Στην Ολομέλεια εισάγεται αύριο για συζήτηση και ψήφιση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές».
Το σχέδιο νόμου, επί της Αρχής, των άρθρων και στο σύνολό του ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία και στην β’ ανάγνωσή του από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
«Υπέρ» του νομοσχεδίου ψήφισε η ΝΔ, το καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση, Σπαρτιάτες, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν αύριο στην Ολομέλεια.
Κατά τη συνεδρίαση της β’ ανάγνωσης του σχεδίου νόμου, ο εισηγητής της ΝΔ Μακάριος Λαζαρίδης ζήτησε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου τονίζοντας ότι η ενσωμάτωση των δύο Οδηγιών και οι άλλες διατάξεις που έχουν συμπεριληφθεί «θα συμβάλουν στην ορθή λειτουργία των μεταφορικών και μη επιχειρήσεων και των εγκατεστημένων στη χώρα μας επαγγελματιών που εκτελούν μεταφορικό έργο, καθώς και των φορέων υλοποίησης των έργων του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, ενώ ταυτόχρονα ξεκαθαρίζουν και τις αρμοδιότητες μεταξύ της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, περιφερειών και δήμων».
Σχολιάζοντας τις προτάσεις που ακούστηκαν από φορείς και κόμματα ανέφερε πως «είναι αξιόλογες προτάσεις βεβαίως, όχι πάντα δημοσιονομικά ρεαλιστικές, ωστόσο χρήσιμες στον δημόσιο διάλογο που εκτιμώ ότι θα αξιολογηθούν αναλόγως από τους αρμόδιους, το επόμενο χρονικό διάστημα». Ο κ. Λαζαρίδης, υπογράμμισε πως «η επιδίωξη του παρόντος σχεδίου νόμου είναι διπλή: αφενός η ενίσχυση της επιχειρησιακής ευελιξίας των επιχειρήσεων που μεταφέρουν εμπορεύματα για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων και η αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας των εν λόγω επιχειρήσεων. Αφετέρου η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων που αφορούν στην υλοποίηση του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών στο πλαίσιο που θέτει ο Κανονισμός (ΕΕ) 1315/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου του 2013 για τη δημιουργία τεχνολογικά προηγμένων διαλειτουργικών δικτύων στην Ευρωπαϊκή Ένωση». Τονίζοντας πως «επί της ουσίας η κύρια αλλαγή που προκαλεί η νέα Οδηγία είναι η υποχρέωση όλων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απελευθερώσουν τουλάχιστον για τις μεταφορικές επιχειρήσεις τις διασυνοριακές μισθώσεις οχημάτων, δηλαδή τις μισθώσεις οχημάτων που κυκλοφορούν σε άλλο κράτος μέλος, προκειμένου να αυξηθούν η ανταγωνιστικότητα και η παραγωγικότητα αυτών των επιχειρήσεων»
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Απόστολος Πάνας, ανέφερε ότι το κόμμα του διαχρονικά βλέπει με θετικό πρίσμα τις ενσωματώσεις των Οδηγιών και «κατά κύριο λόγο η προσπάθειά μας σε ότι αφορά τις ενστάσεις που έχουμε και τις προτάσεις που καταθέτουμε είναι για να έχουμε ένα καλύτερο νομοθέτημα». Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, όμως παρατήρησε εάν και κατέθεσαν μια σειρά παρατηρήσεων και προτάσεων κατά τη συζήτηση των άρθρων του νομοσχεδίου δεν πήραν καμία απάντηση από τον υπουργό. Ο κ. Πάνας είπε ότι παραμένουν οι προβληματισμοί μας στο θέμα της πρόβλεψης των απαραίτητων δικλείδων ασφαλείας του κλάδου των εγχώριων μεταφορών, του απαραίτητου ελεγκτικού μηχανισμού για την εφαρμογή της νομιμότητας μισθώσεων των φορτηγών ΔΧ. Με το τι θα γίνεται εάν μια αλλοδαπή εταιρεία έρθει στην χώρα μας χρησιμοποιώντας αλλοδαπούς οδηγούς που έχουν μικρότερους μισθούς. Με ποιο τρόπο θα ισοσκελιστούν φορολογικές και ασφαλιστικές απώλειες. Παράλληλα, ζήτησε από το Κοινοβούλιο να ξεκινήσει μια συζήτηση για να υπάρξει μια εθνική πολιτική μεταφορών.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, ανέφερε ότι ο τρόπος ενσωμάτωσης των Οδηγιών αποτυπώνεται το κυβερνητικό πολιτικό στίγμα. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «μια υπαρξιακή απειλή για τους αυτοαπασχολούμενους επαγγελματίες φορτηγών ΔΧ» καθώς όπως είπε «τους εκθέτει σε έναν ανταγωνισμό προορισμένο εξ αρχής να ωφελήσει αντικειμενικά τις μεγάλες εταιρείες οδικών μεταφορών». Ο κ. Δελής υποστήριξε πως «μονάχα όποιος δεν θέλει δεν το βλέπει αυτό και είναι ένα ακόμα αποκαλυπτικό παράδειγμα για τον χαρακτήρα αυτής διεθνικής καπιταλιστικής ΕΕ που έχει στο DΝΑ της αυτές τις ειδικές και συνολικές ανάγκες του Κεφαλαίου και όχι των πολιτών των κρατών- μελών της». Πρόκειται είπε για μια ακόμα εξέλιξη πλήρους απελευθέρωσης του κλάδου που ξεκίνησε το 2012 και ζήτησε μέτρα στήριξης από την Πολιτεία των μικρών επαγγελματιών οχημάτων ΔΧ και των αυτοαπασχολουμένων του κλάδου.
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Διονύσης Βαλτογιάννης από την δική του πλευρά, επιφυλασσόμενος να τοποθετηθεί το κόμμα του συνολικά ως προς το νομοσχέδιο αύριο στην Ολομέλεια, ζήτησε το Υπουργείο να ακούσει τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις που έκαναν κατά την ακρόασή τους στην Επιτροπή οι φορείς και να τις κάνει πράξη.
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Γεωργία Κεφαλά ανέφερε ότι «παρά τα θετικά και το πνεύμα συνεργασίας που έχουν αυτές οι Οδηγίες, μας βρίσκουν διστακτικούς στην ενσωμάτωσή τους στην ελληνική πραγματικότητα». Έχουμε, είπε η βουλευτής «πολλά να διορθώσουμε, να εκσυγχρονίσουμε ώστε να μπορέσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί προς όφελος των εργαζομένων και των πολιτών. Φοβόμαστε ότι θα ισοπεδώσει τον κλάδο αυτή η απροετοίμαστη και ασύνδετη διαδικασία της ενσωμάτωσης». Σημείωσε, πως «η αγωνία των φορέων ήταν έκδηλη και χρειάζονται άμεση στήριξή για να μην ισοπεδωθεί ένας άλλος κλάδος».
Κατά την β’ ανάγνωση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή, λόγω κωλύματος δεν τοποθετήθηκαν ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης και οι ειδικοί αγορητές από τις κοινοβουλευτικές ομάδες της Ελληνικής Λύσης και της «Νίκης».