today-is-a-good-day
13.1 C
Athens

Νομοσχέδιο για την ισότητα των δύο φύλων στην αγορά εργασίας, την προσβασιμότητα των ΑμΕΑ και προγράμματα κοινωνικής συνοχής

Με διαφορετικές τοποθετήσεις και προσεγγίσεις κινήθηκαν οι εισηγητές και ειδικοί αγορητές των κομμάτων, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ισόρροπη εκπροσώπηση των δύο φύλων σε διευθυντικές θέσεις στις δημόσιες επιχειρήσεις και ανώνυμες εταιρείες, το οποίο συζητείται στην ολομέλεια της Βουλής. Το νομοσχέδιο ενσωματώνει την Οδηγία 2022/2381 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενώ περιλαμβάνει και ρυθμίσεις για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία και για την ενδυνάμωση πιλοτικών προγραμμάτων κοινωνικής συνοχής.

Η εισηγήτρια της ΝΔ, Τσαμπίκα Ιατρίδη, ανέφερε πως αυτό το σχέδιο νόμου «δεν είναι μια απλή νομοθετική ρύθμιση. Είναι ένα ακόμη βήμα σε μία προσπάθεια που έχει ξεκινήσει χρόνια πριν, από την ίδια την κοινωνία. Μια κοινωνία που στόχο έχει την ισότητα των φύλων, τις ίσες ευκαιρίες, την εξασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων ταλέντων και δεξιοτήτων στους εργασιακούς χώρους και όχι μόνον». Το υπουργείο και η κυβέρνηση αυτή, «προχωρά με σωστό σχεδιασμό και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων για την προώθηση της ισότητας, για την καλύτερη κοινωνική αρωγή, για την προστασία των παιδιών μας και συνολικά μέσα από έναν σχεδιασμό σε μέτρα που θα μπορέσουν να οδηγήσουν στην αντιμετώπιση ενός από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τη χώρα μας, του δημογραφικού».

Η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Κατερίνα Καζάνη, ανέφερε πως «είναι θετικό να προωθείται ο διορισμός των γυναικών σε διευθυντικές θέσεις», καθώς αυτό στηρίζει τη θέση της γυναίκας στην εργασία, αλλά και παράλληλα ενισχύει την ανάπτυξη των ίδιων των εταιρειών. Η κυβέρνηση ωστόσο, δεν έθεσε αρκετά γενναίους και υψηλούς στόχους, με αποτέλεσμα σύντομα να «είμαστε ουραγοί στα ποσοστά εκπροσώπησης», αφού άλλα κράτη-μέλη νομοθετούν πιο τολμηρά. Η βουλευτής εξέφρασε επίσης ενστάσεις ως προς το νέο πρόγραμμα προσχολικής αγωγής «Αθηνά», καθώς όπως είπε, οι διατάξεις βρίθουν κενών και χρήζουν διευκρινίσεων, κυρίως όσον αφορά τους ανιχνευτικούς ελέγχους για τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. «Καμία διευκρίνιση δεν μας έχει δοθεί για το ψυχομετρικό εργαλείο, ούτε για το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό που θα διεξάγει τους ελέγχους», είπε χαρακτηριστικά η βουλευτής. Για τα πιλοτικά προγράμματα του υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής, η κ. Καζάνη ανέφερε ότι αυτά έχουν ημερομηνία λήξης, καθώς χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάπτυξης, και το υπουργείο δεν μπορεί να εγγυηθεί την συνέχισή τους μετά το 2027. Ειδικά για το πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού, η βουλευτής τόνισε την σημασία του προγράμματος και την άμεση ανάγκη να εφαρμοστεί καθολικά και μόνιμα.

Η κ. Καζάνη αναφέρθηκε ακόμα στην τροπολογία που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ σχετικά με τη θέσπιση μηχανισμού ετήσιας αναπροσαρμογής των επιδομάτων ατόμων με αναπηρία, με βάση τον αντίστοιχο μηχανισμό ετήσιας αύξησης των κύριων συντάξεων. Με τον τρόπο αυτό, ανέφερε, θα προστατεύονται οι δικαιούχοι των επιδομάτων αναπηρίας από τη φτωχοποίηση, και η αύξησή τους δεν θα εξαρτάται από τη διάθεση της εκάστοτε κυβέρνησης. Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, κλείνοντας, διευκρίνισε ότι τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ δεν έχουν αυταπάτες: Ξέρουν ότι τα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει το υπουργείο είναι πολλά και ότι δεν λύνονται μαγικά με έναν νόμο. Χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση, αλλά δυστυχώς η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει διάθεση για κάτι τέτοιο.

