Οι πλασματικές προσφορές και οι υψηλές τιμές, στις οποίες πωλείται το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που πραγματοποίησε χθες η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.
Της Γωγώς Κατσέλη
Οι δύο πλευρές συζήτησαν πώς μπορεί να μπει φρένο στις προσφορές που αγγίζουν το 50% και έχουν μόνιμο χαρακτήρα, οι οποίες θεωρείται ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και παραπλανούν τους καταναλωτές. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Ανάπτυξης προσανατολίζεται σε μια παρέμβαση που -τουλάχιστον σε πρώτη φάση- θα αφορά τα απορρυπαντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας που ως επί το πλείστον βρίσκονται συνέχεια υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, το αρμόδιο υπουργείο θα ζητήσει από τις βιομηχανίες να μειώσουν τις αρχικές τιμές των προϊόντων σε επίπεδα που ανταποκρίνονται στο πραγματικό τους κόστος και εν συνεχεία, εφόσον το επιθυμούν, να κάνουν επιπλέον έκπτωση. «Αν ένα απορρυπαντικό έχει αρχική τιμή 10 ευρώ και πωλείται μόνιμα σε προσφορά στα 5 ευρώ, η βιομηχανία θα πρέπει να προσαρμόσει το τιμολόγιο της στα 7 ευρώ και αν θέλει τα 2 ευρώ να είναι η έκπτωση που κάνει επί της αρχικής τιμής», εξηγεί στο The President εκπρόσωπος των σούπερ μάρκετ που συμμετείχε στη συνάντηση. Μάλιστα, προσθέτει ότι όταν ένα προϊόν δεν μπορεί σε μόνιμη βάση να πωλείται με έκπτωση 30%-40% και ότι η πραγματική τιμή του προϊόντος είναι η τιμή μετά την προσφορά. Στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να βάλει φρένο σε τέτοια φαινόμενα προς όφελος τόσο των καταναλωτών όσο και του υγιούς ανταγωνισμού.
Σε ό,τι αφορά στα βρεφικά γάλατα, τα οποία σύμφωνα με μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού πωλούνται στην Ελλάδα έως και 213% ακριβότερα σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή άλλων ευρωπαϊκών χωρών, το υπουργείο Ανάπτυξης ξεκινά σαρωτικούς ελέγχους ώστε να διαπιστώσει πού οφείλεται η μεγάλη «ψαλίδα» των τιμών. «Αν και από το 2011 που απελευθερώθηκε η αγορά και τα βρεφικά γάλατα, πέρα από τα φαρμακεία, άρχισαν να πωλούνται και στα σούπερ μάρκετ, οι τιμές τους έχουν μειωθεί, ακόμα δεν έχουν φτάσει στα επίπεδα των άλλων χωρών. Είναι ακόμα πολύ ακριβά. Θα πρέπει το υπουργείο Ανάπτυξης να ελέγξει το περιθώριο κέρδους», σημειώνει ανώτερο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Στο τραπέζι του αρμόδιου υπουργείου βρίσκονται όλα τα μέτρα που μπορεί να ληφθούν προκειμένου να μειωθούν οι τιμές στα γάλατα βρεφικής ηλικίας. «Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάθε πρόσφορο εργαλείο για να ρίξουμε τις τιμές. Εφόσον από τους ελέγχους εντοπιστούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, θα επιβληθούν υψηλά πρόστιμα, ενώ αν διαπιστωθεί ότι παραβιάζεται η νομοθεσία και υπάρχουν στρεβλώσεις στην αγορά, μπορεί να ληφθούν και διοικητικά μέτρα, όπως το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους ή ακόμα και η διατίμηση», αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης.
Προς το παρόν το μόνο βέβαιο είναι ότι οι εταιρείες που παράγουν βρεφικό γάλα θα βρεθούν στο «μικροσκόπιο» των ελεγκτικών αρχών και ανάλογα με τα αποτελέσματα των ελέγχων, θα ληφθούν και οι σχετικές αποφάσεις για τα μέτρα που θα ληφθούν προκειμένου να μειωθούν οι τιμές.