Με την ακρίβεια να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για τους πολίτες, η κυβέρνηση αναζητά λύση για την περαιτέρω μείωση του πληθωρισμού. Αν και τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ για τον Αύγουστο δείχνουν ότι οι τιμές στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν κατά 1,08% και τα στοιχεία της Eurostat ότι ο πληθωρισμός σε τρόφιμα, ποτά και καπνό βρίσκεται στο 1,8%, ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά της Ευρωζώνης, οι τιμές εξακολουθούν να «φουσκώνουν» τους λογαριασμούς των νοικοκυριών.
Της Γωγώς Κατσέλη
Το τελευταίο διάστημα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης βρίσκεται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με εκπροσώπους τόσο των σούπερ μάρκετ όσο και με τους προμηθευτές ζητώντας να μειώσουν τις τιμές στα ράφια και να περιορίσουν το κέρδος τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται το ενδεχόμενο να επανέλθει ένα γώριμο, από το πρόσφατο παρελθόν, μέτρο, αλλά με σημαντικές αλλαγές. Πρόκειται για το μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών κατά τουλάχιστον 5%, το οποίο έχει προαιρετικό χαρακτήρα. Ωστόσο, σε αντίθεση με το παρελθόν που η δέσμευση των προμηθευτών ήταν να τις κρατήσουν χαμηλές για διάστημα 6 μηνών, τώρα στο τραπέζι είναι η ανανέωση νέων κωδικών ανά δύο εβδομάδες και για διάστημα πιθανότατα τριών μηνών. Αυτό σημαίνει ότι κάθε δύο εβδομάδες θα διευρύνεται ο κατάλογος με τα προϊόντα που θα πωλούνται με μειωμένη τιμή για διάστημα τριών μηνών. Μάλιστα, για όσα προϊόντα ενταχθούν στο μέτρο θα υπάρχει ειδική σήμανση στο ράφι, αλλά και στην πλατφόρμα e-katanalotis, γεγονός που θα αποτελέσει κίνητρο για την προβολή των εταιρειών στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Όπως αναφέρει στο «ThePresident» υψηλόβαθμο στέλεχος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, είναι ένα μέτρο που μπορεί να αποδώσει, καθώς οι εταιρείες δεν δεσμεύονται για πολύ μεγάλο διάστημα. «Υπάρχει μια διστακτικότητα τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τα σούπερ μάρκετ να μειώσουν μόνιμα τις τιμές λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά, γι’ αυτό και προσπαθούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της ακρίβειας, εντείνοντας τις προωθητικές ενέργειες. Έχουν αυξηθεί πολύ οι προσφορές τόσο ως προς τη διάρκεια όσο και ως προς το ποσοστό μείωσης της τιμής και αφορά σχεδόν σε όλα τα προϊόντα. Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν το 1/3 του τζίρου των σούπερ μάρκετ, το 28%, προέρχεται από τις προσφορές», αναφέρει χαρακτηριστικά η ίδια πηγή.
Πέρα όμως από τα μέτρα για άμεση αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, σχεδιάζονται και παρεμβάσεις για την επίλυση διαρθρωτικών προβλημάτων της αγοράς με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση των τιμών μακροπρόθεσμα. Μια από αυτές είναι η υποχρεωτική εξόφληση των προμηθευτών από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε διάστημα έως 30 ημέρες από την έκδοση των τιμολογίων για ευαλλοίωτα προϊόντα, όπως φρούτα, λαχανικά και κρέατα και έως 60 ημέρες για τα υπόλοιπα είδη, όταν σήμερα η εξόφληση γίνεται μετά από 4 και 5 μήνες.
Επιπλέον, επί τάπητος έχουν τεθεί και κάποιοι καταχρηστικοί όροι στις συμφωνίες μεταξύ λιανεμπόρων και προμηθευτών που ευνοούν τις μεγάλες εταιρείες, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Παρέμβαση αναμένεται να υπάρξει και στην τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ώστε στο μεσαίο ράφι που μέχρι τώρα κυριαρχούν τα προϊόντα μεγάλων επιχειρήσεων, να μπουν και μικρότερες εταιρείες, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό.