Εντυπωσιασμένος από την ποιότητα της δουλειάς που γίνεται δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συνομιλώντας με μαθητές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στο Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Περάματος.
«Διαπιστώσαμε μια βασική αναντιστοιχία μεταξύ του τι μας ζητάει η αγορά εργασίας να παράγει το εκπαιδευτικό σύστημα και ποιες είναι οι προτεραιότητες που έδιναν άλλες κυβερνήσεις στην εκπαίδευση» τόνισε αρχικά ο πρωθυπουργός απαντώντας σε ερώτηση μαθητή.
Και πρόσθεσε: «Διαπιστώσαμε επίσης ότι υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Τεχνικής Εκπαίδευσης και αυτό είναι πάρα πολύ μεγάλο λάθος».
Πρώτα απ’ όλα από οικονομικής άποψης, τόνισε μιας και είναι χαμηλότερα τα ποσοστά ανεργίας μεταξύ εκείνων που έχουν τεχνική κατάρτιση.
«Η ίδια η αγορά εργασίας μας αναγκάζει να επενδύσουμε περισσότερο στην τεχνική εκπαίδευση σε όλες της τις εκφάνσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Επεσήμανε ότι «Έχει πολύ μεγάλη σημασία για μένα να σπάσουμε το στίγμα που έχει η τεχνική εκπαίδευση».
Είπε επίσης: «Δεν είναι αποπαίδι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και δικό μας χρέος είναι να γνωρίζετε ότι εφόσον επιλέξετε αυτό το δρόμο θα έχετε την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση θεωρητική και πρακτική, ώστε να μπορείτε όταν αποφοιτήσετε και πάρετε την πιστοποίησή σας να γνωρίζει και ο δυνητικός σας εργοδότης ότι έχετε εκείνες τις δεξιότητες για να ανταποκριθείτε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας».
Στη συνέχεια απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις δεν απέκλεισε την προοπτική να αυξηθεί το ποσοστό εισακτέων μαθητών, αποφοίτων τάξεων μαθητείας, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με κατατακτήριες εξετάσεις.
«Πιστεύω πολύ και πιστεύουμε στη μαθητεία. Όσο επεκτείνεται η μαθητεία τόσο μεγαλύτερες δυνατότητες θα έχουμε να μη χρειάζονται μετακινήσεις για να μπορείς να κάνεις αυτή τη μαθητεία κάπου που να είναι σχετικά κοντά στον τόπο διαμονής σου», είπε επίσης απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ακόμη πως παρουσιάζει ενδιαφέρον το γεγονός ότι στατιστικά, παιδιά που έχουν τελειώσει πανεπιστήμια επιστρέφουν σε ΙΕΚ. «Διότι από το να πάρεις ένα πτυχίο από ένα Τμήμα Πανεπιστημίου το οποίο δεν έχει καμία σύνδεση με την αγορά εργασίας μόνο και μόνο για να πεις τι, ότι είμαι πτυχιούχος Πανεπιστημίου αλλά την επόμενη μέρα δε σου ανοίγεται καμία απολύτως προοπτική επαγγελματικής εξέλιξης, δεν είναι κάτι το οποίο είναι χρήσιμο». Μίλησε επίσης για παρεμβάσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση όπως η ελάχιστη βάση εισαγωγής κλπ που ενισχύουν τον προσανατολισμό σε αυτή την κατεύθυνση.
