today-is-a-good-day
12.3 C
Athens

Click away: Η εικόνα που διαμορφώνεται δεν είναι ενθαρρυντική – Γράφει ο Σωτ.Αντωνίου

Αποτρεπτικό ρόλο για τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του συστήματος click away, έπαιξε η έλλειψη επαρκούς προετοιμασίας των καταστηματαρχών και ενημέρωσης από πλευράς των καταναλωτών καθώς και ο βροχερός καιρός. Αυτό σημαίνει ότι οι επόμενες μέρες θα μας δώσουν την ακριβή εικόνα της κατάστασης, που ενδεχομένως θα φέρει έναν μικρό τζίρο στις ψηφιακά οργανωμένες επιχειρήσεις, αλλά στην πραγματικότητα πρέπει να υπολογίζουμε ότι η αγορά θα είναι ουσιαστικά κλειστή.

Γράφει ο Σωτήρης Αντωνίου*

Η έναρξη λειτουργίας του click away βρίσκει τις μικρές επιχειρήσεις να προσπαθούν να επιλύσουν στοιχειώδη λειτουργικά προβλήματα και επιπλέον γίνεται προσπάθεια εύκολης και γρήγορης κωδικοποίησης των προς διάθεση προϊόντων, για όσους δεν διαθέτουν ψηφιακό κανάλι. Κάποιοι προσπαθούν να διαμορφώσουν ένα σύστημα τηλεφωνικής πώλησης απέναντι στους πιστούς πελάτες τους, κάτι που παρουσιάζει σειρά δυσκολιών για προϊόντα που θέλουν δοκιμή όπως είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ  η αγορά ειδών δώρων και άλλων τυποποιημένων βιομηχανικών προϊόντων αντιμετωπίζει λιγότερες πρακτικές δυσκολίες, καθότι όσα προβάλλονται στις βιτρίνες με αναγραφή του ανάλογου κωδικού, μπορούν να παραγγελθούν εύκολα από τον πελάτη.

Στο κέντρο της Αθήνας, η πλειοψηφία των καταστημάτων δεν έχει ανοίξει και οι καταναλωτές είναι ελάχιστοι. Μεγαλύτερη κινητικότητα παρατηρείται στις συνοικιακές αγορές, όπου οι καταστηματάρχες πασχίζουν να ενημερώσουν και να προσελκύσουν την προσωπική τους πελατεία, που συνήθως ζει και κινείται κοντά στην εμπορική ζώνη της περιοχής. Στα μικρά καταστήματα συνήθως οι εργαζόμενοι παραμένουν σε αναστολή εργασίας και οι ίδιοι οι καταστηματάρχες προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τις λιγοστές για την ώρα παραγγελίες.

Η εικόνα που διαμορφώνεται πάντως δεν είναι ενθαρρυντική και  όσοι δεν δουν αποτελεσματική κίνηση ως τις αρχές τις επόμενης εβδομάδας, ενδέχεται να σταματήσουν την προσπάθεια για click away και να ξανακλείσουν τα καταστήματα τους.

Την ίδια στιγμή ακόμα και οι μεγαλύτερες εταιρείες προσπαθούν να προσαρμοστούν στις νέες διαδικασίες. Χρειάζονται αλλαγή τρόπου λειτουργίας και διαφορετική διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να προχωρήσουν στη σύσταση ενός νέου συστήματος logistics και τελικά να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες. Πρόκειται για μια εντελώς διαφορετική δομή της εφοδιαστικής αλυσίδας και αναθεώρησης της τελικής επαφής με τον πελάτη.

Είναι σίγουρο ότι το σύστημα του click away θα στηρίξει κατά κύριο λόγο τις οργανωμένες εταιρείες που διαθέτουν e-shop, καθότι έχει μπλοκάρει η διαδικασία της ταχυμεταφοράς και των couriers, ενώ πολλές επιχειρήσεις έχουν βρει ως αντίδοτο και την  ενοικίαση επιπρόσθετου εταιρικού στόλου, με σκοπό να λειτουργήσουν αυτόνομα την διανομή των προϊόντων που διαθέτουν από το e-shop, απευθείας προς τους πελάτες τους.

Πολλοί σπεύδουν να φτιάξουν την τελευταία στιγμή e-shop, αλλά εκτιμώ ότι οι βιαστικές και σπασμωδικές κινήσεις δεν θα φέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Δυστυχώς, λιγότερες από 2 στις 10 επιχειρήσεις λειτουργούν on-line κατάστημα και από αυτές μεγάλο ποσοστό δεν διαθέτουν την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή, ούτε εξειδικευμένο προσωπικό, με αποτέλεσμα στην πραγματικότητα το ψηφιακό κανάλι να καθίσταται μη παραγωγικό.

Καλό θα ήταν η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή να γινόταν συνειδητά, αλλά λειτουργώντας  έστω και υπό συνθήκες ανάγκης, ας εκμεταλλευτούμε τη δύσκολη αυτή περίοδο για να αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες μας προς το καταναλωτικό κοινό. Πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι υπό κανονικές συνθήκες, η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος αποτελεί αντίστοιχη επένδυση με ενός φυσικού καταστήματος και πως χρειάζεται μεγάλη προετοιμασία και αρκετά κεφάλαια για να λειτουργήσει αποτελεσματικά. H στελέχωση με κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, η σωστή παρουσίαση και προβολή των προϊόντων, η χρήση νέων τεχνικών digital marketing και τέλος η διαχείριση των παραγγελιών και η παράδοση των προϊόντων, παίζουν αποφασιστικό ρόλο στην επιτυχή λειτουργία ενός ψηφιακού καναλιού.

*Ο κ. Σωτήρης Αντωνίου είναι διευθυντής του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