Η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Κατερίνα Νοτοπούλου, από την δική της πλευρά επέκρινε το νομοσχέδιο «βιτρίνα και δήθεν κυβερνητικής ευαισθησίας». Υποστήριξε πως «η κυβέρνηση δεν απαντά σε καμία από τις ανάγκες της ελληνικής οικογένειας και των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας» αντίθετα αναλώνεται «σε προεκλογικές φιέστες στις πλάτες των ΑμεΑ ή σε δήθεν εθνικές στρατηγικές για τα δικαιώματα των ΑμεΑ». Το παρόν νομοσχέδιο «είναι μια ανεπαρκής νομοθέτηση, με ελλιπή μέτρα στήριξης», πράγματα που απορρέουν «από την απροθυμία της κυβέρνησης για μια συνολική πολιτική ουσιαστικής στήριξης των συμπολιτών μας με αναπηρίες και συνολικά των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας». Σχετικά με την τροπολογία για το επίδομα μεταστέγασης στον Έβρο, την χαρακτήρισε «ντροπή», λέγοντας ότι «με 10 και 6 χιλιάδες ευρώ ενίσχυση, δεν αντιμετωπίζεται το δημογραφικό. Απαιτεί δέσμη μέτρων σε όλους τους τομείς. Σε ό,τι αφορά την διάταξη για την ισόρροπη εκπροσώπηση των γυναικών στα διοικητικά συμβούλια των μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών, τόνισε πως «στην πράξη στη χώρα μας αυτό αφορά μόλις 37-40 εισηγμένες εταιρείες». Φέρατε είπε «ένα νομοσχέδιο-‘επικοινωνιακό πυροτέχνημα’, χωρίς να απαντάτε στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής οικογένειας».

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Βιβή Δάγκα, είπε ότι έχουμε στην πραγματικότητα τρία νομοσχέδια σε ένα, και την κατάθεση δύο τροπολογιών με οκτώ διαφορετικά θέματα. Υπογράμμισε ότι τα διαφορετικά ζητήματα που πραγματεύεται το σχέδιο νόμου, ενώνονται με μία κόκκινη κλωστή που δεν είναι άλλη από την ευρωπαϊκή στρατηγική για τη γυναικεία ισοτιμία, την αναπηρία, την αγωγή και φροντίδα παιδιών προσχολικής ηλικίας. Χαρακτήρισε την κριτική που ασκούν τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης «ως βούτυρο στο ψωμί της κυβέρνησης, γιατί διαγκωνίζονται ποιο κόμμα θα είναι ο καλύτερος μαθητής των ευρωπαϊκών Οδηγιών, για να κρύψουν ότι η πολιτική ΕΕ και κυβερνήσεων είναι μέρος του προβλήματος και όχι της λύσης». Ο πραγματικός στόχος του σχεδίου νόμου, είπε η βουλευτής, «είναι να ξεπεραστούν τα εμπόδια για την εξέλιξη, όχι των γυναικών, αλλά των αστών γυναικών, ενώ είναι άνθρακες ο θησαυρός σας για τις γυναίκες της εργατικής-λαϊκής πλειοψηφίας, που ζουν καταναγκασμούς στις σπουδές, τη δουλειά, τις διαπροσωπικές σχέσεις». Χαρακτήρισε, τέλος, ελλιπείς τις διατάξεις για τα παιδιά προσχολικής αγωγής, καθώς δεν απαντούν και δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες. Το ΚΚΕ δήλωσε ότι θα καταψηφίσει επί της αρχής το νομοσχέδιο.

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Μαρία Αθανασίου, ανέφερε πως η ισόρροπη εκπροσώπηση δεν αρκεί για να επέλθει η ισότητα των δύο φύλων στον εργασιακό κλάδο, αλλά και στον κοινωνικό τομέα εν γένει. Τόνισε ότι δεν πρέπει να δημιουργηθεί η αντίληψη ότι οι γυναίκες επιλέγονται για να εξυπηρετηθεί η όποια ποσόστωση και όχι λόγω των ικανοτήτων τους. Η Ελληνική Λύση «θεωρεί πως το νομοσχέδιο εκφράζει τον ιδεολογικό προσανατολισμό της κυβέρνησης, ο οποίος αποσκοπεί στην υποβάθμιση του ρόλου της προσχολικής εκπαίδευσης και την αποσυνδέει από τη διαπαιδαγώγηση την οποία η Ελληνική Λύση θεωρεί θεμελιώδη για την ανάπτυξη και την ψυχοσωματική συγκρότηση του νηπίου. Η προσχολική αγωγή δεν είναι απλά τμήμα του κλάδου της κοινωνικής πρόνοιας, αλλά εκπαιδευτικός θεσμός. Ωστόσο, η κυβέρνηση δείχνει ότι αποσκοπεί στην υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα της προσχολικής αγωγής, αδιαφορώντας για την πνευματική και ψυχοσωματική συγκρότηση των αυριανών πολιτών της. Ας ελπίσουμε ότι θα αναθεωρήσει και ότι θα αντιμετωπίσει τα φλέγοντα ζητήματα με τη δέουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα».

Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Θεανώ Φωτίου, δήλωσε πως θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο καθώς «συνεχίζει την εξαπάτηση γυναικών, αναπήρων και παιδιών, με σπατάλη των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας». Το νομοσχέδιο αυτό «είναι συγκόλληση διατάξεων που δεν συνιστούν ενιαίο νομοσχέδιο» υποστήριξε και χαρακτήρισε την κατάσταση των έμφυλων ανισοτήτων στη χώρα μας «απογοητευτική». Πρότεινε να οριστεί υποχρεωτικό ποσοστό 40%, για τη συμμετοχή γυναικών στο σύνολο των μελών (εκτελεστικών και μη) των εισηγμένων και μη εταιρειών και των εταιρειών και Οργανισμών του Δημοσίου, ανεξαρτήτως μεγέθους και κύκλου εργασιών. Ζήτησε τα πιλοτικά προγράμματα των ΑμεΑ να επεκταθούν, τόσο κάτω των 16 ετών, όσο και πάνω από τα 65 χρόνια, για να μπορούν να ορίζονται ως προσωπικοί βοηθοί και οι διαμένοντες με τον ανάπηρο φροντιστές. Επίσης πρότεινε γενναία αύξηση των επιδομάτων αναπηρίας, καθώς το 8% προς διετίας έχει ήδη εξαϋλωθεί από την ακρίβεια.

Ο ειδικός αγορητής της Νίκης, Τάσος Οικονομόπουλος, δήλωσε ότι το κόμμα του θα ψηφίσει «παρών» στο νομοσχέδιο. Επισήμανε πάντως, ότι πολλές απ’ τις διατάξεις είναι αντιφατικές με αυτά που περιγράφονται ως αντικείμενο και σκοπός στην αιτιολογική του έκθεση, ενώ υπάρχουν και άλλες διατάξεις που είναι ημιτελείς σε σχέση με αυτά που περιγράφει ότι επιδιώκονται.

Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Σπύρος Μιμπίλας, ανέφερε ότι τα εδάφια του νομοσχεδίου που αφορούν στην ισόρροπη εκπροσώπηση των δύο φύλων, είναι ακόμη ένα παράδειγμα κοροϊδίας της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, επισφραγισμένης από ένα νομοσχέδιο, καθώς τα μέτρα αυτά αφορούν μόνο σε μικρό αριθμό εισηγμένων ή μη εισηγμένων ανωνύμων εταιρειών. Τόινισε ότι η ισότητα πρέπει να γίνει πράξη σε όλο το φάσμα της εργασιακής ζωής. Για τα εδάφια του νομοσχεδίου σχετικά με τα Κέντρα Προσχολικής Αγωγής και Φροντίδας, ζήτησε από την κυβέρνηση να ακούσει τους ειδικούς παιδαγωγούς και να απαντήσει στα εύλογα ερωτήματα που της θέτουν. Για το πιλοτικό πρόγραμμα, το χαρακτήρισε ως ένα βιαστικό πρόγραμμα. Για το πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού, είπε ότι οι εργαζόμενοι σε αυτό λαμβάνουν 780 ευρώ μηνιαίως, δουλεύοντας 8 ή 10 ώρες και παίρνοντας εργόσημα και όχι ένσημα

Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών», Πέτρος Δημητριάδης, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο εισάγει πράγματι μία σειρά από ευεργετικές διατάξεις για την ισότητα των φύλων, στις οποίες οι «Σπαρτιάτες» δεν θα μπορούσαν να είναι αντίθετοι: «Δεν θα μπορούσαμε να τις καταψηφίσουμε. Θα τις υπερψηφίσουμε. Από την άλλη πλευρά, όμως, επειδή έχει κάποια προβλήματα σε κάποιες διατάξεις, ειδικά στα πιλοτικά προγράμματα, για τα οποία δεν υπάρχει κάποιο ολιστικό πλαίσιο αντιμετώπισης, έχουμε επιφυλάξεις. Δεν θα ψηφίσουμε βέβαια κατά. Δεν μπορώ να ψηφίσω κατά σε ένα νομοσχέδιο που εισάγει μέτρα για την ισότητα των γυναικών, ούτε όμως και υπέρ. Θα ψηφίσουμε ‘παρών’».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