Σε μαθήτρια ΕΠΑΛ που έχει επιλέξει κατεύθυνση οικονομίας με ειδικότητα Τουριστικών Επαγγελμάτων, ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι βλέπουμε ήδη στον κλάδο του Τουρισμού που είναι πολύ σημαντικός για την ελληνική οικονομία να παρατηρούνται ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό. Κατά συνέπεια θέλουμε νέα παιδιά να επιλέγουν αυτόν τον κλάδο καθώς είναι μια επιλογή που επιτρέπει μια καλή σταδιοδρομία.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση τόνισε τη σημασία της πρακτικής άσκησης και ανέφερε ότι προσωπικά ενθαρρύνει το υπουργείο ώστε αυτό το οποίο δρομολογείται να γίνεται πράξη στο πεδίο και ότι έχει σημασία η τοπική διασύνδεση μεταξύ των επιχειρήσεων και των δομών τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Και αν κάθε περιοχή μπορεί να έχει μία ιδιαιτερότητα αυτή να αποτυπώνεται τελικά στην Τεχνική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που προσφέρεται.
Πρόσθεσε επίσης ότι υπάρχει προοπτική να συμπεριληφθούν και νέες ειδικότητες πάντα σε σύνδεση με το τι ζητά η αγορά εργασίας, ενώ ενδεχομένως μπορεί να έχει μια σημασία και η αναβίωση παραδοσιακών επαγγελμάτων.
Σε ερώτηση για την ανάγκη συνεχούς επικαιροποίσησης των προγραμμάτων σπουδών της μαθητείας ο πρωθυπουργός αναγνώρισε την ανάγκη αυτή και τόνισε πως μεγάλη σημασία έχει και ο σύγχρονος εξοπλισμός. Επεσήμανε ακόμη τη σημασία της διά βίου μάθησης και της συνεχούς εκπαίδευσης που αποτελεί στοίχημα για τη νέα γενιά.
Κλείνοντας τη συζήτηση του πάνελ ο πρωθυπουργός συνεχάρη τους εκπαιδευτικούς για την αγάπη και το μεράκι με το οποίο ασχολούνται με αυτό που αγαπούν γιατί όπως είπε, όλα τα καλά εκπαιδευτικά συστήματα αρχίζουν και τελειώνουν με τους εκπαιδευτικούς, με τα διευθυντικά στελέχη που διοικούν τις σχολικές μονάδες, το κλίμα συνεργασίας, τον περιορισμό των περιστατικών bullying και των σχολικών διαρροών. Τόνισε τη σημασία να μεταλαμπαδεύονται οι εμπειρίες από τα πρότυπα σε όλα τα ΕΠΑΛ καθώς και τη σημασία της συγκέντρωσης σε έναν χώρο όλων των βαθμίδων της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και της διασύνδεσής τους με τις επαγγελματικές ανάγκες της κάθε περιοχής.
Αναλυτικά, κατά τη συζήτηση με τους μαθητές, που συντόνισε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ζέττα Μακρή, ο πρωθυπουργός, μεταξύ άλλων, τόνισε:
«Η στήριξη της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της εκπαιδευτικής μας πολιτικής. Γι’ αυτό και αποδίδω τόσο μεγάλη σημασία στο νομοσχέδιο το οποίο παρουσίασε ο Υπουργός. Μπορεί πολλά από αυτά να φαίνονται οργανωτικά και γραφειοκρατικά, όμως έχουν μεγάλη σημασία για να μπορέσουμε ακριβώς να πετύχουμε αυτό το οποίο τελικά θέλουμε.
Πώς θα διασυνδέσουμε τις δικές σας φιλοδοξίες με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και πώς θα μπορέσουμε να σας δώσουμε σε όλα τα επίπεδα της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, ανάλογα με το τι θα επιλέξετε, εκείνες τις δεξιότητες που την επόμενη μέρα θα σας επιτρέψουν να βρείτε εύκολα μια καλή δουλειά.
Και τονίζω το “καλή δουλειά”, διότι αν δείτε, παραδείγματος χάρη, τους μισθούς οι οποίοι πληρώνονται εδώ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη για τα παιδιά τα οποία αποκτούν ειδικότητες τις οποίες ζητά ο ίδιος ο κλάδος, προφανώς δεν μιλάμε για μεροκάματα τα οποία σχετίζονται με τον κατώτατο μισθό. Μιλάμε για πολύ καλύτερους μισθούς και για μια προοπτική καριέρας η οποία μπορεί να είναι εξαιρετικά ελκυστική».
Αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και σύνδεση με την αγορά εργασίας
Το σχετικό υπό κατάρτιση νομοσχέδιο προβλέπει την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και Δημόσιων ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), ενώ ειδικά τα ΙΕΚ θα εξελιχθούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΑΚ). Τα ΚΕΕΚ θα παρέχουν επίσης Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας, ενώ υποχρεωτικά θα διαθέτουν εργαστηριακό κέντρο. Οι εργαστηριακές υποδομές θα ενισχυθούν με σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, για τον οποίο θα διατεθούν 124 εκατομμύρια ευρώ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα νέα ΚΕΕΚ θα αποτελέσουν πολυδύναμες μονάδες όπου θα συστεγάζονται στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, επιτρέποντας την αλληλεπίδραση και την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων.
Στόχος είναι η στενή σύνδεση με την αγορά εργασίας και με έμφαση στις ανάγκες τοπικών κοινωνιών ή επιχειρηματικών ζωνών, όπως η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στην περίπτωση του Περάματος.
Επιπλέον, εντός κάθε ΚΕΕΚ θα ιδρυθεί και θα λειτουργεί Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), το οποίο θα ενισχύει περαιτέρω την σύνδεση με την αγορά εργασίας. Τα νέα Γραφεία θα συνεργάζονται με επαγγελματικούς φορείς, θα μελετούν στατιστικά δεδομένα, θα μεριμνούν για την απασχόληση των σπουδαστών και θα παρέχουν εξατομικευμένες συμβουλές για τη μετάβαση σε επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις προοπτικές κάθε πεδίου.
«Δεν είναι αποπαίδι της εκπαίδευσης η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση»
«Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, διαπιστώσαμε κάτι το οποίο και εσείς ως νέα παιδιά το βλέπετε: μια βασική αναντιστοιχία μεταξύ τού τι μας ζητάει η αγορά εργασίας να παράγει το εκπαιδευτικό σύστημα και ποιες είναι οι προτεραιότητες που έδιναν άλλες κυβερνήσεις στην εκπαίδευση.
Και είδαμε ότι υπάρχει ένα χάσμα ουσιαστικά μεταξύ της ανώτατης εκπαίδευσης και της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση να θεωρείται το “αποπαίδι” ή μία επιλογή ανάγκης, μια δεύτερη επιλογή γι’ αυτά τα παιδιά τα οποία δεν μπορούσαν να στοχεύσουν στο να μπουν σε κάποιο πανεπιστήμιο και αυτό είναι πάρα πολύ μεγάλο λάθος.
Είναι λάθος καταρχάς από οικονομικής πλευράς, διότι αν δει κανείς σήμερα -και έχει ενδιαφέρον αυτό για τις δικές σας επιλογές- τα στοιχεία της ανεργίας των νέων, θα διαπιστώσει ότι μεγαλύτερη ανεργία των νέων έχουμε στους πτυχιούχους των Πανεπιστημίων και πολύ μικρότερη ανεργία έχουμε στους αποφοίτους των τεχνικών σχολών, των ΕΠΑΛ, των δημόσιων ΙΕΚ. ‘Αρα, η ίδια η αγορά εργασίας μας αναγκάζει να επενδύσουμε περισσότερο στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση σε όλες της τις εκφάνσεις», πρόσθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Δεν είναι “αποπαίδι” της εκπαίδευσης, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι μια συνειδητή επιλογή, μπορεί να είναι η πρώτη επιλογή, πρέπει να είναι η πρώτη επιλογή για πολλά νέα παιδιά.
