Η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη μιλά στο The President και απαντά στις ερωτήσεις που αφορούν στη λειτουργία των σχολείων και αποτελούν απορίες, αλλά και φόβους πολλών γονιών. Εξηγεί, δε, βάσει ποιων οδηγιών από τον ΕΟΔΥ θα γευματίζουν τα παιδιά στα σχολεία, αλλά και γιατί εν τέλει καθυστέρησε η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, κατά μία εβδομάδα.
Επιπλέον, διαβεβαιώνει πως το υπουργείο Παιδείας είναι απολύτως έτοιμο να παρέχει την τηλεκπαίδευση, αν και εφόσον απαιτηθεί κάτω και από αυξημένες ανάγκες. Επισημαίνει, ωστόσο, πως θα είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης, για τους μαθητές που θα χρειαστεί να απουσιάσουν.
Παράλληλα, τονίζει πως φέτος, για πρώτη φορά, προσελήφθησαν από τις 25 Αυγούστου πάνω από 24.900 αναπληρωτές, εκπαιδευτικοί, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό για να καλύψουν τα κενά στην εκπαίδευση.
Συνέντευξη στην Ελένη Κριτσιδήμα
– Κυρία Ζαχαράκη, για ποιον λόγο και δεδομένων των συνθηκών, εφόσον γνωρίζετε τα κενά γενικής και ειδικής εκπαίδευσης που υπάρχουν, δεν προχωρήσατε σε κάλυψη τους από την α΄φάση;
– Στόχος μας φέτος υπήρξε και συνεχίζει να είναι η έγκαιρη κάλυψη των κενών σε όλη την Ελλάδα, με σεβασμό στις τοπικές ανάγκες και γνώμονα την καλή διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού. Ας μην ξεχνάμε ότι φέτος διορίστηκαν 4500 εκπαιδευτικοί, ειδικό – εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα σχολεία ειδικής αγωγής. Διορισμοί που γίνονται μετά από 10 χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση.
Για πρώτη φορά προσελήφθησαν τόσο νωρίς -για να είμαι ακριβής στις 25 Αυγούστου 2020- πάνω από 24.900 αναπληρωτές, εκπαιδευτικοί, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό για να καλύψουν κενά, τα οποία είχαν δηλωθεί από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Το ποσοστό κάλυψης είναι πολύ υψηλό και αυτή τη στιγμή μετά την τοποθέτηση αναπληρωτών, οι οποίοι σημειωτέον ανέλαβαν υπηρεσία για πρώτη φορά στα σχολεία και όχι στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, γίνεται επανυπολογισμός των αναγκών, προκειμένου να προχωρήσουμε σε νέα φάση προσλήψεων και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Είναι σημαντικό ότι φέτος επαναφέραμε τη διπλή μοριοδότηση για τα δυσπρόσιτα μέρα, καθώς και μεριμνήσαμε για τη μείωση διάρκειας των πινάκων, από τρία χρόνια που ίσχυε επί κ. Γαβρόγλου, σε δύο χρόνια.
Είναι, επίσης, σημαντικό ότι εξασφαλίστηκε το ποσό των 100 εκατομμυρίων ευρώ για τη δυνατότητα διεύρυνσης του ολοήμερου σχολείου με πρόσληψη προσωπικού για να έχουν περισσότερα παιδιά τη δυνατότητα να μείνουν, εαν επιθυμούν, στο σχολείο μέχρι τις 16:00 και να κάνουν μελέτη και μαθήματα ειδικοτήτων.
-Σε πολλά σχολεία τα παιδιά τρώνε, σε κοινή ώρα μέσα στην τάξη, στο θρανίο τους. Έχει υπάρξει ειδική πρόνοια για την ώρα του γεύματος; Τι θα γίνει αφού για να φάνε, θα πρέπει να αφαιρέσουν τη μάσκα;
-Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ αναφέρονται με σαφήνεια στις περιπτώσεις κατανάλωσης φαγητού στα σχολεία μας, τόσο στις σχολικές μονάδες που έχουν εστιατόρια, όσο και σε εκείνες τις σχολικές μονάδες, όπου τα παιδιά μας καταναλώνουν το φαγητό τους στην αίθουσα του σχολείου.
-Θα θέλατε να τις επαναλάβετε, για τους γονείς που δεν γνωρίζουν και ανησυχούν;
Βεβαίως. Θα δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στη συστηματική αποφυγή ανάμιξης μαθητών που δεν ανήκουν στο ίδιο τμήμα. Επίσης, σε κάθε θρανίο θα κάθεται ένα παιδί και θα τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις μέσα στη σχολική αίθουσα.
Επιτρέψτε μου να επισημάνω πως ειδικές οδηγίες δίνονται, επίσης, για τη λειτουργία των κυλικείων, τη χρήση μάσκας από το προσωπικό, τις οδηγίες για τρόφιμα και υγρά, καθώς και τις αποστάσεις των παιδιών κατά την αναμονή στο κυλικείο.
-Η απορία πολλών γονιών και εκπαιδευτικών είναι τί αλλάζει τελικά με αυτή τη μια εβδομάδα καθυστέρησης στο άνοιγμα των σχολείων.
-Μετά από πολλούς μήνες που παγκοσμίως δίνεται η μάχη κατά του κορωνοϊού, είναι κοινή διαπίστωση ότι ο χρόνος και η καλύτερη μελέτη των δεδομένων μας βοηθούν να καταλήγουμε σε αποφάσεις για την προστασία του πληθυσμού.
Κάθε βήμα μας αξιολογείται και επικαιροποιείται. Και για την ημερομηνία έναρξης των σχολείων σημαντικός παράγοντας υπήρξε η απόφαση να δοθεί ικανό, χρονικό διάστημα για την επιστροφή των εκδρομέων. Έτσι προχωρήσαμε στην αναβολή έναρξης από την αρχική ημερομηνία της 7ης Σεπτεμβρίου για τις 14 Σεπτεμβριου. Συγχρόνως οι εκπαιδευτικοί έχουν επιστρέψει στις σχολικές μονάδες και προετοιμάζουν τα σχολεία για να υποδεχτούν μαθήτριες και μαθητές.
-Εάν κάποιος μαθητής δεν προσέλθει στο σχολείο είτε λόγω ασθένειας, είτε επειδή υπάρχει στο περιβάλλον του άτομο ευπαθούς ομάδας, τι έχει προβλεφθεί από το υπουργείο;
Υπάρχει, ήδη, ειδική μέριμνα για τους μαθητές που ενδεχομένως θα νοσήσουν οι ίδιοι ή κάποιος που κατοικεί μαζί τους, όπως και για τους μαθητές που ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες ομάδων αυξημένου κινδύνου.
Αυτές οι κατηγορίες ορίζονται από τον ΕΟΔΥ και την Ειδική Ομάδα Εργασίας για τον κορωνοϊό για τις σχολικές μονάδες. Και στις δύο περιπτώσεις θα είναι απαραίτητη, ασφαλώς, η προσκόμιση της αντίστοιχης ιατρικής βεβαίωσης.
Στους μαθητές, λοιπόν, που εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες και θα απουσιάζουν, θα παρέχεται τηλεκπαίδευση, όπου θα πραγματοποιείται σύγχρονη παράδοση και παρακολούθηση του μαθήματος εξ αποστάσεως αλλά και ασύγχρονη εκπαίδευση.
-Είναι έτοιμο το υπουργείο, προκειμένου να παρέχει την τηλεκπαίδευση;
Aπολύτως, έτοιμο. Εχει γίνει όλη η απαραίτητη προετοιμασία, με σημαντική ενίσχυση των δικτύων και του δυναμικού των δημόσιων πλατφορμών, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν σε τυχόν αυξημένες ανάγκες. Παράλληλα, εξασφαλίστηκε εκ νέου μηδενική χρέωση δεδομένων από τους παρόχους των εταιρειών τηλεπικοινωνίας σε όλες τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες.