today-is-a-good-day
19.5 C
Athens

Τι αλλάζει στην έκδοση φορολογικής ενημερότητας με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ – Ποιους αφορά η αυτόματη υποβολή φορολογικών δηλώσεων

Σειρά ρυθμίσεων για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ταχύτερη κι ευκολότερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την αναμόρφωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση σήμερα το βράδυ.

Της Γωγώς Κατσέλη

Από φέτος οι φορολογικές δηλώσεις για 1 εκατ. μισθωτούς και συνταξιούχους που δεν έχουν άλλα έσοδα, θα υποβάλλονται αυτόματα. Έτσι, η φορολογική δήλωση προσυμπληρώνεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ , πράγμα που γίνεται και σήμερα, και οριστικοποιείται επίσης αυτόματα αν ο φορολογούμενος δεν διατυπώσει αντιρρήσεις εντός της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. 

Επιπλέον, επισπεύδεται η διαδικασία χορήγησης φορολογικής ενημερότητας, καθώς  υιοθετείται η διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου ώστε η ΑΑΔΕ να ενημερώνεται για την ύπαρξη ή μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του πολίτη. Πρακτικά, με τη ρύθμιση αυτή κυρίως οι ΟΤΑ αλλά και άλλοι φορείς του Δημοσίου θα επικοινωνούν με την ΑΑΔΕ μόνο ηλεκτρονικά (αντί των επιστολών που ανταλλάσουν σήμερα), είτε για την απαγόρευση απόδοσης της ενημερότητας είτε για την άρση της απαγόρευσης αυτής. Έτσι, αντιμετωπίζονται περιπτώσεις π.χ. που ο φορολογούμενος έχει εξοφλήσει οφειλές προς το Δήμο αλλά δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα, επειδή η ΑΑΔΕ δεν έχει ενημερωθεί για την εξόφληση. «Θέλουμε με άμεσο τρόπο όταν πληρωθεί το χρέος στον δήμο, την ίδια στιγμή να πατάει το κουμπί ο δήμος και ο δήμος να άρει αυτή τη δέσμευση κι έτσι  πολύ γρήγορα, το ίδιο λεπτό, να μπορείς να πάρεις την ενημερότητά του», δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης. 

Με το νομοσχέδιο καταργείται και η υποχρέωση προσκόμισης βιβλίων από τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία με βάση το απλογραφικό λογιστικό σύστημα, κυρίως επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις, καθώς όλα τα σχετικά στοιχεία (έσοδα – έξοδα) διαβιβάζονται στην πλατφόρμα myDATA. 

Τέλος, ψηφιοποιείται πλήρως η επικοινωνία της φορολογικής διοίκησης με τους φορολογούμενους καταργώντας ουσιαστικά την έγχαρτη αλληλογραφία που εφαρμόζεται έως σήμερα σε μεγάλο βαθμό. Όλα τα έγγραφα θα κοινοποιούνται με την ανάρτησή τους στο λογαριασμό που διαθέτει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ. Ο φορολογούμενος θα λαμβάνει μια ειδοποίηση στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο και θα εισέρχεται στο πληροφοριακό σύστημα με τους κωδικούς του για να λάβει γνώση του εγγράφου. Σημειώνεται πως η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη για μια σειρά ειδοποιήσεων της ΑΑΔΕ προς τον φορολογούμενο (π.χ. όταν εξοφλείται μια δόση της φορολογίας εισοδήματος η ΑΑΔΕ στέλνει email στον φορολογούμενο με το οποίο τον ειδοποιεί να μπει στο πληροφοριακό σύστημα για να «κατεβάσει» την απόδειξη πληρωμής της δόσης). Η επικοινωνία με τις «κλασικές» μεθόδους (επιστολές, επιδόσεις κλπ.) θα γίνεται μόνο κατ’ εξαίρεση, σε πολύ ειδικές περιπτώσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