτών, είναι όχι μόνο ίδια αλλά ακόμη πιο μεγάλη.
* Ο Δημήτρης Γ. Απόκης, είναι Διεθνολόγος, με ειδίκευση στην Αμερικανική Εξωτερική Πολιτική, Γεωπολιτική και Διεθνή Οικονομία. Απόφοιτος των πανεπιστημίων The American University, School of International Service, και The Johns Hopkins University, The Paul H. Nitze, School of Advanced International Studies της Ουάσιγκτον. Είναι μέλος του The International Institute for Strategic Studies, του Λονδίνου. Ως Δημοσιογράφος, υπήρξε επί σειρά ετών διαπιστευμένος ανταποκριτής στο Λευκό Οίκο, στο Στέητ Ντιπάρτμεντ και στο Αμερικανικό Πεντάγωνο.