«Είμαστε αποφασισμένοι να τελειώσουμε και να ολοκληρώσουμε το Κτηματολόγιο. Eισάγουμε ρυθμίσεις που διευκολύνουν τον κόσμο και μας οδηγούν το 2025 στην ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, μετά από 30 χρόνια στην Ελλάδα», δήλωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την πρώτη ημέρα συζήτησης του σχετικού νομοσχεδίου στην επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
«Κάθε γραμμή η οποία χαράσσεται στο χάρτη, η οποία οριοθετεί τη δική σας περιουσία από τη δική μου, είναι μια πιθανή εστία σύγκρουσης. Είναι μια πιθανή εστία διεκδίκησης. Ή είναι μια πιθανή εστία κατάληξης στα ελληνικά δικαστήρια ή πάντως διοικητικής αντιμετώπισης από το Κτηματολόγιο, ποιος έχει δίκιο και ποιος έχει άδικο», είπε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναφερόμενος στην αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του έργου.
«Αυτό το οποίο κάνουμε είναι η αυστηρή τήρηση των ούτως ή άλλως εκτροχιασμένων διαγραμμάτων, που δεν τήρησαν οι ανάδοχοι, με βάση της συμβατικές τους υποχρεώσεις. Ερχόμαστε και στο τελευταίο στάδιο, στο τελευταίο…κατοστάρι, που θα μας οδηγήσει στην ολοκλήρωση του Κτηματολογίου στο τέλος του 2025 – τελευταία περιοχή που θα ενταχθεί στο ελληνικό Κτηματολόγιο είναι η Ρόδος και η Κως. Φέρνουμε αυτές τις ρυθμίσεις, που δίνουν δυνατότητες στη συνεργασία Κτηματολογίου και αναδόχων μελετητών κτηματογράφησης», είπε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και πρόσθεσε: «Όταν έχουμε μια περιοχή η οποία έχει μελετηθεί, έχει κτηματογραφηθεί, κάθε σπιθαμή γης έχει αντιστοίχιση σε έναν κωδικό αριθμού του Κτηματολογίου. ‘Αρα ο στόχος μιας μελέτης είναι να οριοθετήσει περιουσίες και να μην υπάρχει ορφανή γη».
Στην ουσία, είπε ο υφυπουργός, «το κράτος έρχεται να πάρει ξανά τον έλεγχο της σωστής κτηματογράφησης. Να παραδώσουν οι ανάδοχοι αυτά τα οποία έχουν κάνει και θα έχει δυνατότητα πλέον ο πολίτης, αντιμέτωπος με έναν μόνο φορέα και με ένα σύστημα ενιαίων κανόνων, ό,τι χρειάζεται να το δηλώσει και ό,τι χρειάζεται να το διορθώσει. Αυτός είναι ο στόχος μας. Ενιαίοι κανόνες για όλους, το 2025. Για να σταματήσει η σύγχυση και το μπαλάκι ευθυνών μεταξύ γραφείων κτηματογράφησης, υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων, να υπάρχει ένας φορέας στον οποίο να απευθύνεται ο πολίτης».
Η νέα πλατφόρμα AI εκτιμάται ότι θα δώσει λύση στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Κτηματολόγιο, το οποίο δεν είναι άλλο από το νομικό έλεγχο των συμβολαίων. Αν και το Κτηματολόγιο είναι ο πρώτος δημόσιος φορέας που αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη, πρόθεση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι, σε συνεργασία με άλλα υπουργεία και φορείς, να ενταχθεί η AI και σε άλλους τομείς.
«Θα διαβάζεται το κείμενο του συμβολαίου σε φυσική γλώσσα και το σύστημα θα αντιλαμβάνεται τι είδους πράξη αναφέρεται στο συμβόλαιο και μέσα από συγκεκριμένους νομικούς κανόνες που πρέπει να εφαρμοστούν, θα δίνει εισήγηση. Δεν αποφασίζει η τεχνητή νοημοσύνη. Δεν υποκαθιστά τον άνθρωπο. Δίνουμε τη δυνατότητα σε ένα προϊστάμενο, αντί να βγάζει τα μάτια του επί ώρες για να βρει την κατάλληλη πληροφορία σε ένα συμβόλαιο, να την βρίσκει πιο γρήγορα και πιο εύκολα», εξήγησε ο κ. Κυρανάκης και υπογράμμισε ότι ο προϊστάμενος θα έχει την τελική απόφαση.
Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Ιωάννης Λοβέρδος ανέφερε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών και η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων, προκειμένου να ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση μέσα στο 2025. «Αναμφίβολα είναι ένας φιλόδοξος στόχος. Κάτι που δεν έγινε επί τριάντα χρόνια, να γίνει μέσα στον επόμενο 1,5 χρόνο. Σήμερα όμως υπάρχουν τα μέσα για να γίνει αυτό. Γιατί υπάρχει η τεχνολογία, γιατί υπάρχει και η απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει με συνέπεια σε αυτή την κατεύθυνση», είπε ο βουλευτής της ΝΔ. Σε σχέση με την επιτάχυνση και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας διόρθωσης των χωρικών μεταβολών, ο κ. Λοβέρδος είπε ότι αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που λύνει αυτό το νομοσχέδιο, με δεδομένο ότι η διαδικασία ήταν αρκετά περίπλοκη και δύσκολη μέχρι τώρα. Ο εισηγητής της ΝΔ επισήμανε ότι:
– Εισάγεται ενιαία διαδικασία διόρθωσης στοιχείων και καθιερώνεται απλοποιημένο πλαίσιο για τη διόρθωση των γεωμετρικών δεδομένων, όπως τα όρια των οικοπέδων, χωρίς την ανάγκη προσφυγής στα δικαστήρια. Σε αυτή τη διαδικασία, οι μηχανικοί θα έχουν αυξημένο ρόλο μετά από πιστοποίηση που θα τους χορηγείται.
– Εισάγεται η 24ωρη ηλεκτρονική υποβολή πράξεων και μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας, οι πολίτες και οι επαγγελματίες θα μπορούν να υποβάλλουν τις πράξεις τους ηλεκτρονικά, οποιαδήποτε μέρα και οποιαδήποτε ώρα, ακόμα και Κυριακή.
– Αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στον νομικό έλεγχο των συμβολαίων και το Κτηματολόγιο γίνεται ο πρώτος δημόσιας φορέας που αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη, για τη λήψη διοικητικών αποφάσεων.
– Καθιερώνεται η εξωδικαστική λύση για τα οικόπεδα που αποχαρακτηρίστηκαν ως δασικά και επιστρέφουν στους ιδιοκτήτες τους χωρίς ταλαιπωρία. Σε περιπτώσεις που οι αντιρρήσεις κατά των δασικών χαρτών γίνονται δεκτές, οι κτηματολογικές εγγραφές θα τροποποιούνται αυτόματα, υπέρ του ιδιοκτήτη, χωρίς δικαστική απόφαση.
– Στις περιπτώσεις πολυκατοικιών όπου μπορεί να γίνεται μέτρηση του εμβαδού των διαμερισμάτων με τρόπο ψηφιακό, εισάγεται διαδικασία μετατροπής του συμβολαίου, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων ιδιοκτητών, υπό τον όρο ότι δεν βλάπτονται τα δικαιώματά τους στην οριζόντια ιδιοκτησία. Αν για παράδειγμα, ένα διαμέρισμα προκύψει με την ψηφιακή μέτρηση ότι δεν είναι 100 τ.μ. όπως γράφει το συμβόλαιο, αλλά 105 τ.μ. ή 100,5 τ.μ., σήμερα ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να τροποποιήσει τα τετραγωνικά του συμβολαίου του, παρά μόνο με τη συναίνεση όλων των υπολοίπων ιδιοκτητών της πολυκατοικίας. Εφεξής, ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση του συμβολαίου του, υπό τον όρο ότι δεν θα θίγονται τα δικαιώματα των υπολοίπων όσον αφορά την οριζόντια ιδιοκτησία. Αντίστοιχη ρύθμιση έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο και για τα γεωτεμάχια με κτίσμα.
– Διασώζονται τα ακίνητα αγνώστου ιδιοκτήτη. Όσοι έχουν αναγνωριστεί πρωτόδικα ως ιδιοκτήτες έναντι του Δημοσίου, που ήταν αρχικά αγνώστου ιδιοκτήτη, δικαιώνονται οριστικά και αμετάκλητα καθώς το Δημόσιο δεν θα προσβάλλει τις αποφάσεις αυτές με ένδικα μέσα.
«Πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας τη συμμετοχή των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, τόσο στο Κτηματολόγιο όσο και στη Δημόσια Διοίκηση, γενικότερα», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Καραμέρος και επισήμανε ότι «μόλις πριν δύο μήνες, τον περασμένο Ιούλιο, γίναμε μάρτυρες μιας εκτεταμένης κυβερνοεπίθεσης στο Κτηματολόγιο, την οποία το γραφείο Τύπου του φορέα υποβάθμισε, μιλώντας με βεβαιότητα για την αποτυχία απόκτησης προσωπικών δεδομένων». O βουλευτής αναφέρθηκε ιδίως στη διάταξη που αφορά στην εφαρμογή νομικού ελέγχου χωρίς δεσμευτική αρμοδιότητα, και η οποία παρουσιάζεται από την κυβέρνηση ως μια καινοτομία, που θα συμβάλει στην απλοποίηση των διαδικασιών. «Πρέπει να εξηγήσετε πώς θα κατοχυρώσετε την ασφάλεια των εφαρμογών σε ένα ταλαιπωρημένο Κτηματολόγιο. Έρχεστε και νομοθετείτε προκειμένου να προχωρήσετε σε έναν διαγωνισμό-απευθείας ανάθεση, κατά πάγια πρακτική σας, για ένα λογισμικό, αλλά να δούμε και επί της ουσίας πώς θα λειτουργήσει. Να μας εξηγήσετε», είπε ο κ. Καραμέρος. Όπως πρόσθεσε «πρέπει να σταθμίσουμε τον κίνδυνο που συνεπάγεται η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, στον νομικό έλεγχο και κυρίως στα δεδομένα που καλείται να διαχειριστεί», δεδομένου ότι «πολλές φορές ο νομικός έλεγχος γίνεται σε ένα πεδίο σύγκρουσης συμφερόντων και γι΄αυτό είναι αναγκαία η συμβολή των καταρτισμένων νομικών της υπηρεσίας». Όπως δε υπογράμμισε, πρακτικά δεν ολοκληρώνεται η κτηματογράφηση, αλλά θεσμοθετούνται διορθώσεις σε καθεστώς λειτουργούντος Κτηματολογίου και ευτυχώς υπήρξε έστω στο τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου κάποια κατοχύρωση για το πλήθος εκπρόθεσμών αρχικών δηλώσεων που καλείται να αντιμετωπίσει το Κτηματολόγιο. Ο βουλευτής αναφέρθηκε γενικότερα και στον ψηφιακό μετασχηματισμό, σημειώνοντας ότι «λιμνάζουν πολλά έργα» και ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνηση «στέκεται σε κουπόνια επιδότησης υψηλών ταχυτήτων στα μεγάλα αστικά κέντρα».
«Γινόμαστε θεατές σε έναν αιφνίδιο θάνατο, με έναν πολύ άγαρμπο και πρόχειρο τρόπο. Τελειώνει το Κτηματολόγιο», είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Ιλχάν Αχμέτ και πρόσθεσε: «Θα καλύπτονται τα κενά με την πάροδο του χρόνου και την φυσική ροή των δικαιοπραξιών. Κάποιος που πεθαίνει η μητέρα του, μετά από πέντε χρόνια θα πάει να κάνει μια αποδοχή, θα θελήσει κάτι να πουλήσει, και θα διαπιστώσει ότι έχει πρόβλημα, ότι πρέπει να κάνει γεωμετρική αλλαγή. Δηλαδή η μπάλα περνάει στον πολίτη και φεύγει από το Κτηματολόγιο». Η κυβέρνηση, είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, αγνοεί τις επιπτώσεις που θα έχει η αλλαγή της φιλοσοφίας στη σύνταξη του κτηματολογίου. «Η αρχική φιλοσοφία ήταν πως το Κτηματολόγιο είναι μια διαδικασία συλλογική και συνολική. Υπήρχε το στάδιο των μελετητών, της προ-ανάρτησης, της ανάρτησης, των ενστάσεων, η διόρθωση των λαθών και μετά αναρτήσεις. Τώρα αυτό αλλάζει εντελώς και πάει σε διαδικασία να κλείσει η κτηματογράφηση και να έχουμε ένα…αγνωστολόγιο», είπε ο βουλευτής. Όπως πρόσθεσε, πλέον θα γίνεται η ανάρτηση χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η προδικασία και το σύστημα θα βασίζεται σε αμφισβητήσιμα δεδομένα. Ο Ιλχάν Αχμέτ προειδοποίησε ότι με τις μελέτες χωρίς προανάρτηση, τα ακίνητα εν δυνάμει στο σύνολό τους, θα εμπλακούν στη διαδικασία διόρθωσης των γεωμετρικών στοιχείων.