Ταινίες Πρώτης Προβολής: Κωμωδία στο Αιγαίο και Φανταστικά Ζώα
Με το πολυαναμενόμενο φιλμ, για τους λάτρεις της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ και του φανταστικού κινηματογράφου, “Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ”, αλλά και την ελληνική κωμωδία “Αιγαίο SOS”, δυο ταινίες που αναμένεται να κόψουν πολλά εισιτήρια, ξεκινά απόψε η καινούργια κινηματογραφική εβδομάδα στις αίθουσες, κατά την οποία θα προβληθούν ακόμη τέσσερις ταινίες, απ’ τις οποίες ξεχωρίζει το ψυχολογικό δράμα από την Παραγουάη “Οι κληρονόμοι”. Επίσης, για τους θαυμαστές της Λένας Πλάτωνος και της μουσικής της υπάρχει το ντοκιμαντέρ “λπ”.
“Αιγαίο SOS”
Ελληνική κωμωδία παραγωγής 2018, σε σκηνοθεσία του Πιέρρου Ανδρακάκου, με τους Θοδωρή Αθερίδη, Πάνο Βλάχο, Ευαγγελία Συριοπούλου, Μιχάλη Λεβεντογιάννη, Κωνσταντίνο Μπιμπή κά.
Ακόμη μία ελληνική κωμωδία, που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, το οποίο διψάει για να διασκεδάσει με μία ντόπια παραγωγή, με πρωταγωνιστές Έλληνες φαντάρους και σκηνικό το γαλάζιο του Αιγαίου. Ο νεαρός σκηνοθέτης Πιέρρος Ανδρακάκος, με τηλεοπτική εμπειρία, καταφέρνει κατ’ αρχάς να ξεφύγει από τις τηλεοπτικές φόρμες κάτι που δεν έχουν καταφέρει άλλοι συνάδελφοί του με μεγαλύτερη εμπειρία στο σινεμά, θέλοντας να πατήσουν στα σίγουρα και κυρίως να τραβήξουν στις αίθουσες το κοινό της τηλεόρασης. Ωστόσο, δεν καταφέρνει να κάνει μία αντιπολεμική ταινία, όπως έχει χαρακτηρίσει ο ίδιος την ταινία, πέρα από την κωμική της διάσταση, καθώς αποφεύγει σαν το διάβολο να μπει στην ουσία των συνεπειών και των καταστροφών ενός πολέμου. Οι ήρωές του δεν διαθέτουν τη στοιχειώδη δραματική υπόσταση όπως επιβάλλεται σε μια αντιπολεμική ταινία, ενώ όταν παρουσιάζει ως καρικατούρα τους Τούρκους στρατιώτες, δεν μιλά για την τραγικότητα του πολέμου, αλλά κάνει μια συρραφή ανεκδότων. Επιπλέον, ούτε μπορεί να στηρίξει μία αντιμιλιταριστική άποψη φορτώνοντάς την αποκλειστικά σε έναν “καραβανά”, που τον απατά η σύζυγός του, μία γραφική, σχεδόν γελοία φιγούρα ή κάποια σκόρπια χύμα πλάνα από υπουργικά γραφεία, που λαμβάνουν εντολές από την πρεσβεία. Απ’ την άλλη, κάνει κάποια εύστοχα σχόλια για τη σχέση Ελλάδας – Τουρκίας, την πρεμούρα όλων για τη διαφύλαξη του τουριστικού προϊόντος, αλλά και τον καθοριστικό ρόλο της Κίνας, με τον Κινέζο έμπορα να είναι ο μόνος που μπαίνει στην “εμπόλεμη ζώνη”, για να πουλήσει τα εμπορεύματά του, με τα οποία φέρνει πιο κοντά τους λαούς. Εν κατακλείδι, είναι μία ταινία που θα κόψει πολλά εισιτήρια, που το έχει παλέψει, όχι πάντα με επιτυχία, για να τραβήξει το ευρύ κοινό, που την έχει στηρίξει η εταιρία παραγωγής και που στο κάτω-κάτω της γραφής δεν είναι χειρότερη απ’ το πλήθος ανάλογων ταινιών από την αλλοδαπή και σίγουρα δίνει και δουλειά σε επαγγελματίες στο χειμαζόμενο χώρο του θεάματος.
