Περίπλοκη είναι η διαδρομή για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης σε ενοίκους πολυκατοικιών, καθώς πριν την υποβολή των αιτήσεων, θα πρέπει οι διαχειριστές και οι εταιρείες διαχείρισης να καταχωρίσουν στην πλατφόρμα myΘέρμανση όλα τα στοιχεία που απαιτούνται, όπως τον ΑΦΜ τους, τον ΑΦΜ της πολυκατοικίας (αν υπάρχει), τον αριθμό κοινόχρηστης παροχής ρεύματος, τα χιλιοστά συμμετοχής και τα ονοματεπώνυμα των ενοίκων, για να για να ανοίξει ο δρόμος για τους ενδιαφερόμενους.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων εξέδωσε οδηγό με τα βήματα για να μην υπάρξουν προβλήματα στην υποβολή των αιτήσεων.
1. Οι διαχειριστές των πολυκατοικιών πρέπει να καταχωρίσουν τα χιλιοστά συμμετοχής για κάθε διαμέρισμα στην δαπάνη θέρμανσης. Η κατανομή αυτή πρέπει να ισχύει για όλο το έτος, ενώ το συνολικό άθροισμα των χιλιοστών όλων των διαμερισμάτων πρέπει να είναι 1.000 για να μπορέσει να ενεργοποιηθεί η πληρωμή του επιδόματος. Αλλαγή στοιχείων δεν μπορεί να γίνει. Τα ονόματα είναι ενδεικτικά και δεν επηρεάζουν την αίτηση. Σε περίπτωση που στο προφίλ πολυκατοικίας εμφανίζονται τα ονόματα προηγούμενων ενοίκων, τότε ο διαχειριστής θα πρέπει να ενημερώσει τον νέο ένοικο (αν αυτός επιθυμεί να υποβάλλει αίτηση) σχετικά με τον αριθμό του διαμερίσματος που θα πρέπει να επιλέξει στο προφίλ της πολυκατοικίας (ας αναγράφει το ονοματεπώνυμο του προηγούμενου ενοίκου).
2. Οι διαχειριστές ή οι εκπρόσωποι των πολυκατοικιών οφείλουν να καταχωρίσουν στην πλατφόρμα myΘέρμανση τα εξής στοιχεία:
– ΑΦΜ του Διαχειριστή: Ο ΑΦΜ του διαχειριστή ή του εκπροσώπου της πολυκατοικίας.
– ΑΦΜ της Πολυκατοικίας (αν υπάρχει).
– Αριθμός Κοινόχρηστης Παροχής Ρεύματος: Ο αριθμός της κοινόχρηστης παροχής ηλεκτρικού ρεύματος ή μιας άλλης παροχής που αντιστοιχεί στην πολυκατοικία.
– Χιλιοστά Συμμετοχής: Ο ακριβής καταμερισμός των δαπανών θέρμανσης για κάθε διαμέρισμα.
– Ονοματεπώνυμα Κατοίκων: Ονοματεπώνυμα των ενοίκων που διαμένουν στα διαμερίσματα που δεν χρησιμοποιούνται ως επαγγελματικές στέγες.
Η σωστή καταχώρηση αυτών των στοιχείων είναι απαραίτητη για την ενεργοποίηση της διαδικασίας πληρωμής. Οι διαχειριστές πρέπει να διασφαλίσουν ότι όλα τα στοιχεία είναι ακριβή, καθώς η μη ορθή καταγραφή μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις ή ακόμα και απόρριψη της αίτησης.
3. Μετά τη συμπλήρωση των στοιχείων προβαίνουν σε ενεργοποίηση της διαδικασίας πληρωμής, η οποία θα πρέπει να έχει γίνει έως τις 6 Δεκεμβρίου 2024. Για να ενεργοποιηθεί η δυνατότητα πληρωμής του επιδόματος, απαιτείται τουλάχιστον μία υποβληθείσα αίτηση από δικαιούχο. Η ένδειξη «Υπάρχει αίτηση» στην πλατφόρμα «myΘέρμανση» υποδεικνύει ότι η διαδικασία μπορεί να προχωρήσει. Χωρίς αυτή την αίτηση, δεν μπορεί να γίνει αποδοχή και πληρωμή του επιδόματος.
4. Τα παραστατικά αγοράς πετρελαίου θέρμανσης (ή άλλου καυσίμου) θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα σωστά στοιχεία. Ο ΑΦΜ και ο αριθμός κοινόχρηστης παροχής ρεύματος πρέπει να ταυτίζονται με αυτά που καταχωρίστηκαν στην πλατφόρμα για να αποφευχθούν σφάλματα και καθυστερήσεις στην επεξεργασία της αίτησης.