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα κατηγόρησε την κυβέρνηση για προβληματικές και…άρον άρον διαδικασίες, που δημιουργούν μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που προσπαθήσουν να λύσουν. «Η αγωνία σας δεν είναι να διαφυλαχθούν οι μικρές περιουσίες, χωρίς οικονομικό κόστος και ταλαιπωρία, αλλά σας απασχολεί η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου ως προαπαιτούμενου του Ταμείου Ανάκαμψης, για να εξασφαλιστεί ένα καθαρό τοπίο στη γη-εμπόρευμα ώστε να προχωρήσουν οι κερδοφόρες επενδύσεις των διαφόρων επιχειρηματικών ομίλων», είπε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ. Η ουσία των ρυθμίσεων είναι πως θα επιταχυνθεί το εμπόριο της γης, πολλές φορές και ως διέξοδο σε συσσωρευμένα κεφάλαια, εκτίμησε η ίδια, προειδοποιώντας παράλληλα, ότι το αποτέλεσμα θα είναι η απώλεια κρατικής γης και η νομιμοποίηση ανύπαρκτων ιδιοκτησιών ή προβληματικών ιδιοκτησιακών καταστάσεων, η νομιμοποίηση παράνομων αλλαγών στη χρήση και τον χαρακτήρα εκτάσεων – και αυτά ενώ οι μικροϊδιοκτήτες θα πιέζονται ακόμα περισσότερο για την εξασφάλιση των ιδιοκτησιών τους και αν δεν αντέχουν τα βάρη, θα πουλάνε την περιουσία τους. «Περιμένουν κυριολεκτικά στην ουρά μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, τουριστικά χωριά στη Β. Εύβοια, στη Δαδιά, στην Αττική, σε περιοχές που εκδηλώθηκαν μεγάλες πυρκαγιές, για πάρκα ΑΠΕ. Αυτή είναι η μεγάλη σας έγνοια και γι΄αυτό επιδιώκετε να ξεμπλοκάρετε για τους ομίλους κεφάλαια από φτηνά τραπεζικά δάνεια και άλλες ενισχύσεις», είπε η Μαρία Κομνηνάκα. Επισήμανε τέλος, ότι μέχρι σήμερα έχει εξεταστεί λιγότερο από το 10% των αντιρρήσεων, με συνέπεια σοβαρές και τραγικές καταπατήσεις, εκχερσώσεις, κλοπή κρατικής γης και μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση των μικρών και μεσαίων ιδιοκτητών.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Γραμμένος είπε ότι το ζητούμενο είναι να συνταχθεί ορθό Κτηματολόγιο που θα προάγει το αίσθημα ασφάλειας στις συναλλαγές. Ο κ. Γραμμένος αναφέρθηκε στο «χάος του κτηματολογίου», με «χιλιάδες αστοχίες», «λάθος αποτυπώσεις ακινήτων», «εσφαλμένες εγγραφές δικαιωμάτων και πραγματικών δικαιούχων» και στα «τεράστια προβλήματα με τους δασικούς χάρτες». Όλα αυτά, είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, δεν έχουν λυθεί από τη θέσπιση του Κτηματολογίου μέχρι και σήμερα, και εξακολουθούν να ταλαιπωρούν χιλιάδες πολίτες και επαγγελματίες. Ο βουλευτής στάθηκε στην τεχνητή νοημοσύνη για να υπογραμμίσει ότι «πρόκειται μια εξόχως γενική και προβληματική διάταξη, που δεν εξειδικεύει τα κριτήρια της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης, με ενδεχόμενο να επανέλθει η κυβέρνηση μετά από λίγο καιρό να καλύψει τα κενά και την προχειρότητα».
Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα χαρακτήρισε επικίνδυνο το νομοσχέδιο, καθώς, αντί να ολοκληρώνει τη διαδικασία κτηματογράφησης, την οδηγεί σε μια ξαφνική και απρόβλεπτη διακοπή. «Η κυβέρνηση διακηρύσσει ότι πλησιάζει στο τέλος αυτού του πολυετούς έργου. Όμως αντί να δημιουργεί συνθήκες ολοκλήρωσης, αποσταθεροποιεί τη διαδικασία, με προτάσεις που θα επιφέρουν μακροχρόνιες και σοβαρές συνέπειες για τους πολίτες και τη νομική ασφάλεια», είπε η κ. Πέρκα. Πρόσθεσε ότι είναι τεράστιο λάθος να αντιλαμβάνεται κανείς το Κτηματολόγιο μονάχα ως ψηφιακό έργο, και να το αποκόπτει από τον κλάδο των μηχανικών και των δικηγόρων, αφού η τεχνική και νομική ύλη αποκόπηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και το υπουργείο Δικαιοσύνης και πλέον όλα αντιμετωπίζονται ως βάσεις δεδομένων. «Το νομοσχέδιο τερματίζει τη λογική της συνολικής και ορθής καταγραφής των ακινήτων και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας σε αυτά. Τα κενά είναι τεράστια σε ορισμένες περιοχές, και η κυβέρνηση προτείνει να καλυφθούν με την πάροδο του χρόνου και μέσα από τη φυσική ροή των δικαιοπραξιών. Οφείλετε να τοποθετηθείτε, αν αυτή η διάταξη παραβιάζει τις δεσμεύσεις απέναντι στο Ταμείο Ανάκαμψης», είπε η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς και προειδοποίησε ότι οι πολίτες θα επωμισθούν και νέα βάρη, δηλαδή το κόστος του δικαστικού επιμελητή, του πιστοποιημένου μηχανικού, του μηχανικού και δικηγόρου που θα συντάξουν τα υπομνήματα.
Η ειδική αγορήτρια της «Νίκης» Ασπασία Κουρουπάκη, ανέφερε ότι παρακάμπτονται στάδια της διαδικασίας της κτηματογράφησης που είχαν θεσπιστεί για το συμφέρον των πολιτών, όπως οι αναρτήσεις και οι ενστάσεις και η εκδίκαση των ενστάσεων και «πλέον βαπτίζεται κτηματολόγιο ένα συνονθύλευμα μισών και ανέλεγκτων πληροφοριών. «Βιάζεστε να ξεμπερδέψετε γρήγορα και πρόχειρα για να σας δώσει το πράσινο φως το Ταμείο Ανάκαμψης και να εκταμιεύσετε και άλλα δάνεια, αδιαφορώντας για τις συνέπειες στις περιουσίες των Ελλήνων», είπε η ειδική αγορήτρια της «Νίκης» και τόνισε ότι «δεν συνιστά μεταρρύθμιση, ένα πλαίσιο που αδιαφορεί για το πώς θα γίνει σωστά η κτηματογράφηση, αλλά έχει μόνο μέλημα να πει η κυβέρνηση στους δανειστές του Ταμείου ότι τελείωσε όπως-όπως το Κτηματολόγιο». Η κ. Κουρουπάκη ανέφερε ότι οι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν ακριβά για την διόρθωση των σφαλμάτων που θα προκληθούν από την προχειρότητα των διατάξεων και ότι οι πολίτες στις περιοχές όπου δεν έχει τελειώσει το Κτηματολόγιο, θα υποβληθούν σε μεγάλη ταλαιπωρία.
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, είπε ότι η κτηματογράφηση, ακόμη και στις περιοχές που έχει ολοκληρωθεί, βρίθει σφαλμάτων και λαθών που επισείουν δικαστικές διαμάχες πολλών ετών, με τις αγωγές να εκδικάζονται ακόμη και δέκα χρόνια, μετά την κατάθεσή τους. «Αυτό που επιχειρεί η κυβέρνηση, είναι οι προσωρινές ανέλεγκτες και άκριτες προσωρινές κτηματολογικές εγγραφές, να τραπούν εν μια νυκτί σε αρχικές πρώτες εγγραφές δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, μετά την έκδοση διαπιστωτικής πράξης περαίωσης της κτηματογράφησης. Με εκκρεμείς δίκες, διεκδικήσεις από το ελληνικό Δημόσιο, ανοιχτά τα θέματα αντιρρήσεων επί του δασικού χαρακτήρα πολλών ιδιοκτησιών, ανοιχτά τα θέματα του ελληνικού Δημοσίου, ακόμα και για τις παραμεθόριες περιοχές. Στο στάδιο του λειτουργούντος Κτηματολογίου όμως, η διόρθωση των σφαλμάτων είναι πολύπλοκη, σύνθετη, χρονοβόρα, δαπανηρή διαδικασία», είπε η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας και προειδοποίησε ότι οι συνέπειες για τους πολίτες θα είναι βαρύτατες, διότι πολλά ακίνητα θα καθίστανται εκτός συναλλαγής.
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Πέτρος Δημητριάδης, είπε ότι 29 χρόνια μετά την εισαγωγή του δικαίου του Κτηματολογίου στη χώρα, δεν έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και υπάρχουν μεγάλες ευθύνες και για τους αναδόχους, και για την έλλειψη προσωπικού και εξειδίκευσης. Με το νομοσχέδιο θα αναρτηθούν όλοι οι κτηματολογικοί πίνακες και τα κτηματολογικά φύλλα, ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν εκκρεμότητες ή όχι. «Όλες οι προσωρινές εγγραφές θα θεωρηθούν ως αρχικές εγγραφές με όλες τις εκκρεμότητες και τα σφάλματα, ανεξαρτήτως της ποιότητας σύνταξης των κτηματολογικών γραφείων. Αυτά δεν συνιστά ολοκλήρωση κτηματογράφησης και θα οδηγεί σε έναν συνεχή κύκλο δικαστικών διαμαχών και συνεχούς αμφισβήτησης από τους πολίτες που πλέον θα επωμίζονται το κόστος των δικαστικών αγώνων.
Το κτηματολόγιο, ξεκάθαρα είναι το μεγαλύτερο έργο πληροφορικής που τρέχει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, είπε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου και σημείωσε ότι «πήρε δεκάδες χρόνια για τα δυσεπίλυτα προβλήματα, αλλά πλέον βλέπουμε φως στο τούνελ, βαίνουμε προς το τέλος».
«Επιτέλους θα καταλάβουμε τι έχουμε και πού το έχουμε. Θέλουμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια, είμαστε πεπεισμένοι, και με αφορμή το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και με αφορμή το γεγονός ότι η έλλειψη σωστής κτηματογράφησης δρα κόντρα στην ανάπτυξη, θα τα καταφέρουμε ως το τέλος του 2025», είπε ο κ. Παπαστεργίου και αναφέρθηκε και στο έργο της ψηφιοποίησης: «Είναι εξίσου σημαντικό έργο για να μπορέσουμε σε μια σύγχρονη χώρα, με σύγχρονους τρόπους και με ακρίβεια, να μπορούμε να αναζητήσουμε πληροφορίες που ανατρέχουν στους τίτλους και τα υπόλοιπα σημαντικά έργα κτηματογράφησης.
Ο κ. Παπαστεργίου, πέραν των όσων προβλέπει το νομοσχέδιο για το Κητηματολόγιο, αναφέρθηκε και σε τρεις ακόμα διατάξεις:
– άρθρο 27: «Υποχρεωτικά στοιχεία εγγραφής πολιτών στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 ν. 4704/2020». «Δεκάδες φορές χιλιάδες πολίτες ταλαιπωρήθηκαν γιατί δεν μπορούσε το Δημόσιο να τους ειδοποιήσει, για διάφορα ζητήματα που είχαν. Πλέον, ζητάμε από τους πολίτες να μας πούνε αν έχουν σχέση με την Ψηφιακή Διακυβέρνηση, το κινητό τους τηλέφωνο ή το μέηλ τους, για να μπορούν να ειδοποιηθούν. Αν δεν έχουν σχέση με την ψηφιακή διακυβέρνηση, τουλάχιστον τη μόνιμη κατοικία τους, για να μπορεί το Δημόσιο να τους ειδοποιεί για ζητήματα που τους αφορούν», είπε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
– άρθρο 28: «Επικοινωνία και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ δημοσίων φορέων και φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων – Τροποποίηση άρθρων 29, 105 και 107 ν. 4727/2020». Όπως είπε ο κ. Παπαστεργίου, πρόκειται για πολύ σημαντική διάταξη για να ειδοποιούνται οι πολίτες από τους δήμους για υποθέσεις τους και γενικά από τη διοίκηση, όποτε απαιτείται.
– άρθρο 29: «Σύστημα Αυθεντικοποίησης και Εξουσιοδότησης Προσώπων – Προσθήκη άρθρου 24Α και τροποποίηση άρθρου 107 ν. 4727/2020». «Πλέον έχουμε έναν νέο τρόπο αυθεντικοποίησης για τις ψηφιακές υπηρεσίες στο Δημόσιο και θα το συνδυάσουμε και με την απόκτηση νέων ταυτοτήτων.