Πτωτική πορεία ακολουθούν οι τιμές στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ στο δεκάμηνο του έτους. Σύμφωνα με έρευνα της Circana, η τιμή ανά μονάδα μειώθηκε οριακά κατά 0,1%, με τις πωλήσεις σε όγκο να αυξάνονται κατά 3,7% και σε αξία κατά 3,5%, σε αντίθεση με πέρυσι που η άνοδος του τζίρου ήταν καθαρά πληθωριστική. Το γεγονός ότι η κατανάλωση αυξήθηκε με υψηλότερο ρυθμό από τον τζίρο, και μάλιστα ενώ οι τιμές είναι οριακά μειωμένες, αποδίδεται στην ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και στην αμείωτη ένταση, με την οποία συνεχίζονται οι προσφορές στα ράφια.
Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις σε αξία των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024 διαμορφώθηκαν στα 9,957 δισ. ευρώ από 9,623 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ανά κατηγορία προϊόντος, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία κατέγραψαν τα συσκευασμένα τρόφιμα με 4,5%, τα απορρυπαντικά/καθαριστικά με 0,3%, ενώ ο τζίρος στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς παρέμεινε αμετάβλητος.
Της Γωγώς Κατσέλη
Λίγο διαφορετική είναι η εικόνα ως προς τον όγκος πωλήσεων με τα συσκευασμένα τρόφιμα να αυξάνονται κατά 3,7%, τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 3,8% και τα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 2,5%.
Τιμές ανά κατηγορία
Ως προς την πορεία των τιμών ανά προϊοντική κατηγορία, στα τρόφιμα οι τιμές αυξήθηκαν κατά 0,8% στο δεκάμηνο, ενώ αντίθετα στα προϊόντα ατομικής υγιεινής και ομορφιάς οι τιμές μειώθηκαν κατά 3,7% και στα είδη φροντίδας σπιτιού κατά 2,1%. Πιο αναλυτικά, τη μεγαλύτερη μείωση παρουσίασαν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής με 6,3%, ακολούθησαν τα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού με 2,9%, τα γαλακτοκομικά με 2,6%, άλλα είδη φροντίδας σπιτιού με 1,9%, τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς με 1,1% και τα αλκοολούχα ποτά με 0,4%. Αμετάβλητες παρέμειναν οι τιμές στα συσκευασμένα τρόφιμα, ενώ αύξηση παρουσίασαν στο δεκάμηνο οι τιμές των σνακς με 3,2%, τα μαγειρικά συμπληρώματα με 2,7% και τα μη αλκοολούχα ποτά με 1,3%.
Ιδιωτική ετικέτα και προσφορές
Ανοδικές τάσεις παρουσίασαν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με το μερίδιο αγοράς τους (σε αξία) να ανέρχεται στο 26,7% από 25,2% στο δεκάμηνο του 2023, με τον ρυθμό ανάπτυξης τους να αγγίζει το 5,5%, διπλάσιος ρυθμός από τα επώνυμα που είναι στο 2,8%. Μάλιστα, στα τρόφιμα το μερίδιο των PL είναι ακόμα υψηλότερο στο 27,4%, ενώ στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχωρεί στο 19,9% και στα είδη νοικοκυριού στο 25,7%.
Σε ό,τι αφορά στις προωθητικές ενέργειες, στα τρόφιμα το ποσοστό τους αυξήθηκε από το 24,9% στο 25,3% και στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού από το 25,7% στο 26,5%.
Έρχονται τα εορταστικά καλάθια
Με στόχο να περιοριστεί το κόστος του εορταστικού τραπεζιού, όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης, από τις 11 Δεκεμβρίου έως τις 3 Ιανουαρίου θα είναι διαθέσιμο στα σούπερ μάρκετ το καλάθι των Χριστουγέννων, το οποίο θα περιλαμβάνει 6 κατηγορίες προϊόντων, όπως αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, βασιλόπιτα και σοκολάτα.
Μια εβδομάδα αργότερα, στις 18 Δεκεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα και το καλάθι του Άη Βασίλη, με 13 διαφορετικές κατηγορίες παιχνιδιών σε χαμηλές τιμές, όπως, επιτραπέζια και παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα
αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα και τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά, αλθλητικά και μουσικά παιχνίδια, καθώς και λούτρινα.
Παρατείνονται τα μέτρα κατά της ακρίβειας
Στο μεταξύ, έως τον Απρίλιο παρατείνονται τα μέτρα για την αποκλιμάκωση των τιμών, όπως το πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους σε βασικά προϊόντα και το καλάθι του νοικοκυριού. Όπως δήλωσε χθες, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, «τα μέτρα που εισηγούμαστε να παραταθούν για άλλους τέσσερις μήνες αποδείχτηκε ότι σε συνδυασμό με δύο πράγματα που κάναμε αυτό το εξάμηνο, αποδίδουν. Ποια είναι αυτά τα δύο πράγματα που κάναμε; Πρώτον εξαπλασιάσαμε τα ανώτατα όρια προστίμων και στείλαμε τη ΔΙΜΕΑ στις 26 μεγάλες επιχειρήσεις. Λέτε αυτό να μην έχει σχέση με τις πρωτοβουλίες που ανελήφθησαν στην αγορά για μειώσεις σε πάνω από 700 κωδικούς;»
Με στόχο την ευκολότερη πρόσβαση παραγωγών και πωλητών στις λαϊκές αγορές για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, καταργείται η υποχρέωση τους να προσκομίζουν αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας κατά την ανανέωση της άδειάς τους ή τη χορήγηση νέας.