Αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλεί η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα εξαιτίας των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στα εμπορικά πλοία. Ο τριπλασιασμός των ναύλων, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων από 10 έως 14 ημέρες και οι ελλείψεις που ήδη καταγράφονται σε πρώτες ύλες δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα με εκπροσώπους της αγοράς να κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για νέες ανατιμήσεις στα ράφια και ενδεχόμενες ελλείψεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.
Της Γωγώς Κατσέλη
Αν και η διώρυγα του Σουέζ συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, οι διελεύσεις από το σημείο έχουν μειωθεί κατά 67% και το κόστος των μεταφορικών έχει εκτοξευθεί κατά 232%, καθώς τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ στις 12 Δεκεμβρίου οι ναύλοι για κάθε κοντέινερ ήταν στα 1.875 ευρώ, πλέον αγγίζουν τα 6.150 ευρώ, γεγονός που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς καθιστά όλο και πιο ορατό τον κίνδυνο να προκληθούν νέες πληθωριστικές πιέσεις στην ευρωζώνη.
Σε ό,τι αφορά στο εμπόριο, η Ελλάδα εισάγει από την Ασία προϊόντα αξίας άνω των 9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 5 δισ. ευρώ αφορούν στην ηπειρωτική Κίνα. Ειδικότερα, η χώρα μας εισάγει από την Κίνα ηλεκτρονικούς υπολογιστές, επεξεργαστές, τηλεφωνικές συσκευές, κλιματιστικά και συσκευές φωτισμού. Ακολουθούν, με βάση τη σειρά κατάταξης, τα παιχνίδια, τα διαγνωστικά τεστ για covid, οι τσάντες και οι βαλίτσες, τα τεχνουργήματα από πλαστικές ύλες και τα ρούχα και τα υποδήματα.
Σημαντικές όμως είναι και οι εισαγωγές στην ελληνική αγορά κατεψυγμένων αλιευμάτων από την Ινδία, την Ινδονησία, την Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και τη Νότια Αφρική, καθώς και ρυζιού, τσαγιού και μπαχαρικών από την Ινδοκίνα, τη Μιανμάρ και την Καμπότζη.
«Προς το παρόν δεν παρατηρούνται ελλείψεις σε καταναλωτικά αγαθά, καθώς τα είδη της νέας σεζόν θα πρέπει να έχουν φτάσει στην Ελλάδα την 1η Μαρτίου. Αν οι εταιρείες προχωρήσουν εγκαίρως στις παραγγελίες τους δε θα υπάρχουν ελλείψεις στα ράφια, παρά τις καθυστερήσεις. Ωστόσο, οι τιμές είναι πολύ πιθανό να αυξηθούν από 10% έως και 30%», αναφέρει στο «The President» εκπρόσωπος μεγάλης αλυσίδας λιανεμπορίου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, σε πρώτη φάση οι ανατιμήσεις θα κυμανθούν στο 10% κυρίως στα είδη ένδυσης, υπόδησης, στα έπιπλα και στα παιχνίδια, ενώ αν η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν εξομαλυνθεί, οι αυξήσεις των τιμών σε ορισμένα είδη δεν αποκλείεται να αγγίξουν ακόμα και το 30% σε βάθος χρόνου. «Όσο πιο φτηνό είναι ένα προϊόν, τόσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό αύξησης από το μεταφορικό κόστος», υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές.
Ωστόσο, υπάρχει η δυνατότητα οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας να αναζητήσουν νέες αγορές για να προμηθεύονται τα προϊόντα τους, ώστε να έχουν όσο το δυνατόν χαμηλότερο αντίκτυπο στις τιμές.
Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τις πρώτες ύλες, καθώς οι καθυστερήσεις αναγκάζουν μεγάλα εργοστάσια στην Ευρώπη να διακόψουν προσωρινά τη λειτουργία τους, χωρίς να υπάρχουν εναλλακτικές αγορές.
Σε κίνδυνο όμως βρίσκονται και οι ελληνικές εξαγωγές προς τις χώρες της Ασίας, στις οποίες αποστέλλονται κυρίως ορυκτέλαια, μάρμαρα και γρανίτες, αλλά και φράουλες, ακτινίδια και χυμοί.