Με λίγα μόλις κλικ από τον υπολογιστή ή το κινητό τους τηλέφωνο μπορούν πλέον οι πολίτες να πωλούν ή να αγοράζουν ένα ακίνητο, καθώς τέθηκε σε λειτουργία ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτων. Στόχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να πραγματοποιούνται οι μεταγραφές των ακινήτων σε μόλις 24 ώρες και να καταφέρει η χώρα να ανέβει στην κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας σχετικά με τον δείκτη μεταβίβασης ακινήτων που βρίσκεται σε μια από τις χαμηλότερες θέσεις (156η θέση) σε όλο τον κόσμο.
Της Γωγώς Κατσέλη
Με τη νέα πλατφόρμα, akinita.gov.gr, μπαίνει τέλος στις ουρές των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες και μειώνονται αισθητά τα γραφειοκρατικά βήματα, καθώς καταργούνται 4 δικαιολογητικά: το πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ, η έκδοση Αποσπάσματος Κτηματολογικού Διαγράμματος (ΑΚΔ), η αίτηση προς καταχώριση και η περίληψη του συμβολαίου.
Όσον αφορά στη διαδικασία είναι πολύ απλή. Αρχικά, ο συμβολαιογράφος συνδέεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα akinta.gov.gr και προσκαλεί τον αγοραστή και τον πωλητή. Ο πωλητής αποδέχεται την πρόσκληση και επιλέγει το προς μεταβίβαση ακίνητο με βάσει το Ε9, ενώ ο αγοραστής εξουσιοδοτεί και ο ίδιος τον συμβολαιογράφο με την αποδοχή της πρόσκλησης. Στη συνέχεια, αντλούνται αυτόματα μέσω διαλειτουργικότητας όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά από τα μητρώα του Δημοσίου, όπως η φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, η ταυτότητα κτιρίου, οι κατόψεις, το πιστοποιητικό ενεργειακού επιθεωρητή, το αποδεικτικό εξόφλησης φόρου μεταβίβασης για την πράξη μεταβίβασης από το συμβολαιογράφο.
Έπειτα, ο συμβολαιογράφος συντάσσει το συμβόλαιο, αναρτά ψηφιακό αντίγραφο στην πλατφόρμα και καταχωρεί την πράξη μεταβίβασης στο Κτηματολόγιο με αυτόματο υπολογισμό των τελών. Ο ίδιος επιλέγει τον αγοραστή που θα εξοφλήσει τα τέλη και τον τρόπο εξόφλησης (κωδικός πληρωμής RF ή κάρτα) και ο αγοραστής προχωρά στην πληρωμή τους.
Ακολουθεί η διασύνδεση με την πλατφόρμα νομικού ελέγχου Κτηματολογίου για αυτόματη διεκπεραίωση και η μεταγραφή ολοκληρώνεται σε μόλις μία εργάσιμη ημέρα.
Μάλιστα, οι εμπλεκόμενοι στη διαδικασία της αγοραπωλησίας (συμβολαιογράφος, πωλητής και αγοραστής) έχουν τη δυνατότητα μέσω του Ηλεκτρονικού Φακέλου Ακινήτων να παρακολουθούν την εξέλιξη της αίτησης στο Κτηματολόγιο, ενώ ειδοποιούνται με SMS και email στα διάφορα στάδια εξέλιξης της διαδικασίας.
«Η επίλυση χρόνιων εκκρεμοτήτων, όπως του Κτηματολογίου, αποτελεί ζητούμενο τόσο για την Κυβέρνηση συνολικά όσο και για το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ειδικότερα. Έχουμε πλέον στα χέρια μας ένα εργαλείο με το οποίο απλουστεύουμε τις διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων, μειώνοντας σημαντικά τον απαιτούμενο χρόνο και την ταλαιπωρία όλων των εμπλεκόμενων μερών», δήλωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
«Καλούμε τους συμβολαιογράφους της χώρας να μπουν στην πλατφόρμα και δεσμευόμαστε ότι οι πράξεις που θα υποβάλλονται ψηφιακά, θα μεταγράφονται μέσα σε 1 εργάσιμη ημέρα αντί των πολύμηνων καθυστερήσεων που βιώνουν οι πολίτες. Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε πρόταση που μπορεί να διευκολύνει τους πολίτες και να μειώσει τη γραφειοκρατία», ανέφερε από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για το Κτηματολόγιο, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Σημειώνεται ότι σήμερα υπάρχουν 150.000 εκκρεμότητες για μεταγραφές, αριθμός που εκτιμάται ότι θα διπλασιαστεί όταν ολοκληρωθεί η μετάπτωση των υποθηκοφυλακείων στο κτηματολόγιο που θα γίνει εντός του έτους.
Ως εκ τούτου, η απλοποίηση και η ψηφιοποίηση της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτου αποτελούσε πάγια ανάγκη για την άμεση μείωση του χρόνου, του κόστους και της ταλαιπωρίας που επιφέρει η διαδικασία μεταβίβασης σε πολίτες και επιχειρήσεις.