Μπορεί η τιμή της φέτας την τελευταία διετία να έχει αυξηθεί σημαντικά και η επώνυμη να παραμένει, έστω και οριακά, ακριβότερη από την ιδιωτικής ετικέτας, και οι καταναλωτές να εξακολουθούν να αγοράζουν το προϊόν από τις γνωστές εταιρείες ωστόσο παρατηρείται μια στροφή στα PL, τα οποία αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους. Αυτό προκύπτει από τη χαρτογράφηση που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά της φέτας και τις συνθήκες που επικρατούν, συγκεντρώνοντας στοιχεία από 11 σούπερ μάρκετ που ελέγχουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων.
Της Γωγώ Κατσέλης
Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 79% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το 21%, ενώ οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων σε αξία. Αντίστοιχα, στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 93%.
Οι χαμηλότερες τιμές, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, με την τιμή της, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, να κινείται στα 9,8-11,1 ευρώ το κιλό, ενώ ελαφρώς ακριβότερη στα 11,3-12,4 ευρώ το κιλό είναι η τιμή της επώνυμης.
Οι υψηλότερες τιμές φέτας, πάντως, καταγράφονται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 14,7 ευρώ το κιλό.
Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών, η συντριπτική πλειονότητα του 82% προτιμά κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα, Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε διάστημα σχεδόν ενάμιση έτους (1/2/23-31/6/2024), ο όγκος των πωλήσεων επώνυμων προϊόντων μειώθηκε από περίπου 85% στο 79%, ενώ αντίθετα ο όγκος πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε από 15% σε περίπου 21%.
Πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ
Το 2023, οι πωλήσεις φέτας, βάσει των στοιχείων που συνέλλεξε η Επιτροπή Ανταγωνισμού από τα 11 μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αυξήθηκαν κατά 13,8% στα 244,1 εκατ. ευρώ από 214,4 εκατ. ευρώ το 2022. Από αυτές, οι πωλήσεις συσκευασμένων προϊόντων αποτελούν το 29%, ενώ το 71% αφορούν σε ζυγιζόμενα προϊόντα φέτας.
Ωστόσο, το α’ εξάμηνο του 2024 καταγράφηκε μείωση της τάξεως του 3% σε ετήσια βάση.
Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις φέτας αποτελούν το 2% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ, τα λοιπά τυριά το 7% ήτοι 855,5 εκατ. ευρώ και τα λοιπά γαλακτοκομικά αποτελούν το 6% (782,2 εκατ. ευρώ).
Μερίδια αγοράς
Στο σύνολο των πωλήσεων το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η αλυσίδα Σκλαβενίτης (35-40% σε αξία και 35-40% σε ποσότητα) και ακολουθούν η ΑΒ Βασιλόπουλος (15-20% σε αξία και σε ποσότητα) και η METRO (My Market) με μερίδιο 10-15% τόσο σε αξία όσο και σε όγκο.
Μερίδιο μεταξύ 5%-10% κατέχουν η Μασαούτης η Lidl, η Γαλαξίας και Κρητικός, ενώ κάτω από 5% κατέχουν οι Market-In, Χαλκιαδάκης, Bazaar και ΣΥΝΚΑ.
Αναλυτικά, με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα προϊόντα φέτας το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Σκλαβενίτης (40-45%) και ακολουθούν η METRO (10-15%), η ΑΒ Βασιλόπουλος (10-15%) και η Μασούτης (10- 15%). Μερίδιο μεταξύ 5% έως 10% κατέχει η Γαλαξίας και η Κρητικός, ενώ κάτω από 5% οι Market-In, Χαλκιαδάκης, Lidl, Bazaar και ΣΥΝΚΑ.
Αντίστοιχα, στα ιδιωτικής ετικέτας το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις κατέχει η αλυσίδα Lidl (40-45%), ακολουθούν η ΑΒ Βασιλόπουλος (30-35%), η MARKET-IN (10-15%), η Μασούτης (5-10%), ενώ τα μερίδια των υπόλοιπων σούπερ μάρκετ κυμαίνονται μεταξύ 0%-5%.
Προμηθευτές
Σε ό,τι αφορά στους προμηθευτές φέτας, οι 12 μεγαλύτεροι αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων, ενώ στην ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
Αναλυτικά, ο Αγροτικός Γαλακτοκομικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής επώνυμης Φέτας με το μερίδιο αγοράς του να διαμορφώνεται στο 15-20% και ακολουθούν οι εταιρείες ΟΠΤΙΜΑ και ΔΩΔΩΝΗ με μερίδιο μεταξύ 10-15%. Σε εύρος μεριδίων μεταξύ 0-5% βρίσκεται η εταιρεία ΒΑΛΜΑΣ και ακόμα χαμηλότερα ποσοστά (κάτω του 5%) έχουν οι λοιπές εταιρείες.
Στην ιδιωτικής ετικέτας φέτα, η εταιρεία Η. ΝΤΑΜΠΙΖΑΣ είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής με μερίδιο μεταξύ 15%-20% κι επόνται η Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου και η Γαλακτοκομική Τριπόλεως (10-15% ως προς την αξία και ποσότητα). Στην συνέχεια της κατάταξης βρίσκονται 5 εταιρίες με εύρος μεριδίων μεταξύ 5-10% ως προς την αξία και ποσότητα.