5. Αν η πολυκατοικία έχει ΑΦΜ, οι διαχειριστές πρέπει να το καταχωρίσουν στο προφίλ της πολυκατοικίας στην πλατφόρμα myΘέρμανση. Αυτό θα εξασφαλίσει ότι τα παραστατικά αγοράς καυσίμων εκδίδονται σωστά στο όνομα της πολυκατοικίας. Σημειώνεται ότι μόλις οριστεί ο ΑΦΜ της πολυκατοικίας, αυτός δεν μπορεί να τροποποιηθεί ή να διαγραφεί. Ωστόσο, στις αιτήσεις των ενοίκων θα αναφέρεται ο ΑΦΜ του διαχειριστή ή του εκπροσώπου.
6. Σε περίπτωση που υπάρξει αλλαγή διαχειριστή, είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί νέο προφίλ για την πολυκατοικία, το οποίο θα έχει τον ΑΦΜ του νέου διαχειριστή. Οι ένοικοι και οι ιδιοκτήτες θα υποβάλουν τις αιτήσεις τους στο νέο προφίλ. Είναι κρίσιμο ο νέος διαχειριστής να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα πληρωμής, διαφορετικά η διαδικασία θα καθυστερήσει. Αν αλλάξει ο διαχειριστής μετά την 6η Δεκεμβρίου 2024, όπου λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων, τότε όποιες αγορές πετρελαίου θέρμανσης πραγματοποιηθούν έως και την 31η Μαρτίου 2025 θα πρέπει να εκδοθούν στον ΑΦΜ του προηγούμενου διαχειριστή, διαφορετικά δεν θα προκύψει διασταύρωση.
7. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει διαχειριστής στην πολυκατοικία, θα πρέπει να συμφωνηθεί με όλους τους ενοίκους/ιδιοκτήτες ποιος θα «αναλάβει» το ρόλο του διαχειριστή ώστε να δημιουργήσει μέσω της πλατφόρμας myΘέρμανση, το προφίλ της πολυκατοικίας με τα διαμερίσματα, τα χιλιοστά θέρμανσης κλπ.
8. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει κοινόχρηστη παροχή ρεύματος στην πολυκατοικία, θα πρέπει να συμφωνηθεί με όλους τους ενοίκους/ιδιοκτήτες, ποιού ο αριθμός παροχής ρεύματος (συνήθως του διαχειριστή/εκπροσώπου) θα «παίξει» τον ρόλο της κοινόχρηστης παροχής ώστε να δηλωθεί στο προφίλ της πολυκατοικίας.
9. Για τα νοικοκυριά που καταβάλλουν τη δαπάνη θέρμανσης μέσω κοινοχρήστων δαπανών, πρέπει να καταχωρίσουν στην αίτησή τους τα εξής:
– Αριθμός Απόδειξης Εξόφλησης Κοινοχρήστων: Αν η απόδειξη πληρωμής έχει ήδη εκδοθεί, καταχωρείται ο αριθμός της. Αν όχι, καταχωρείται ο αριθμός ειδοποιητηρίου πληρωμής.
– ΑΦΜ Διαχειριστή: Ο ΑΦΜ του διαχειριστή ή του εκπροσώπου της πολυκατοικίας.
– Ποσό Αναλογίας: Το ποσό που αναλογεί στο κάθε νοικοκυριό, όπως προκύπτει από την κατανομή των κοινοχρήστων.
10. Όταν η θέρμανση στη πολυκατοικία γίνεται με κάποιο από τα λοιπά είδη καυσίμων, εκτός του πετρελαίου θέρμανσης και της ηλεκτρικής ενέργειας οι αιτήσεις όλων των δικαιούχων γίνονται ως σε μονοκατοικίες. Η εφαρμογή δεν εμποδίζει το διαχειριστή να δημιουργήσει προφίλ πολυκατοικίας, αλλά δεν απαιτείται καθώς τα χιλιοστά θέρμανσης εμπεριέχονται στο ποσό που αναλογεί στον δικαιούχο και θα καταχωρισθεί από τον ίδιο το δικαιούχο (όχι από τον διαχειριστή) μέσω της εφαρμογής ΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΑ ΜΟΥ.
11. Σε περίπτωση που στην πολυκατοικία το κάθε διαμέρισμα έχει δικό του καυστήρα, ο κάθε ένοικος/ιδιοκτήτης κάνει χωριστή αίτηση ως κάτοικος μονοκατοικίας και θα πρέπει να προμηθευτεί το είδος καυσίμου θέρμανσης με διαφορετικά παραστατικά αγοράς.