Η προστασία των ανηλίκων από ψηφιακούς κινδύνους αλλά και το αλκοόλ, ήταν το βασικό θέμα συζήτησης στη συνέντευξη του υπουργού Επικρατείας ‘Ακη Σκέρτσου στο “Mega”.
Με αφορμή, ειδικότερα, σχετική σύσκεψη που θα γίνει σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό, ο Άκης Σκέρτσος, σημείωσε πως «μας απασχολεί συνολικά ένα πλέγμα προστασίας γύρω από την ανηλικότητα και την ευαλωτότητα», παραπέμποντας και σε μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, όπως για το bullying μέσα και έξω από τα σχολεία.
Όσον αφορά τον ψηφιακό κόσμο «δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε την τεχνολογία», ζήτησε και προσέθεσε ότι «πολλά άλλα κράτη είναι σε διαδικασία μελέτης και αξιολόγησης των μέτρων», φέρνοντας και το παράδειγμα της Αυστραλίας. Το πρόβλημα είναι ότι «δεν υπάρχει ένας έγκυρος μηχανισμός επαλήθευσης ηλικίας των χρηστών».
Σε κάθε περίπτωση, συνέχισε, πρέπει να υπάρξει συνεργασία μαζί με τις εταιρείες τεχνολογίας και τις πλατφόρμες με τα κοινωνικά δίκτυα αλλά και με τους γονείς. Με άλλα λόγια, «το κράτος δεν μπορεί μόνο του», ανέφερε και επικαλέσθηκε τον όρο – κλειδί, όπως είπε: υπεύθυνη χρήση.
Στο σημείο αυτό ο υπουργός Επικρατείας επικαλέσθηκε μελέτες, οι οποίες καταδεικνύουν ότι «ειδικά στις νεότερες ηλικίες, στην εφηβεία, προκύπτει κατάθλιψη από την παρατεταμένη χρήση, χαμηλή αυτοεκτίμηση, διάσπαση προσοχής, αδυναμία συγκέντρωσης στα μαθήματα».
Αναφερόμενος δε, στη σύσκεψη που θα γίνει στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό, έκανε γνωστό ότι αυτό που θα συζητηθεί «με τους συναρμόδιους υπουργούς, τον κύριο Παπαστεργίου, την κυρία Ζαχαράκη, τον κύριο Πιερρακάκη, την κυρία Αγαπηδάκη και τον κύριο Βαρτζόπουλο», είναι η πρόταση για τη θέσπιση ηλικιακού ορίου στα 15 έτη όσον αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Διευκρίνισε πάντως ότι «μας ενδιαφέρει να παίρνουμε μέτρα που θα είναι εφαρμόσιμα», ενώ αναφέρθηκε και σε μια εφαρμογή που μπορεί να εγκατασταθεί στα κινητά των γονιών και των παιδιών, το λεγόμενο “parental control”.
Στο άλλο μεγάλο ζήτημα, αλκοόλ και ανήλικοι, ο υπουργός Επικρατείας εξήγησε τις αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο: Η αστυνομία καθίσταται, εν πρώτοις, το βασικό ελεγκτικό όργανο για την παράνομη διάθεση αλκοόλ σε ανηλίκους. Επιπλέον, «θα αυστηροποιηθούν οι κυρώσεις», εν προκειμένω στην πρώτη παράβαση θα αφαιρείται η άδεια καταστήματος για πέντε ημέρες, στη δεύτερη παράβαση για είκοσι ημέρες στην τρίτη, για πάντα, επεσήμανε ο ‘Α. Σκέρτσος, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι οι διατάξεις αυτές θα έλθουν για ψήφιση στις αρχές του νέου χρόνου.
Εν κατακλείδι, «η πολιτεία πρέπει να έχει συνεκτικό πλαίσιο ελέγχου, κυρώσεων, απαγορεύσεων -σήμερα δεν ισχύει αυτό. Γι’ αυτό προκύπτουν όλες αυτές οι “τρύπες” ως προς τη νομιμότητα», δήλωσε και συμπλήρωσε: «Έχουμε εντοπίσει τα “παραθυράκια”, θα τα κλείσουμε όλα, το ζητούμενο είναι η προστασία της ανηλικότητας».
Η συνέντευξη έκλεισε με το θέμα της χρήσης κράνους από τους δικυκλιστές: ως γενική αρχή «μας απασχολεί πάρα πολύ το ζήτημα της οδικής ασφάλειας», υπογράμμισε και επικαλέσθηκε το νέο σύστημα επιτήρησης τροχαίων παραβάσεων μέσω καμερών από το 2025: πάνω από 1.700 κάμερες θα παρακολουθούν την κίνηση στην Αττική σε πρώτη φάση, είπε ο υπουργός Επικρατείας. Και, παρατήρησε ότι όταν η κύρωση «δεν επιβάλλεται σύντομα, δεν υπάρχει συμμόρφωση στους κανόνες της πολιτείας».
Συγχρόνως εστίασε σε τουλάχιστον δέκα παραβάσεις που «συνδέονται με τα επικίνδυνα ατυχήματα και σε απώλεια ζωής. Είμαστε πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στην απώλεια ανθρώπινων ζωών στην άσφαλτο: κοντά στις 600 – 650 ζωές χάνονται κάθε χρόνο στο δρόμο λόγω της ανεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς αλλά και των πλημμελών ελέγχων».
Από την άλλη, «τον τελευταίο χρόνο έχουν αυξηθεί κατά 40% οι έλεγχοι της τροχαίας (αλλά) δεν επαρκούν οι ανθρώπινοι πόροι. Η ψηφιακή τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε πολύ πιο αποτελεσματική επιτήρηση στους δρόμους».
Σχετικά για την πρωτοβουλία βενζινοπωλών να μην πωλούν σε δικυκλιστές που δεν φορούν κράνος, έκανε λόγο για μια «πολύ καλή ιδέα του υπουργού Υγείας ‘Αδωνη Γεωργιάδη, ότι χρειάζεται και μια κινηματική προσπάθεια από την πλευρά της πολιτείας, των βενζινοπωλών και των υπεύθυνων οδηγών. Η Νο1 αιτία θανάτων στους ελληνικούς δρόμους είναι ότι οι οδηγοί των δικύκλων δεν φορούν κράνη», επεσήμανε ακόμη. Και, «σε μια πρώτη συζήτηση με νομικούς διαπιστώθηκε ότι θα μπορούσε να νομοθετηθεί η απαγόρευση διάθεσης καυσίμων σε όποιο δεν φορούν κράνος», κατέληξε.