today-is-a-good-day
10.9 C
Athens

Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού των τροφίμων και μείωση των προσφορών το επόμενο διάστημα βλέπει η αγορά

Ρίχνει…ρυθμούς η αύξηση των τιμών των τροφίμων, όπως δήλωσαν ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας και εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ στο πλαίσιο του 14ου Food Retail Conference.

Της Γωγώς Κατσέλη

Ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση, όπως η τρίμηνη απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί, ανάγκασε πολλές εταιρείες να ανακαλέσουν τις αυξήσεις τιμών που είχαν προαναγγείλει, με αποτέλεσμα ο πληθωρισμός τον Μάρτιο να καταγράφει περαιτέρω υποχώρηση. Όπως εξήγησε, την πενταετία 2019-2024 οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 30%, όσο είναι και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος, ενώ τον τελευταίο μήνα σε κάποιες αλυσίδες ο πραγματικός πληθωρισμός, που λαμβάνει υπόψη όλες τις κατηγορίες και όλα τα προϊόντα, διαμορφώνεται μόλις στο 0,4%.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε στο συνέδριο, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Γιώργος Δουκίδης, ο δείκτης εξέλιξης τιμών που περιλαμβάνει 23 κατηγορίες προϊόντων περιορίστηκε στο 2,75% τον Φεβρουάριο από 3% τον Ιανουάριο, ενώ στα τρόφιμα ο πληθωρισμός από το 3,39% υποχώρησε στο 2,97% τον δεύτερο μήνα του έτους.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επισήμανε ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα αποκλιμακώνεται έντονα και θα συνεχίσει την ίδια πορεία και τους επόμενους μήνες ώστε σύντομα να φτάσει σε λογικά επίπεδα. Ο ίδιος χαρακτήρισε τον πληθωρισμό των τροφίμων ως «τέλεια καταιγίδα». Όπως είπε, «περάσαμε πολλά όπως η πανδημία, το κλείσιμο πολλών μονάδων παραγωγής, τα προβλήματα ειδικά με την παραγωγή και τις μεταφορές από την Κίνα και διαχρονικά αλλά και ακόμα εντονότερα η κλιματική κρίση. Επίσης το τελευταίο διάστημα επηρέασαν οι εξελίξεις στο Σουέζ. Το πιο σοβαρό στοιχείο είναι η κλιματική κρίση που έχει επιπτώσεις στην παγκόσμια παραγωγή, δημιουργώντας προβλήματα σε χώρες όπως η Ισπανία με τη μείωση παραγωγής ελιάς και την ταυτόχρονη αύξηση τιμής στο ελαιόλαδο με επίπτωση και στην Ελλάδα. Προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι περιοχές παραγωγής κακάο, επηρεάζοντας όλο τον κόσμο», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Σχολιάζοντας τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την ακρίβεια, δήλωσε ότι η υποχρεωτική μείωση των προωθητικών ενεργειών κατά 30% σε απορρυπαντικά, καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής κινείται στη σωστή κατεύθυνση διορθώνοντας στρεβλώσεις της αγοράς.  Ωστόσο, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για μείωση των εκπτώσεων και των προσφορών το επόμενο διάστημα. «Είναι ακόμα νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα γιατί ακόμα οι προωθητικές ενέργειες συνεχίζονται και είναι λογικό ότι θα περιοριστούν σταδιακά. Πιστεύω, ωστόσο, ότι αυτό το μέτρο θα ωφελήσει», επισήμανε. Παράλληλα, ο κ. Παντελιάδης χαρακτήρισε αναχρονιστικό το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους, καθώς όπως είπε έχουν αλλάξει οι καταναλωτικές συνήθειες, και πρόσθεσε ότι το καλάθι του νοικοκυριού έχει ατονίσει και δημιουργεί πρόσθετο διοικητικό βάρος στις επιχειρήσεις. Μάλιστα, έθεσε στο τραπέζι των συζητήσεων τη μείωση του ΦΠΑ, υπογραμμίζοντας ότι θα πέσουν αμέσως οι τιμές στο ράφι.

Ωστόσο, ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι «λάθος δρόμος» σημειώνοντας ότι θα οδηγήσει σε μείωση των εσόδων για τα δημόσια ταμεία. Πάντως, υπογράμμισε ότι κάποια από τα μέτρα που έχουν ληφθεί θα αποσυρθούν σταδιακά, εφόσον μειωθεί κι άλλο ο πληθωρισμός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