Και δικό μας χρέος είναι να γνωρίζετε ότι εφόσον επιλέξετε αυτό το δρόμο θα έχετε την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση θεωρητική και πρακτική. Γι’ αυτό και έχει τόσο μεγάλη σημασία να επενδύουμε και στα εργαστήρια. Θα επενδύσουμε παραπάνω από 100 εκατομμύρια στο να έχετε σύγχρονο εξοπλισμό για να μπορείτε, πραγματικά, όταν αποφοιτήσετε και πάρετε την πιστοποίησή σας, να γνωρίζει και ο δυνητικός σας εργοδότης ότι έχετε εκείνες τις δεξιότητες για να μπορείτε να ανταποκριθείτε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας», τόνισε ο Πρωθυπουργός.
Τοπική διασύνδεση μεταξύ επιχειρήσεων και δομών τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης
Αναφερόμενος στον σχεδιασμό για ειδίκευση των νέων δομών κατάρτισης στο αντικείμενο της τοπικής οικονομίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: «Έχει τόσο μεγάλη σημασία να υπάρχει και αυτό το οποίο είπε ο Υπουργός: η τοπική διασύνδεση μεταξύ των επιχειρήσεων και των δομών τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ώστε κάθε περιοχή μπορεί να έχει μία ιδιαιτερότητα, αυτή να αποτυπώνεται τελικά στην τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση την οποία προσφέρουμε και με αυτόν τον τρόπο και οι μαθητείες θα είναι πιο εύκολες, διότι οι ίδιες επιχειρήσεις έχουν ανάγκες, θέλουν να δίνουν ευκαιρία στα παιδιά, διότι βλέπουν στα νέα παιδιά τα οποία εκπαιδεύουμε τους αυριανούς πιθανούς εργαζόμενους».
Ο πρωθυπουργός στάθηκε επίσης στη σημασία ευρύτερης αξιοποίησης των πετυχημένων πρακτικών που αναπτύσσονται και δοκιμάζονται στα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια. «Έχει πολύ μεγάλη σημασία πώς οι δικές σας ιστορίες θα πείσουν και άλλα νέα παιδιά να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο. Γι’ αυτό και θα ζητήσω από το Υπουργείο, στην προσπάθεια υποστήριξης αυτού του νομοσχεδίου, οι παρεμβάσεις οι θεσμικές είναι απαραίτητες αλλά πρώτα και πάνω από όλα εγώ θέλω να προβάλω τις ιστορίες των νέων παιδιών, που επέλεξαν αυτό τον δρόμο και σήμερα αισθάνονται δικαιωμένα από την επιλογή τους. Και γι’ αυτό και νομίζω έχει τόσο μεγάλη σημασία να ακούμε τις δικές σας ιστορίες, γιατί εσείς είστε η καλύτερη απόδειξη ότι αυτός ο επαγγελματικός δρόμος ικανοποιεί τις δικές σας φιλοδοξίες και τα δικά σας οράματα», είπε.
«Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι αξίζει τον κόπο να ακολουθεί αυτό το πρόγραμμα σπουδών. Και αυτό ουσιαστικά σημαίνει να μπορούμε να μεταλαμπαδεύσουμε και τις εμπειρίες και τα διδάγματα από τα Πρότυπα ΕΠΑΛ σε όλα τα ΕΠΑΛ. Και βέβαια, αυτή η λογική πια να μπορούμε να συγκεντρώσουμε σε ένα χώρο όλες τις βαθμίδες της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και να τα διασυνδέσουμε περισσότερο με τις ανάγκες τις επαγγελματικές της κάθε περιοχής, νομίζω ότι είναι απολύτως στη σωστή κατεύθυνση», συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του ο πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στις αίθουσες και τα εργαστήρια του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου, έχοντας την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις δυνατότητες του σχολείου και να συνομιλήσει με μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης επίσης πριν ξεκινήσει η εκδήλωση για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ανέφερε:
«Η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση χτίζει και θεμελιώνει το όραμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ο στόχος είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας θεματικά στοχευμένες μέσα από τη συνύπαρξη των επαγγελματικών Λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης και των Εργαστηρίων με στόχο να μπορέσουμε πραγματικά και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας».