Στην αυστηροποίηση του πλαισίου των προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά και στον τρόπο που αυτές επικοινωνούνται στο καταναλωτικό κοινό προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης, με στόχο να μπει φρένο στις παραπλανητικές πρακτικές, αλλά και να μειωθούν οι τιμές.
Της Γωγώς Κατσέλη
Μετά τον «κόφτη» κατά 30% που μπήκε τον Μάρτιο στις προωθητικές ενέργειες με αντίστοιχη μείωση των τιμών στα ράφια σε μια σειρά προϊόντων, όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής, χαρτικά και βρεφικές πάνες, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης βρίσκεται σε συζητήσεις με εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, αλλά και των βιομηχανιών προκειμένου μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 να εφαρμοστεί ο Κώδικας Δεοντολογίας.
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται αφενός να απαγορευτούν οι συνδυαστικές προσφορές για το ίδιο προϊόν, κυρίως «1+1 δώρο» και έκπτωση 50%, αφετέρου στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν τρέχουν παράλληλες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αλεύρι εκτός προσφοράς πωλείται στα 2 ευρώ το κιλό, ενώ υπό τη μορφή 2+1 δώρο κοστίζει 6 ευρώ αντί για 4 ευρώ, παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές που νομίζουν ότι κερδίζουν αγοράζοντας την πολυσυσκευασία, αλλά επί της ουσίας πληρώνουν κανονικά και τις τρεις.
Συνήθης πρακτική που οδηγεί σε παραπλάνηση των καταναλωτών είναι οι συσκευασίες «5+1 δώρο» στα αναψυκτικά και τις μπίρες. Ενδεικτικά, γνωστή ζυθοποιία πουλά ένα κουτάκι μπίρας των 330ml μεμονωμένο στα 1,05 ευρώ. Ωστόσο, η πολυσυσκευασία «5+1» δώρο κοστίζει 6,3 ευρώ, όσο δηλαδή κάνουν 6 κουτάκια μπίρας και διαφημίζει στα ράφια προσφορά -1,05 ευρώ με τελική τιμή τα 5,25 ευρώ, όσο δηλαδή έπρεπε να κοστίζει στην πραγματικότητα η συσκευασία 5+1.
Επιπλέον, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται και ο περιορισμός των προωθητικών ενεργειών σε προϊόντα που πωλούνται μόνιμα σε προσφορά. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης «δεν μπορεί ένα προϊόν να πωλείται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου σε προσφορά και να μην διατίθεται ποτέ στην αρχική υψηλή τιμή του. Αυτό σημαίνει ότι η πραγματική τιμή είναι αυτή που δήθεν διαφημίζεται σε προσφορά. Αυτά τα φαινόμενα πρέπει να εκλείψουν».
Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ τονίζουν την ανάγκη η εφαρμογή του νέου Κωδικά θα πρέπει να γίνει σταδιακά ώστε να αποφευχθεί νέο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια. «Αν δεν εφαρμοστει σωστά, θα υπάρξει σοκ στον καταναλωτή. Πρέπει να υπάρξει κάποιο μεταβατικό στάδιο ώστε να μην αυξηθεί ο πληθωρισμός και να δοθεί χρόνος στην εφοδιαστική αλυσίδα να μειώσει σημαντικά το κόστος που θα επιβάρυνε τον καταναλωτή», ανέφερε πριν από λίγες μέρες ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, σε συνέντευξη τύπου. Εκτίμησε δε ότι μέχρι τον Μάιο ή τον Ιούνιο θα υπάρχει μεγάλος βαθμός συμμόρφωσης από τις αλυσίδες.
Τέλος, επισημαίνεται ότι όπως ισχύει και με τις τιμές των άλλων προϊόντων, π.χ. είδη ένδυσης-υπόδησης, ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές συσκευές στην περίοδο των εκπτώσεων, έτσι και στα σούπερ μάρκετ, ως τιμή αναφοράς βάσει της οποίας γίνεται η προσφορά, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.