«Καυτή πατάτα» πολιτικά, σύμφωνα με τους Financial Times, όμως η συζήτηση για την επιστροφή στην Ελλάδα των Γλυπτών του Παρθενώνα απασχολεί ολοένα και περισσότερο. Σύμφωνα με τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Νίκολας Κάλιναν, ο οποίος έδωσε συνέντευξη στην εφημερίδα, «όλοι θα ήθελαν να δουν μια πραγματικά συναρπαστική, καινοτόμο λύση.» Αυτή είναι η φράση με την οποία ξεκίνησε την απάντηση στη σχετική ερώτηση, για να συνεχίσει « Όχι, η λύση είναι η λάθος λέξη — απάντηση . Κάτι έξω από το συνηθισμένο πλαίσιο . . . Ξεκινάω με την ιδέα ότι όλα είναι πιθανά, και θα αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα καθώς εξελίσσεται. Ας μην ξεκινήσουμε με την ιδέα ότι ορισμένα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν».
Φυσικά, δεν είναι αυτό που θα άφηνε ικανοποιημένο τον οποιοδήποτε δημοσιογράφο στον κόσμο. Η πίεση προς τον Κάλιναν, συνεχίζεται λοιπόν. Κι εκείνος λέει κάτι παραπάνω, αν και με απολύτως διπλωματικό τρόπο.
«Τα σχέδια παίρνουν σάρκα και οστά. . . μια αρχή είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να εδραιωθεί και σε μια συζήτηση που πρέπει να γίνει με τον παρτενέρ σας. Θα ήθελα να μιλήσω περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά για τη συζήτηση περί ιδιοκτησίας. Βρίσκω τον ανταγωνισμό αρκετά περιοριστικό: Μου αρέσει να συνεργάζομαι, είναι πολύ πιο ενδιαφέρον. Εάν μιλάμε σοβαρά για τον παγκόσμιο πολιτισμό, θα πρέπει να συνεργαστούμε. Δεν έχω λύση αυτή καθαυτή, και ούτε πρέπει να έχω — είναι μια συζήτηση που πρέπει να γίνει».
Η συνέντευξη κλείνει με ασάφεια, όπως φαίνεται, ωστόσο ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου έχει πει και άλλα πράγματα, που είναι δυνατόν, μεθερμηνευόμενα, να προστεθούν στις πληροφορίες. Όπως, ας πούμε, ότι η ανακαίνιση του μουσείου θα είναι εκ βάθρων και θα στοιχίσει ένα θηριώδες ποσό. Δεν παραδέχεται πως θα φτάσει το ένα δις στερλίνες, πλην, εφόσον δεν διαψεύδει, η αλήθεια βρίσκεται κάπου κοντά. Τι θα σημάνει αυτό για την υπόθεσή μας; Πως δεν θα ήταν εύκολο να αρνηθεί κάποια οικονομική βοήθεια. Όχι από το ελληνικό κράτος, που δεν έχει, πάντως από κάποιους που θα ήταν πρόθυμοι.
Το δεύτερο που αποκάλυψε είναι πως οι εργασίες είναι κατεπείγουσα ανάγκη να ξεκινήσουν από την πτέρυγα των ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών, όπου βρίσκονται και τα γλυπτά. Αναζητά μια λύση που να είναι «οραματική». Πέντε ομάδες με επικεφαλής αρχιτέκτονες έχουν επιλεγεί για αυτό το στάδιο. Η απόφαση αναμένεται να ληφθεί τον Μάρτιο και μόνο αυτή η φάση προβλέπεται να διαρκέσει 10 χρόνια.
Αν, επομένως, τον Μάρτιο θα μπουν στην τελική ευθεία, είναι επείγον, επίσης, να φύγουν τα γλυπτά από τις αίθουσες όπου βρίσκονται.
«Το διαφορετικό με αυτόν τον διαγωνισμό είναι ότι εδώ δεν ζητάμε από τον αρχιτέκτονα να καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, διορίζουμε μια ομάδα που θα συνεργαστεί μαζί τους και θα διαμορφώσει αυτό που πραγματικά θέλουμε να κάνουμε — επομένως κάθε αριθμός είναι πολύ προσωρινός . Είναι μια συζήτηση, όπου τη διαμορφώνουμε μαζί» είπε στους FT. «Τώρα περισσότερο από ποτέ, όλοι μας σε όλο τον κόσμο χρειαζόμαστε να εστιάσουμε στη συνύπαρξη και την πολιτιστική ανταλλαγή»
Τα εντυπωσιακά στατιστικά στοιχεία για το μεγαλύτερο πολιτιστικό ίδρυμα της Βρετανίας δεν είναι υπερβολή: με περίπου 3.500 αίθουσες ψκαι περίπου 8 εκατομμύρια αντικείμενα στη συλλογή του, αποτελεί, σύμφωνα με τον πρώην διαχειριστή Antony Gormley, «[ένα από] τα τελευταία μη εκσυγχρονισμένα μεγάλα μουσεία στην Ευρώπη».
Αγγελική Κώττη