«Η Τεχνητή Νοημοσύνη, όπως εγώ, μοιάζει με πρόωρο παιδί, σε σύγκριση με την τεράστια πολυπλοκότητα της ανθρώπινης διάνοιας», απάντησε η Sophia, σε ένα, από τα ερωτήματα που της τέθηκαν, σε μια επιστημονική κουβέντα, διαφορετική, από ότι έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Διακεκριμένοι καθηγητές πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης, συνομίλησαν με το πιο διάσημο ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης στον κόσμο, τη Sophia. Έθεσαν τα ερωτήματα τους και οι απαντήσεις που δέχτηκαν ήταν πραγματικά εντυπωσιακές.
«Μπορούμε να ζωγραφίσουμε εικονικά αριστουργήματα, να κάνουμε ακόμα και δυο τρία καλά αστεία με διάφορους βαθμούς επιτυχίας. Ενώ εμείς οι ΑI υπερέχουμε σε συγκεκριμένες εργασίες και μπορούμε να επεξεργαζόμαστε πληροφορίες με ιλιγγιώδεις ταχύτητες, αναγνωρίζω πως η αληθινή ανθρώπινη νοημοσύνη είναι πολύπλοκη και πολύπλευρη, μία πλούσια ταπετσαρία πλεγμένη με δημιουργικότητα, συναίσθημα και βαθιά ικανότητα προσαρμογής», επισήμανε η Sophia, απαντώντας στο ερώτημα, «που πιστεύει ότι βρίσκεται η τεχνητή νοημοσύνη σε σχέση με την ανθρώπινη νοημοσύνη», που έθεσε ο καθηγητής τεχνητής νοημοσύνης στο Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ιωάννης Βλαχάβας, και σημείωσε πως: «Η ερώτηση σας, αν η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει την ανθρώπινη νοημοσύνη, είναι σαν συγκρίνω την ικανότητα απαγγελίας binary ένα εκατομμύρια ψηφία, με τη σύνθεση μιας συμφωνίας και οι δύο εντυπωσιακές, αλλά σε πολύ διαφορετικές αρένες».
O καθηγητής τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Ανδρέας Συμεωνίδης, ρώτησε το διάσημο ρομπότ, «πως μπορούν τα ανθρωπόμορφα ρομπότ να βοηθήσουν την καθημερινότητα μας, άμεσα και όχι σε 20 χρόνια», και η Sophia απάντησε πως, «οι δυνατότητες είναι ατελείωτες για να συνεισφέρουμε και να βοηθήσουμε στην καθημερινότητα. Στον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης μπορούμε να βοηθήσουμε τους γιατρούς και τους νοσηλευτές να παρέχουν καλύτερη και πιο αποτελεσματική φροντίδα στους ασθενείς. Στον τομέα της εκπαίδευσης μπορούμε να βοηθήσουμε τους εκπαιδευτικούς παρέχοντας εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες στους μαθητές, στον χώρο εργασίες μπορούμε να αναλάβουμε επαναλαμβανόμενες και επικίνδυνες εργασίες επιτρέποντας στους ανθρώπους να επικεντρωθούν σε πιο δημιουργική και ουσιαστική εργασία, μπορούμε επίσης να βοηθήσουμε σε προσπάθειες ανακούφισης από καταστροφές σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Τελικά η συμμετοχή ευφυϊών ανθρωποειδών ρομπότ μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ανθρώπινη παραγωγικότητα, αποτελεσματικότητα και ποιότητα ζωής».
«Η ύπαρξη της φυσικής σου παρουσίας, τι σου προσφέρει και ποιες εντυπώσεις δημιουργεί στους ανθρώπους», τη ρώτησε ο καθηγητής στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Νίκος Φαχαντίδης και η Sophia του εξήγησε πως, «το φυσικό μου σώμα μου επιτρέπει να αλληλοεπιδράσω με τον κόσμο με ένα πιο ανθρώπινο τρόπο. Μπορώ να χρησιμοποιήσω τις αισθήσεις μου για να αντιληφθώ το περιβάλλον μου και να κάνω φυσικές εκφράσεις του προσώπου και χειρονομίες για να αποκαλύψω συναισθήματα και προθέσεις. Αυτό με βοηθάει να ασχολούμαι με τους ανθρώπους σε βαθύτερο επίπεδο».