Καλοκαίρι 2018, κάπου στο Αιγαίο, ελληνικές και τουρκικές φρεγάτες βρίσκονται απέναντι. Ένας μεγάλος υποθαλάσσιος σεισμός φέρνει στην επιφάνεια μία βραχονησίδα. Έλληνες και Τούρκοι στέλνουν από ένα φουσκωτό με άνδρες των ειδικών δυνάμεων και όχι μόνο, για να καταλάβουν τη βραχονησίδα. Οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές καταλαμβάνουν από μισή βραχονησίδα, ενώ μετά από παρέμβαση των ξένων δυνάμεων η κρίση αποκλιμακώνεται, αλλά ξεχνάνε τα φανταράκια που βρίσκονται εκεί.
«Μαίρη Σέλλεϋ»
(“Mary Shelley”) Βιογραφική ταινία βρετανικής-αμερικανικής παραγωγής 2017, σε σκηνοθεσία της Χάιφα Αλ-Μανσούρ, με τους Ελ Φάνινγκ, Μέισι Γουίλιαμς, Ντάγκλας Μπουθ, Στίβεν Ντιλέιν, Μπελ Πάουλι, Τομ Στάριτζ κα.
Κανονικά, θα περίμενε κανείς ότι μια ταινία για τη Μαίρη Σέλλεϋ, τη συγγραφέα του θρυλικού “Φρανκενστάιν”, στην οποία εμφανίζονται μεγάλες προσωπικότητες της παγκόσμιας λογοτεχνίας και του πνεύματος (εκτός από τη συγγραφέα, ο ποιητής Πέρσι Σέλλεϋ, ο Λόρδος Μπάιρον, ο φιλόσοφος Ουίλιαμ Γκόντγουιν κά) αν μη τι άλλο θα προκαλούσε τεράστιο ενδιαφέρον για τον θεατή, θα έδινε μια ξεχωριστή οπτική για την προσωπική ζωή και το έργο δημιουργών που επηρέασαν εκατομμύρια ανθρώπους, αλλά και την ποίηση, τα γράμματα, τη διανόηση. Ωστόσο, όσο προχωρά η ταινία τόσο το ενδιαφέρον μειώνεται, η αφήγηση ξεχειλώνει και τα πρόσωπα χάνουν το ενδιαφέρον τους, παύουν να είναι γήινα, άνθρωποι με ανάγκες, αδυναμίες, αγωνίες. Είναι μια ταινία που αποκλιμακώνει το ενδιαφέρον, ίσως γιατί οι ήρωες αντί να μιλούν σαν άνθρωποι, μιλούν με λογοτεχνικά κείμενα και ποιητικές ατάκες. Ίσως, πάλι, γιατί δεν βλέπεις ανθρώπους, αλλά κάτι αδιόρατα υψηλότερο, που μας κάνουν τη χάρη να προσεγγίζουν την ανθρώπινη φύση. Ακόμη και όταν μπαίνει στο “παιχνίδι” ο Μπάιρον, ο οποίος παρουσιάζεται λίγο πολύ ως ροκ σταρ που έχει “καεί” από τα παραισθησιογόνα και το αλκοόλ, αλλά και μισογύνης που περιφρονεί τις γυναίκες, πολύ γρήγορα χάνει τη λάμψη του, ακόμη και την περιέργεια του θεατή. Τι σου μένει στο τέλος; Όχι και πολλά πράγματα. Σίγουρα η αγωνία της Μαίρης Γουόλστονκραφτ-Γκόντγουιν και μετέπειτα Μαίρη Σέλλεϋ, να ξεφύγει από ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον και να προχωρήσει τις ιδέες της μητέρας της για τη χειραφέτηση των γυναικών (κάτι απόλυτα φυσιολογικό, δεδομένου ότι η σκηνοθέτιδα Αλ-Μανσούρ είναι από τη Σαουδική Αραβία), αλλά και η συμπαθητική φυσιογνωμία της πρωταγωνίστριας Ελ Φάνινγκ, εν αντιθέσει με τους ανδρικούς ρόλους, που πνίγονται στα ρηχά.
