Σφίγγει ο κλοιός για 800 φορολογούμενους που τα εισοδήματά τους δεν υστερούν σημαντικά σε σχέση με τις δαπάνες τους, μεταξύ των οποίων και 20 influencers με σμαντική παρουσία στα social media, καθώς μπαίνουν στο στόχαστρο των ελεγκτών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Κι αυτό γιατί στις περυσινές φορολογικές δηλώσεις τα εισοδήματα τους ήταν κάτω των 10.000 ευρώ αλλά οι καταναλωτικές δαπάνες τους κυμαίνονταν από 50.000 έως 200.000 ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, θα ξεκινήσουν οι διασταυρώσεις από την ΑΑΔΕ, η οποία θα τους καλέσει να προσκομίσουν στοιχεία για να δικαιολογήσουν την προέλευση των επιπλέον χρημάτων που δαπάνησαν πέραν των δηλωθέντων και αν δεν φέρουν ικανές αποδείξεις, τότε θα τους επιβληθεί επιπλέον φόρος, αλλά και τσουχτερά πρόστιμα.
Η ΑΑΔΕ θα βάλει στο μικροσκόπιο τα δηλωθέντα εισοδήματα, αλλά και τις δαπάνες διαβίωσης, όπως τραπεζικές συναλλαγές, πληρωμές με κάρτες, λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας και ρεύματος κ. ά. εντοπίζοντας αποκλίσεις που υποδηλώνουν «μαύρο» χρήμα.
Συγκεκριμένα οι ελεγκτές θα επιλέξουν στόχους βάσει κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, εξετάζοντας τα έσοδα και έξοδα στις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, τις συναλλαγές μέσω τιμολογίων στο MyDATA (πελάτες – προμηθευτές) και τις τραπεζικές καταθέσεις. Μάλιστα, με βάση τον ΑΦΜ θα αναζητήσουν πληροφορίες για τυχόν αδήλωτα εισοδήματα, όπως μισθώματα ακινήτων. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει εξονυχιστικός έλεγχος στις περιπτώσεις εκείνες όπου υπάρχουν ενδείξεις ότι τα δηλωθέντα εισοδήματα δεν αρκούν για την κάλυψη των δαπανών διαβίωσης, αξιοποιώντας την ανάλυση της ρευστότητας του φορολογούμενου, την καθαρή θέση και το ύψος των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά.
Όσοι δεν προσκομίσουν τις απαραίτητες αποδείξεις, θα επιβαρυνθούν με φόρο 33% στη διαφορά των εισοδημάτων, πρόστιμο 50% στη διαφορά των φόρων, καθώς και προσαυξήσεις για εκπρόθεσμη καταβολή.
Σε ό,τι αφορά στις 20 influencers, ο έλεγχος θα επικεντρωθεί στο αν δηλώνουν έσοδα από διαφημιστικές υπηρεσίες και πωλήσεις προϊόντων, εξετάζοντας τις πιστώσεις, τις αναλήψεις και τις πληρωμές που πραγματοποιούν μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ εντοπίζει τυχόν αδήλωτα εισοδήματα λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των ακολούθων τους και την απήχηση των αναρτήσεών τους στα social media, όπως Instagram, Facebook και TikTok. Έτσι, ερευνούν εάν οι influencers συνεργάζονται με επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου ή είναι μέτοχοι σε αυτές και αναλαμβάνουν την προώθηση και την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών, ενώ ελέγχουν κάθε επιχειρηματική πράξη που γίνεται μέσω διαδικτύου.
Με τη βοήθεια ειδικού αλγόριθμου γίνονται διασταυρώσεις που βλέπουν τα εισοδήματα που δηλώνουν στην εφορία, αλλά και τα στοιχεία τζίρου των e-shop. Μάλιστα έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις πωλήσεων προϊόντων χωρίς να έχει γίνει έναρξη δραστηριότητας στην εφορία. Παράλληλα, συλλέγουν πληροφορίες από τις εταιρείες courier για τις παραδόσεις εμπορευμάτων, ενώ ελέγχους και τις αναρτήσεις στα social media για να εντοπίσουν πληροφορίες που δείχνουν ότι διάγουν πολυτελή βίο που φυσικά δεν μπορεί να υποστηριχτεί από τα εισοδήματα που δηλώνουν.