Με την ακρίβεια να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα των νοικοκυριών, η κυβέρνηση ενεργοποιεί από σήμερα τρία νέα μέτρα τη μείωση των τιμών και την ελάφρυνση των νοικοκυριών.
Της Γωγώς Κατσέλη
Το πρώτο μέτρο αφορά στη μείωση των προσφορών κατά 30% με αντίστοιχη υποχώρηση των τιμών τιμοκαταλόγου για μια σειρά προϊοντικών κατηγοριών, όπως τα απορρυπαντικά ρούχων και πιάτων, τα καθαριστικά γενικής χρήσης, τα είδη προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες κλπ) και οι βρεφικές πάνες. Στο πλαίσιο αυτό, οι προμηθευτές, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, έριξαν τις χονδρικές τιμές σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα. Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής ανέρχεται στο 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner στο 17%, στις οδοντόκρεμες στο 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 1στο 5,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων στο 16%, στα καθαριστικά στο 15,8% και στα σαπούνια στο 12,7%. Μάλιστα, σε ορισμένους κωδικούς προϊόντων, οι μειώσεις των τιμών ξεπερνούν ακόμα και το 40%.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, οι τελικές τιμές στο ράφι και το όφελος για τους καταναλωτές θα κριθεί από την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ στο θέμα των προωθητικών ενεργειών. Αν συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προσφορές (έκπτωση 50% και 1+1 δώρο), τα προϊόντα αυτά θα πωλούνται φθηνότερα ή στην ίδια τιμή που διατίθεντο μέχρι τώρα. Αν ωστόσο είναι μικρότερα, δεν αποκλείεται οι τιμές να είναι και υψηλότερες. «Το να μειωθούν οι αρχικές τιμές, αλλά να μην αλλάξουν οι τελικές τιμές, δηλαδή οι τιμές μετά την προσφορά, αυτό ενδεχομένως να μην έχει τόσο μεγάλο όφελος για τον καταναλωτή. Μπορεί δηλαδή να αγοράζουμε λιγότερα προϊόντα μέσω προσφοράς, σε χαμηλότερη τιμή, αλλά να χάνουμε το όφελος που θα παίρναμε από τις προσφορές και τις εκπτώσεις», επισημαίνει στο «Τhe President» εκπρόσωπος του λιανεμπορίου.
Όσον αφορά στο βρεφικό γάλα, σε ισχύ τίθεται από σήμερα και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στο 7% για τις εταιρείες που παράγουν και διακινούν το προϊόν. Η συγκεκριμένη παρέμβαση, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας της τάξεως του 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης βρεφικής (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. «Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ανάπτυξης.
Από την πλευρά τους, πάντως, εκπρόσωποι των βιομηχανιών επισημαίνουν ότι ναι μεν θα υπάρξει μείωση των τιμών, ωστόσο μακροπρόθεσμα ο καταναλωτής ενδέχεται να μην έχει μεγάλο όφελος, σημειώνοντας ότι οι τιμές πέφτουν μόνο όταν η αγορά λειτουργεί ελεύθερα, με αυξημένο ανταγωνισμό.
Σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμών στα νωπά τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) αναμένεται να φέρει και το μέτρο των «καθαρών» τιμών, το οποίο υποχρεώνει τους προμηθευτές να κάνουν παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.
Τέλος, φρένο στις ανατιμήσεις φαίνεται να έχει βάλει ήδη το μέτρο της τρίμηνης απαγόρευσης προσφορών στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ και οι τιμές τους έχουν αυξηθεί από την 10η Ιανουαρίου και μετά.
Είναι χαρακτηριστικό είναι ότι τον Φεβρουάριο του 2024, μετά την ενεργοποίηση του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί. «Η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σημειώνεται ότι από το εν λόγω μέτρο εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα και 44 κατηγορίες τροφίμων, που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους από 3 έως 30 ημέρες και τα οποία θα φέρουν ειδική σήμανση στο ράφι προκειμένου να τα ξεχωρίζουν οι καταναλωτές.