Η ταινία σκιαγραφει το ειδύλλιο ανάμεσα στη 16χρονη Μαίρη Γουόλστονκραφτ-Γκόντγουιν και τον ποιητή, της ρομαντικής σχολής, Πέρσι Σέλλεϋ, την καθοριστική συνάντησή τους με τον Λόρδο Μπάιρον και ως αποτέλεσμα όλων αυτών τη συγγραφή της κλασικής ρομαντικής γοτθικής νουβέλας της Γκότγουιν “Φρανκενστάιν”, σε μια εποχή κατά την οποία οι γυναίκες συγγραφείς θεωρούνταν δεύτερης κατηγορίας σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους.
“Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ”
(“Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald”) Δραματική περιπέτεια φαντασίας, αμερικανικής και βρετανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Γέιτς, με τους Έντι Ρέντμεϊν, Κάθριν Γουάτερστον, Νταν Φόγκλερ, Άλισον Σούντολ, Έζρα Μίλερ, Τζουντ Λο, Τζόνι Ντεπ, Τζο Κράβιτζ, Κάλουμ Τέρνερ, Κλαούντια Κιμ, Κέβιν Γκάθρι κα.
Πολυαναμενόμενη ταινία για τους λάτρεις της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, αλλά και αυτού του κινηματογραφικού είδους, που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει τεράστια απήχηση, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα εισιτήρια σε παγκόσμιο επίπεδο. Μπορεί ο σκανδιναβικός μύθος του Χάρι Πότερ να τέλειωσε, αλλά η φαντασία της παραγωγικότατης Ρόουλινγκ δείχνει ανεξάντλητη. Η ταινία, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της συνέχειας “Wizarding World”, διατηρεί τα συστατικά των προηγούμενων παραγωγών, χρησιμοποιεί όλες τις συνταγές, ξέρει πότε να ανεβάσει στροφές και να ικανοποιήσει το νεανικό κοινό, στο οποίο και κυρίως απευθύνεται.
Στο τέλος της πρώτης ταινίας, ο ισχυρός σκοτεινός μάγος Γκέλερτ Γκρίντελβαλντ με τη βοήθεια του Νιουτ Σκαμάντερ, συλλαμβάνεται από το MACUSA (το Κογκρέσο Μαγείας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής). Αλλά, τηρώντας την απειλή του, καταφέρνει να διαφύγει. Στόχος του είναι να συγκεντρώσει γύρω του, όσους περισσότερους συμμάχους μπορεί – ανυποψίαστους για τους πραγματικούς του στόχους – ώστε να θέσει σ΄ εφαρμογή το σχέδιό του: ν’ αναθρέψει καθαρόαιμους μάγους για να καταδυναστεύουν την ανθρωπότητα. Στην προσπάθειά του να ανατρέψει τα σχέδια του Γκρίντελβαλντ, ο Άλμπους Ντάμπλντορ καλεί τον πρώην μαθητή του Νιουτ Σκαμάντερ, που δέχεται να τον βοηθήσει, αγνοώντας τους κινδύνους που βρίσκονται μπροστά τους.
“Οι Κληρονόμοι”
(“Las Herederas”) Ψυχολογικό δράμα από την Παραγουάη, παραγωγής 2018, σε σκηνοθεσία του Μαρσέλο Μαρτινέσι, με τις Άνα Μπρουν, Μαργκαρίτα Ιρούν, Άνα Ιβάνοβα κα.
Από τη μακρινή και αχαρτογράφητη κινηματογραφικά Παραγουάη, μάς έρχεται αυτό το τολμηρό υπαρξιακό ψυχολογικό δράμα. Μια γυναικεία ταινία, μία σπουδή χαρακτήρων, που είναι φορτωμένη με βραβεία από το 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου, αλλά και από τις Νύχτες Πρεμιέρας, ενώ αποτελεί και την επίσημη πρόταση της Παραγουάης για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας 2019.
