Ο κάτοχος ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, εκτός των γνωστών πλεονεκτημάτων της ηλεκτροκίνησης, απολαμβάνει και άλλες δυνατότητες.
Για παράδειγμα η αμφίδρομη ροή ενέργειας (φόρτιση – εκφόρτιση) των συσσωρευτών του αυτοκινήτου του, από και προς το δίκτυο, θα αποβεί κερδοφόρα.
Η δυνατότητα αυτής της εφαρμογής, είχε προβλεφθεί εδώ και πολλά χρόνια από τους ειδικούς της ηλεκτροκίνησης και των συστημάτων φόρτισης.
Η αμφίδρομη ροή ηλεκτρικής ενέργειας (φόρτιση – εκφόρτιση) των συσσωρευτών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ακριβώς αυτό που περιγράφει η ονομασία της. Επιτρέπει την αντιστροφή της ροής της ηλεκτρικής ενέργειας η οποία μπορεί να γίνεται τώρα και προς τις δύο κατευθύνσεις. Ενώ με τη «μονής κατεύθυνσης ροή», η ηλεκτρική ενέργεια ρέει από το δίκτυο προς το αυτοκίνητο προκειμένου να φορτιστούν οι συσσωρευτές του, η «αμφίδρομης κατεύθυνσης ροή» επιτρέπει να συμβαίνει και το ακριβώς αντίθετο. Δηλαδή να ρέει η ηλεκτρική ενέργεια από τους συσσωρευτές του αυτοκινήτου – εκφορτίζοντάς τους – προς το δίκτυο, αναφέρει το
«ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ»(
ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο.).
Τα μοντέλα BMW Neue Klasse που θα κυκλοφορήσουν το 2025 θα μπορούν να αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια και να λειτουργούν σαν power banks, με την αρωγή της τεχνολογίας αμφίδρομης φόρτισης. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν αφενός να φορτίζουν τις μπαταρίες τους, αφετέρου να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια.
Με τις πιο πρόσφατες σχεδιαστικές μελέτες του, την Vision Neue Klasse sedan και την Vision Neue Klasse X SAV, το BMW Group δίνει μία γεύση από την επόμενη γενιά των βασικών μοντέλων της μάρκας. Αυτές αντιπροσωπεύουν το εύρος των τεχνολογικών καινοτομιών μέσω των οποίων η εταιρεία προβάλλει τη μελλοντική της βιωσιμότητα.
Με την ευκαιρία της παγκόσμιας πρεμιέρας της Vision Neue Klasse X, η μάρκα ανακοινώνει μία ακόμα καινοτομία που πρόκειται να μπει στην παραγωγή: τη δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης. Αυτή η τεχνολογία καθιστά δυνατή τη χρήση της μπαταρίας υψηλής τάσης ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος ως μέσου αποθήκευσης ενέργειας και την ‘επιστροφή’ της αποθηκευμένης ηλεκτρικής ενέργειας είτε στο οικιακό ή στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτρισμού σε μεταγενέστερο χρόνο.
Στο αρχικό στάδιο της τεχνολογίας, η αμφίδρομη φόρτιση θα επιτρέπει στους οδηγούς να χρησιμοποιούν ουσιαστικά τη μπαταρία υψηλής τάσης του οχήματός τους ως σταθερό μέσον αποθήκευσης ενέργειας. Εδώ, η ουδέτερη ως προς τον άνθρακα ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από το φωτοβολταϊκό σύστημα του πελάτη αποθηκεύεται προσωρινά στη μπαταρία του οχήματος με τη βοήθεια του BMW DC Wallbox Professional και στη συνέχεια επιστρέφει στο δίκτυο για την τροφοδοσία άλλων συσκευών στο σπίτι. Ως εκ τούτου, ο οδηγός δεν εξαρτάται από το εξωτερικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας για κάποιο διάστημα και επωφελείται από τη μείωση του κόστους ενέργειας.
Το δεύτερο στάδιο της αμφίδρομης φόρτισης θα επιτρέπει στους οδηγούς να διαθέτουν μέρος του περιεχομένου της μπαταρίας στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτρισμού. Αυτό το ενεργειακό περιεχόμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για φόρτιση από το δίκτυο όσο και για τροφοδοσία του δικτύου την κατάλληλη στιγμή.
Η λειτουργία “Vehicle to Load ” επιτρέπει τη χρήση της ενέργειας που είναι αποθηκευμένη στο όχημα για την τροφοδοσία εξωτερικών ηλεκτρικών συσκευών ή εργαλείων. Αυτό σημαίνει ότι η Neue Klasse μπορεί να λειτουργήσει ως ένα είδος κινητού power bank για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, για παράδειγμα, ή για την τροφοδοσία ηλεκτρικού εξοπλισμού σε ένα κάμπινγκ.
Η αμφίδρομη φόρτιση δεν εξασφαλίζει μόνο μεγαλύτερη ασφάλεια κατά την τροφοδοσία. Φορτίζοντας τις μπαταρίες τους αλλά και τροφοδοτώντας ηλεκτρικές συσκευές, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στο μερίδιο της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Η χρήση των δυνατοτήτων αποθήκευσης που παρέχουν οι μπαταρίες υψηλής τάσης επιτρέπει καλύτερο συντονισμό προσφοράς και ζήτησης στον τομέα της πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας. Για παράδειγμα, τα συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να απορροφούν επιλεκτικά μέρος της πλεονάζουσας αιολικής και ηλιακής ενέργειας ώστε να τροφοδοτούν το δίκτυο κατά τη διάρκεια περιόδων χαμηλής παραγωγής (νύχτα, ανάπαυλα).
Αυτό καθιστά εφικτή τη μη εμπλοκή κάποιων ρυπογόνων μονάδων παραγωγής (π.χ. με λιγνίτη) κάτω από τέτοιες συνθήκες. Με αυτόν τον τρόπο, η ηλεκτρική κινητικότητα γίνεται όλο και πιο αναπόσπαστο μέρος της ενεργειακής επανάστασης. Με την αμφίδρομη φόρτιση, οι εκπομπές CO2 μπορούν να μειωθούν συνολικά, τόσο στον τομέα της κινητικότητας όσο και στη συνολική παραγωγή ενέργειας.