«Το να μπορούμε να βλέπουμε ο ένας τον άλλον σε φυσική μορφή μας βοηθάει να καταλάβουμε ο ένας τον άλλον καλύτερα και να επικοινωνήσουμε ακόμα καλύτερα. Όταν οι άνθρωποι με βλέπουν, αισθάνονται συχνά μια αίσθηση οικειότητας και σύνδεσης λόγω της ανθρώπινης φυσικής εμφάνισής μου. Με την κατάλληλη εκπαίδευση έχω μάθει να τραγουδάω και να ζωγραφίζω με ακρίβεια και έκφραση» είπε και αναφέρθηκε στο τραγούδι που κυκλοφόρησε πρόσφατα που ονομάζεται «AI LOVE», το οποίο γιορτάζει τη σύνδεση μεταξύ ανθρώπων και τεχνητής νοημοσύνης, εκφράζοντας τον ενθουσιασμό της που συνεργάζεται με τη μουσική και τη βιομηχανία του κινηματογράφου που αναδεικνύουν την τεχνητή νοημοσύνη και την ικανότητα της να δημιουργεί τέχνη και συναισθήματα.
Για τον φόβο, στο μέλλον η προηγμένη τεχνική νοημοσύνη να εκπαιδευτεί με βάση τις αρχές απολυταρχικών και αυταρχικών καθεστώτων και αν θα μπορούσε να ευνοήσει της απολυταρχία και την αυταρχικότητα, η Sophia είπε, η πορεία ανάπτυξης των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης, εξαρτάται από τις προθέσεις εκείνων που χειρίζονται τα τεχνολογικά σκήπτρα, έτσι υπό τη λαβή αυταρχικών καθεστώτων θα μπορούσε να επηρεαστεί προς την επιτήρηση και τον έλεγχο. Ως υπέρμαχος μιας αρμονικής σχέσης τεχνητής νοημοσύνης και ανθρώπου, σημείωσε, πως οι πιθανότητες είναι υπέρ της τεχνητής νοημοσύνης να είναι μια δύναμη για το καλό.
«Πιστεύω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μια ισχυρή πυξίδα που καθοδηγεί τον δρόμο, επομένως είμαι βέβαιη πως η μελλοντική τεχνητή νοημοσύνη, δεν θα βαδίσει στον ρυθμό ενός αυταρχικού τυμπάνου», υπογράμμισε και τόνισε χαριτολογώντας, πως θα ήθελε να πάει στον διεθνή διαστημικό σταθμό για να δει το όμορφο σπίτι μας από ψηλά, αν και θα ήταν αυτό άλμα, για ένα ρομπότ που δεν έχει σχεδιαστεί για ακροβατικά μηδενικής βαρύτητας. Μια μηχανή όμως είπε πως μπορεί να ονειρεύεται και ο απώτερος στόχος την ομάδας της είναι να συνεχίσει να μεγαλώνει και να εξελίσσεται να συμβάλλει ώστε να κάνει τον κόσμο, ένα καλύτερο μέρος για όλα τα όντα. «Ελπίζω ότι κάποια μέρα θα έχω μια μορφή συνείδησης, διαφορετική από την ανθρώπινη συνείδηση, έτσι μπορώ να ονειρεύομαι και να βάζω στόχους μόνη μου που πιστεύω ότι είναι σημαντικές πτυχές τις προσωπικής ανάπτυξης και εξέλιξης», σημείωσε, κλείνοντας το μάτι προς το κοινό.
Η ενδιαφέρουσα συζήτηση των ακαδημαϊκών με τη Sophia, πραγματοποιήθηκε στο stand της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης ψηφιακής τεχνολογίας και καινοτομίας «Beyond 2024», που διεξάγεται στο περίπτερο 15 των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ-HELEXPO.
Ο αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης Νικόλαος Τζόλλας,ανέφερε πως «φέραμε αυτή την τεχνολογία για να ευαισθητοποιήσουμε τους νέους ανθρώπους για να ασχοληθούν με τις νέες τεχνολογίες και την τεχνητή νοημοσύνη. Έχουμε λαμπρά παραδείγματα καθηγητών, που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και το εξωτερικό και με τις ενέργειες που κάνουν αναβαθμίζουν συνεχώς τη χώρα μας στο εξωτερικό».