Ωστόσο, ο σκηνοθέτης Μαρτινέσι, κάνει κι ένα βαθύ και εκτεταμένο πολιτικό σχόλιο για την κατάσταση στη χώρα του, αλλά και γιατί όχι για πολλές γειτονικές χώρες. Ο Μαρτινέσι μιλά για τη σχέση των μικροαστών με τα αυταρχικά καθεστώτα, αυτούς που παρουσιάζονται ως “δημοκράτες” και μοιράζονται τα οφέλη της διαφθοράς και με τη συναίνεση της κοινωνίας συνεχίζουν να προκαλούν τους ίδιους φόβους και να κρατούν χειροπόδαρα δεμένους τους ανθρώπους. Εξαιρετικές οι πρωταγωνίστριες, που πραγματικά θα θέλαμε να τις δούμε και σε άλλες κινηματογραφικές δουλειές.
Η Τσέλα και η Τσικίτα, δύο γυναίκες που προέρχονται από ευκατάστατες οικογένειες της Ασουνσιόν, συμβιώνουν για πάνω από 30 χρόνια. Το τελευταίο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση δεν είναι καλή κι αρχίζουν να πουλάνε κάποια από τα αντικείμενα που έχουν κληρονομήσει. Όταν η Τσικίτα καταδικάζεται για απάτη λόγω των χρεών και φυλακίζεται, η Τσέλα αναγκάζεται να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και καταλήγει να κάνει την οδηγό για μια παρέα ηλικιωμένων και πλούσιων κυριών. Η Τσέλα συνηθίζει σε ένα καινούριο τρόπο ζωής, κι όλα αλλάζουν όταν γνωρίζει μία αρκετά νεότερη κοπέλα, που της κεντρίζει το ενδιαφέρον και την ωθεί να κάνει την προσωπική της επανάσταση.
“Κορίτσι”
(“Girl”) Ψυχολογικό δράμα ολλανδικής-βελγικής παραγωγής 2018, σε σκηνοθεσία του Λούκας Ντοντ, με τους Βίκτορ Πόλστερ, Άριε Βολτχάλτερ, Όλιβερ Μπόνταρντ κα.
Μια από τις μεγάλες εκπλήξεις στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών, καθώς αυτή η ταινία του 27χρονου Λούκας Ντοντ, βραβεύτηκε στο τμήμα “Ένα κάποιο βλέμμα” του φεστιβάλ και χαιρετίστηκε ως ένα φιλμ ύμνος στη διαφορετικότητα.
Η 15χρονη Λάρα είναι αποφασισμένη να γίνει επαγγελματίας μπαλαρίνα. Με την υποστήριξη του πατέρα της, ρίχνεται στην απόλυτη μάχη. Η αγανάκτηση και η ανυπομονησία της μεγαλώνουν καθώς συνειδητοποιεί ότι το σώμα της δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του κλασικού χορού – γιατί γεννήθηκε αγόρι, κάτι που την αναγκάζει να αντιμετωπίσει το πρόβλημά της.
“λπ”
Ελληνικό ντοκιμαντέρ, παραγωγής 2017, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Πέτρου.
Ντοκιμαντέρ του Χρήστου Πέτρου για τη Λένα Πλάτωνος, η οποία χαρακτηρίζεται ως η ζωντανή ιστορία της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής σκηνής και για την τριακονταετή πορεία της. Πλούσιο αρχειακό υλικό, αναδεικνύει την καριέρα της δημιουργού, που υπήρξε αδιαμφισβήτητα μπροστά από την εποχή της. Στο ντοκιμαντέρ συμμετέχουν: Σαβίνα Γιαννάτου, Πάνος Δράκος, Γιάννης Παλαμίδας, Θάνος Σταθόπουλος, Νίκος Αϊβαλής, Κλέων Αντωνίου, Josh Cheon, Red Axes, Coti K, Alexis Taylor, Natureboy Flako, Γιάννης Κύρης, Κώστας Χατζόπουλος, Nteibint, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Έλλη Πασπαλά, Lena Willikens, Στάθης Γουργουρής, Felizol, Γιώργος Χρονάς.
Να σημειωθεί ότι το ντοκιμαντέρ θα προβάλλεται στο Τριανόν, όπου οι προβολές θα συνοδεύονται από μουσική, την ίδια τη Λένα Πλάτωνος και έξτρα εμφανίσεις γνωστών μουσικών.