Ποδαρικό” με νέες ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ προβλέπουν στελέχη της αγοράς για τη νέα χρονιά, αν και με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με το 2023. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Circana, οι αυξήσεις των τιμών για τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης θα κινηθούν στο 4,5% το 2024 από 7,3% το 2023.
Της Γωγώς Κατσέλη
Στα τρόφιμα, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 75% του μέσου καλαθιού, οι ανατιμήσεις τη νέα χρονιά εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στο 4,6% από 7,3% το 2023 και στα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο 4% από 7,2%. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, τα είδη νοικοκυριού, όπως καθαριστικά και απορρυπαντικά, θα πωλούνται έως και 5,7% ακριβότερα έναντι 9,2% τη φετινή χρονιά.
«Βλέπουμε ότι υπάρχει ένα σχετικό φρένο στις ανατιμήσεις, ειδικά μετά την πρωτοβουλία της μόνιμης μείωσης τιμής τουλάχιστον κατά 5%. Το τελευταίο δίμηνο οι τιμοκατάλογοι που μας έρχονται από τους προμηθευτές έχουν μεν αυξήσεις, αλλά έχει φρενάρει ο ρυθμός», αναφέρει στο “The President” υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Πάντως, περισσότεροι από 9 στους 10 καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, θεωρούν ότι η ακρίβεια οφείλεται στη κερδοσκοπία, όταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι διαμορφώθηκε στο 78%. Γι’ αυτό και οι ελεγκτικές αρχές του υπουργείου Ανάπτυξης διενεργούν συνεχείς ελέγχους προκειμένου να εντοπίσουν φαινόμενα αισχροκέρδειας και να «τιμωρήσουν» με τσουχτερά πρόστιμα στους παραβάτες. Άλλωστε, μόνο το τελευταίο δίμηνο έχουν επιβληθεί πρόστιμα άνω των 4,6 εκατ. ευρώ σε πέντε πολυεθνικές εταιρείες για παραβίαση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.
Επιτροπή Ανταγωνισμού
Στο μεταξύ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ξεκίνησε τη δημοσίευση των πορισμάτων μετά τη χαρτογράφηση συγκεκριμένων κλάδων. Η αρχή έγινε με τον κλάδο των απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων, κάνοντας ειδική αναφορά στη σταθεροποιητική επίδραση που είχε το καλάθι του νοικοκυριού στις τιμές τους.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, στα επώνυμα απορρυπαντικά (υγρό και σκόνη) καταγράφηκε αύξηση της τιμής κατά 16% την εξεταζόμενη περίοδο Φεβρουαρίου 2022-Φεβρουαρίου 2023, ενώ ανοδική πορεία ακολούθησαν και τα ιδιωτικής ετικέτας, σε χαμηλότερο βαθμό βέβαια από τα επώνυμα. Ωστόσο, μετά την έναρξη τους στο καλάθι του νοικοκυριού τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασαν μικρή πτώση της τιμής.
Παρόλα αυτά, οι καταναλωτές δε στράφηκαν στα φθηνότερα απορρυπαντικά, με την αναλογία επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων να διαμορφώνεται στο 84% και 16% αντίστοιχα.
Πάντως, η Ανεξάρτητη Αρχή δεν προχώρησε στην επιβολή προστίμων, καθώς δεν εντοπίστηκε κάποια εταιρεία με μερίδιο αγοράς άνω του 40% ώστε να εφαρμοστεί η νομοθεσία για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες ώρες η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα και το πόρισμα για την αγορά του φρέσκου γάλακτος, όπου η Ελλάδα αναδεικνύεται η 2η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη με μέση τιμή 2,22 ευρώ ανά λίτρο, παρά το γεγονός ότι η τιμή παραγωγού έχει υποχωρήσει στα περυσινά επίπεδα.
Σε έκθεση της τον περαασμένο Σεπτέμβριο, η Αρχή ανέφερε ότι η τιμή του φρέσκου γάλακτος στην Ελλάδα κυμαίνεται από 1,12 έως 2,22 ευρώ το λίτρο, όταν στην Τσεχία πωλείται από 0,49 έως 1,33 ευρώ, στην Ισπανία από 90 λεπτά έως 1,14 ευρώ, στη Γερμανία από 95 λεπτά έως 1,59 ευρώ, στη Σουηδία από 1,21 έως 1,57 ευρώ και στη Γαλλία από 1 έως 2,05 ευρώ το λίτρο.
Μάλιστα, είχε διαπιστώσει και αναντιστοιχία των τιμών από τον παραγωγό στο ράφι, σημειώνοντας ότι η διατήρηση των υψηλών τιμών λιανικής πώλησης του φρέσκου γάλακτος είναι μάλλον ασύμβατη με το κόστος των πρώτων υλών και της ενέργειας. Άφηνε, δε, αιχμές για τον λεγόμενο πληθωρισμό της απληστίας, τονίζοντας ότι τα κέρδη των επιχειρήσεων στην Ελλάδα συμμετείχαν κατά 50% στη διαμόρφωση του πληθωρισμού, ποσοστό που αποτελεί το τρίτο υψηλότερο μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε.