Αρνητικός είναι ο πληθωρισμός στο σύνολο των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ το τελευταίο δίμηνο, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΜΕΤRO και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικαλούμενος στοιχεία από την αλυσίδα My Market. Ωστόσο, μιλώντας σε δημοσιογράφους, διευκρίνισε ότι αυτό δε σημαίνει ότι οι τιμές μειώνονται, αλλά ότι βρίσκονται σε φάση σταθεροποίησης.
Της Γωγώς Κατσέλη
Επισήμανε, δε, ότι δεν είναι αισιόδοξος ότι οι τιμές θα πέσουν σε ευρεία κλίμακα. «Εμείς θέλουμε ο καταναλωτής να έχει την οικονομική δυνατότητα να ψωνίσει. Για εμάς ευχή είναι να μειωθούν οι τιμές. Όμως, δεν είμαι αισιόδοξος ότι θα δούμε αυτό σε ευρεία κλίμακα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελιάδης. Κι αυτό γιατί μπορεί το ενεργειακό κόστος να έχει μειωθεί, αλλά δεν έχει επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα, σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους «παράγοντες» κόστους που έχουν ανέβει.
Παράλληλα, εξήγησε πού οφείλεται η «ψαλίδα» του πληθωρισμού που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με την οποία τον Απρίλιο στα τρόφιμα διαμορφώθηκε στο 5,4%, όταν τα στοιχεία των σούπερ μάρκετ δείχνουν υποχώρηση στο -0,1%. Όπως είπε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, στις μετρήσεις της Στατικής Αρχής δεν αποτυπώνονται οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες, αλλά ούτε και οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών όταν αυξάνεται η τιμή ενός προϊόντος, διευκρινίζοντας ότι σε αυτή την περίπτωση μειώνουν την κατανάλωση και στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές.
Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, αν και το 2023 η άνοδος του τζίρου των σούπερ μάρκετ ήταν καθαρά πληθωριστική, με τους όγκους πωλήσεων να είναι οριακά μειωμένοι, φέτος τα στοιχεία δείχνουν ότι κινούνται αυξητικά, δεδομένου ότι «ο πληθωρισμός εξανεμίστηκε».
Σε ό,τι αφορά στα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την ακρίβεια, ο κ. Παντελιάδης επισήμανε ότι θα πρέπει σταδιακά να χαλαρώσουν ή και να αρθούν υπογραμμίζοντας ότι κάποια από αυτά περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Αναφερόμενος χαρακτηριστικά στο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, σχολίασε ότι «πηγαίνουμε στα τυφλά. Επειδή δεν μπορούμε να αυξήσουμε το περιθώριο κέρδους, δεν το μειώνουμε σε κάποια άλλα προϊόντα. Άρα γενικά μειώνει την ανταγωνιστική λειτουργία της αγοράς», υπογράμμισε.
Ερωτηθείς σχετικά με τους γεωγραφικούς περιορισμούς, για τους οποίους ο πρωθυπουργός έστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν ζητώντας ευρωπαϊκή παρέμβαση, ο κ. Παντελιάδης διευκρίνισε μεν ότι «δεν υπάρχει ούτε υπήρχε κανένας όρος στις συμφωνίες μας (με τους προμηθευτές) που μας εμποδίζει να κάνουμε παράλληλες εισαγωγές». Ωστόσο, τόνισε ότι τίθενται άλλοι περιορισμοί, όπως οι διαφορετικές συσκευασίες ή οι διαφορετικές γλώσσες που αναγράφονται στις συσκευασίες. «Αν πάρουμε ένα παρόμοιο προϊόν από την Ιταλία, δε θα γίνει εύκολα αποδεκτό από τους καταναλωτές. Θα ήταν καλό να υπάρξει πλήρης απελευθέρωση και ενοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς, αλλά δεν είναι εύκολο», συμπλήρωσε. Πάντως, ο ίδιος ανέφερε ότι κάποια μέτρα θα μπορούσαν να διευκολύνουν το ενδοκοινοτικό εμπόριο και να οδηγήσουν σε μείωση των τιμών.
Αύξηση τζίρου και κερδοφορίας για τη METRO
Σε ό,τι αφορά στον όμιλο METRO ΑΕΒΕ, που κάτω από την ομπρέλα του βρίσκονται τα My Market, η αλυσίδα cash&carry METRO και τα διαδικτυακά τους καταστήματα, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι κατάφερε να αυξήσει τόσο τον κύκλο εργασιών, όσο και την κερδοφορία της το 2023, παρά τις απαιτητικές συνθήκες της αγοράς. Οι καθαρές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 6% στα 1,59 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 77,5 εκατ. ευρώ έναντι 61,3 εκατ. ευρώ το 2022 (+26,5%). Αντίστοιχα, άνοδο κατά 9,6% παρουσίασαν τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 31 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 1,95% των καθαρών πωλήσεων.
Για το 2024, η διοίκηση εκτιμά ότι ο κύκλος εργασιών θα κινηθεί στα 1,65 δισ. ευρώ και θα καταγραφεί περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας.
Στα 60 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις το 2024
Παράλληλα, οι επενδύσεις για το τρέχον έτος αναμένεται να ξεπεράσουν τα 60 εκατ. ευρώ Το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια κυρίως μέσω της ανάπτυξης των My market Local, ενώ στον σχεδιασμό ανάπτυξης των METRO Cash & Carry έχει προβλεφθεί φέτος ένα νέο κατάστημα στη Δράμα και ένα dark store στην Πάτρα. Η επένδυση της αλυσίδας στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca, εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Η METRO ΑΕΒΕ έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ένα φιλόδοξο, μακροπρόθεσμο πλάνο επενδύσεων και βιώσιμης ανάπτυξης, με το μεγαλύτερο ποσοστό επενδύσεων να δεσμεύεται στο πλάνο ανάπτυξης του δικτύου σε όλη την Ελλάδα.
Η εφοδιαστική αλυσίδα ενισχύθηκε σημαντικά με την ανακαίνιση και επέκταση του Κέντρου Διανομής Βορείας Ελλάδας και η εταιρεία εστιάζει πλέον την προσοχή της στο νέο Κέντρο Διανομής που πρόκειται να δημιουργήσει στον Ασπρόπυργο. Παράλληλα, ένα fulfilment center 10.500 τ.μ. θα υποστηρίξει τις υπηρεσίες διανομής των METRO Cash & Carry, εξασφαλίζοντας ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία και καλύτερη εξυπηρέτηση προς τους επαγγελματίες πελάτες της αλυσίδας.
Στοχεύοντας στην ενεργειακή ουδετερότητα των εγκαταστάσεων και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο στον κλάδο, πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών. Οι επενδύσεις της εταιρείας στην αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό και είναι ήδη υπό κατασκευή ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στη Σπαθόλακα Αχαΐας, ισχύος 5,2MW. Παράλληλα, έχει συναφθεί συμβόλαιο προμήθειας ενέργειας (PPA) με ένα αιολικό πάρκο στο Δίστομο Βοιωτίας, ισχύος 13,2MW. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα αντίστοιχα συμβόλαια στην Ελλάδα και είναι δεκαετούς διάρκειας.
Προτεραιότητα αποτελεί και ο Ψηφιακός μετασχηματισμός, καθώς οι επενδύσεις σε ψηφιακά εργαλεία με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, σταδιακά αποδίδουν, ενώ η χρήση της τεχνολογίας και του AI αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια.