today-is-a-good-day
13.9 C
Athens

Αυξήσεις έως και 68% στην τιμή του γιαουρτιού – Τα μερίδια αγοράς σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Ανατιμήσεις που αγγίζουν το 68% την τελευταία διετία καταγράφει το αγελαδινό γιαούρτι με την τιμή του στο ράφι να αγγίζει πλέον τα 4,7 ευρώ το κιλό από 2,8 ευρώ τον Φεβρουάριο του 2021, ως αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών και του ενεργειακού κόστους. Η τιμή που οι βιομηχανίες αγοράζουν το φρέσκο γάλα από τους παραγωγούς κινείται στην περιοχή των 0,50 ευρώ το κιλό, όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες η τιμή παραγωγού κυμαίνεται στα 0,40 ευρώ το κιλό.

Της Γωγώς Κατσέλη

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που προχώρησε σε χαρτογράφηση της αγοράς αγελαδινού γιαρουτιού, οι καταναλωτές στρέφονται στο καλάθι του νοικοκυριού, το οποίο περιλαμβάνει κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, οι τιμές των γιαουρτιών που περιλαμβάνονταν στο καλάθι του νοικοκυριού έμειναν σταθερές σε σχέση με τα εκτός καλαθιού που κατέγραψαν ανοδική πορεία. Ειδικότερα, κατά την 1η εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού, η μέση τιμή για τα γιαούρτια διαμορφώθηκε στα 2,19 ευρώ το κιλό, ενώ η αντίστοιχη τιμή για τα εκτός καλαθιού ήταν 3,29 ευρώ το κιλό. Η διαφορά αυτή αυξήθηκε κατά 15 λεπτά την 52η εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου.

Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι της γαλακτοβιομηχανίας επισημαίνουν ότι οι τιμές των επώνυμων γιαουρτιών που καταγράφει η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν περιλαμβάνουν τις προσφορές, οι οποίες διαμορφώνουν πολύ χαμηλότερα τις τιμές του προϊόντος.

Πάντως, παρά τις ανατιμήσεις, η Ελλάδα έχει τη δεύτερη χαμηλότερη τιμή στο αγελαδινό γιαούρτι σε σχέση με άλλες χώρες. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η συσκευασία των 200 γραμμαρίων πωλείται στην Πορτογαλία στα 97 λεπτά, στην Ελλάδα στα 1,03 ευρώ, στην Ισπανία στα 1,10 ευρώ, στην Αγγλία στα 1,23 ευρώ, στη Γαλλία στα 1,35 ευρώ και στην Ιταλία στα 1,45 ευρώ.

Ιδιωτική ετικέτα

Όπως επισημαίνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η ιδιωτική ετικέτα κερδίζει έδαφος, καθώς το 81% των πωλήσεων γιαουρτιού σε όγκο, εντός καλαθιού του νοικοκυριού, προέρχεται από private label προϊόντα, τα οποία εμφανίζουν σταθερά χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα. Ενώ την 1η εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού οι πωλήσεις γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας αντιστοιχούσαν στο 36,3%, την 52η εβδομάδα το ποσοστό αυξήθηκε σε 41,9%.

Μερίδια αγοράς

Την περίοδο από 1η Φεβρουαρίου του 2022 έως την 1η Φεβρουαρίου του 2023, το σύνολο των πωλήσεων γιαουρτιού από τα σούπερ μάρκετ άγγιξαν τα 133,4 εκατ. ευρώ,με μέση σταθμισμένη τιμή τα 3,02 ευρώ το κιλό.

Στο σύνολο των πωλήσεων το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς -σε αξία- κατέχει η αλυσίδα «Σκλαβενίτης» (30-40%) και ακολουθούν η «ΑΒ- Βασιλόπουλος» και η «Lidl» (10-20%).

Μερίδιο αγοράς μεταξύ 5% και 10% κατέχουν η «My Market» και η «Γαλαξίας», ενώ τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ κατέχουν μερίδιο αγοράς μεταξύ 0-5%.

Με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα γιαούρτια το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει η «ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ» (30%-40%) και ακολουθεί η «ΑΒ-Βασιλόπουλος» (15%-20%). Με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς κατέχει η «LIDL» (40%-50%) και έπονται η «ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ» (20%-30%), η «ΑΒ- Βασιλόπουλος» (10%-15%) και η «My Market» (5%-10%).

Σε επίπεδο βιομηχανιών, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις – βάσει αξίας – ανεξαρτήτως αν πρόκειται για επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, κατέχει η εταιρεία «ΚΡΙ ΚΡΙ» και ακολουθεί η «ΦΑΓΕ» και τα «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ». Μικρό μερίδιο αγοράς, μεταξύ 0-5%, κατέχουν οι εταιρείες «FRIESLANDCAMPINA», «NUMIL», «ΚΟΥΚΑΚΗ», «ΜΕΒΓΑΛ», «Naabtaler», «EVROFARMA», «ΣΕΡΓΑΛ» και «ΣΤΑΜΟΥ» μεταξύ άλλων.

Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις (σε αξία) των σούπερ μάρκετ στα επώνυμα προϊόντα κατέχει η εταιρεία «ΦΑΓΕ» και ακολουθούν οι «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ» και «ΚΡΙ ΚΡΙ». Σε σχέση με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μόνο δυο προμηθευτές κατέχουν μερίδιο άνω του 10%, η εταιρεία «ΚΡΙ ΚΡΙ», που είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής με μεγάλη διαφορά ως προς τους υπόλοιπους, και η «ΚΟΛΙΟΣ».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