Μπορεί ο πληθωρισμός των τροφίμων να βρίσκεται σε τροχιά αποκλιμάκωσης, υποχωρώντας τον Ιούνιο, για πρώτη φόρα, ακόμα και κάτω από τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, στο 2,1%, η ακρίβεια όμως παραμένει, πλήττοντας κυρίως τα χαμηλότερα εισοδηματικά κοινωνικά στρώματα. Ναι μεν βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως τα βρώσιμα έλαια (πλην του ελαιολάδου), τα φρέσκα φρούτα, οι πατάτες, τα γαλακτοκομικά και αυγά και το ψωμί και τα δημητριακά κατέγραψαν μειώσεις τιμών, ωστόσο ακόμα είναι ανεπαίσθητες στις τσέπες των καταναλωτών, ενώ άλλες κατηγορίες, όπως το ελαιόλαδο, το νερό, τα αναψυκτικά και οι χυμοί, τα νωπά ψάρια και τα κατεψυγμένα λαχανικά, συνεχίζουν να ανατιμώνται.
Της Γωγώς Κατσέλη
Μάλιστα, ειδικά για τα αγροτικά προϊόντα, η παραγωγή των οποίων εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητη. Ήδη, εκπρόσωποι του πρωτογενούς τομέα εμφανίζονται απαισιόδοξοι για την πορεία των τιμών του ελαιολάδου τη νέα ελαιοκομική περίοδο, καθώς η πολύ ζεστή άνοιξη δε δημιουργεί προσδοκίες για αύξηση της παραγωγής, όπως αρχικά αναμενόταν, κι εφόσον επιβεβαιωθούν, το ελαιόλαδο θα εξακολουθεί να πωλείται στα επίπεδα των 12-13 ευρώ το λίτρο. Παράλληλα, σε ό,τι έχει να κάνει με τα αλιεύματα, κυρίως τα κατεψυγμένα, όσο η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα παραμένει έκρυθμη, τόσο θα αυξάνονται οι τιμές τους, κυρίως εξαιτίας του μεταφορικού κόστους, δεδομένου ότι η χώρα μας κάνει μεγάλες εισαγωγές από χώρες της περιοχής,
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ανάπτυξης επεξεργάζεται νέες παρεμβάσεις ώστε να επιλυθούν διαρθρωτικές παρεμβάσεις που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες στην αγορά, και δεν επιτρέπουν να λειτουργήσει σωστά ο ανταγωνισμός και να μειωθούν οι τιμές.
Ένα από τα μέτρα που βρίσκονται στο τραπέζι είναι η υποχρεωτική εξόφληση των προμηθευτών ευαλλοίωτων προϊόντων από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε διάστημα έως 30 ημέρες από την έκδοση των τιμολογίων, ενώ σε άλλα προϊόντα μπορεί να φτάσει και τις 60 ημέρες. Σήμερα, οι λιανέμποροι εξοφλούν τους προμηθευτές ακόμα και μετά από 4 και 5 μήνες, ειδικά όταν πρόκειται για μικρές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα αυτές να μην έχουν την απαραίτητη ρευστότητα, να προσφεύγουν στον τραπεζικό δανεισμό με υψηλά επιτόκια και εν τέλει προκειμένου να επιβιώσουν, αναγκάζονται να αυξήσουν τις τιμές.
Επιπλέον, εξετάζονται να τεθούν νέοι κανόνες στην αγορά σε ό,τι αφορά κάποιους καταχρηστικούς όροι στις συμφωνίες μεταξύ λιανεμπόρων και προμηθευτών που ευνοούν τις μεγάλες εταιρείες, που έχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά, σε βάρος των μικρότερων επιχειρήσεων, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Παρέμβαση αναμένεται να υπάρξει και για την τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ώστε στο μεσαίο ράφι που μέχρι τώρα κυριαρχούν τα προϊόντα των επιχειρήσεων με τον μεγαλύτερο τζίρο, να μπουν και μικρότερες εταιρείες, γεγονός που θα αυξήσει τον ανταγωνισμό και θα οδηγήσει σε αποκλιμάκωση των τιμών.