Τις παρεμβάσεις που έχουν ως στόχο να περιορίσουν ή ακόμα και να εξαλείψουν φαινόμενα παραπλανητικών προσφορών, που διαφημίζουν εκπτώσεις 50% σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και αγορά δύο προϊόντων στην τιμή του ενός, συζήτησε χθες η ηγεσία του υπουργείο Ανάπτυξης με εκπροσώπους της Ένωσης Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.
Ωστόσο, οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα, καθώς τις επόμενες μέρες ο Κώστας Σκρέκας αναμένεται να έχει συνάντηση και με τους προμηθευτές και στη συνέχεια θα ξαναδεί τους εκπροσώπους των μεγάλων αλυσίδων ώστε να ακούσει και τις δικές τους προτάσεις για τον τρόπο που μπορεί να μπει φρένο στις «μαϊμού» εκπτώσεις στα ράφια.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες στα σχέδια του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να επεκταθεί και στα σούπερ μάρκετ η διάταξη που ισχύει για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και στην υπόλοιπη αγορά. Δηλαδή τα σούπερ μάρκετ για να πωλήσουν κάποιο προϊόν σε προσφορά θα πρέπει να έχουν ως τιμή αναφοράς τη χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών.
Επιπλέον, για τις προσφορές «1+1 δώρο», εξετάζεται να θεσμοθετηθεί ειδική αγορανομική διάταξη που θα υποχρεώνει τις αλυσίδες, πέρα από το προϊόν που θα διατίθεται κάτω από αυτή την προωθητική ενέργεια, θα έχει στο ράφι του και το προϊόν που πωλείται μεμονωμένα, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν άμεσα τη σύγκριση των τιμών.
Για παράδειγμα, μεγάλη εταιρεία αναψυκτικών διαφημίζει ότι πουλά τις πορτοκαλάδες της σε προσφορά 5+1 δώρο. Δηλαδή τα νοικοκυριά αγοράζουν έξι και πληρώνουν τις πέντε, πράγμα που όπως φαίνεται από τις τιμές δεν ισχύει. Η εν λόγω συσκευασία διατίθεται στην τιμή των 3,90 ευρώ, που σημαίνει ότι κάθε κουτάκι -συμπεριλαμβανομένου και αυτού που είναι δώρο- κοστίζει 0,65 ευρώ. Το ίδιο προϊόν μεμονωμένο, δηλαδή το ένα κουτάκι, εκτός προωθητικής ενεργείας, διατίθεται στην τιμή των 0,65 ευρώ, όσο δηλαδή και στην πολυσυσκευασία που υποτίθεται ότι το ένα κουτάκι είναι δώρο.
Αντίστοιχο «τρικ» εντοπίζεται και στο αλεύρι για όλες τις χρήσεις, το οποίο πωλείται σε προσφορά 2+1 δώρο στην τιμή των 6,24 ευρώ, δηλαδή 2,08 ευρώ η κάθε συσκευασία, όταν η μία συσκευασία του ενός κιλού εκτός προσφοράς πωλείται μεμονωμένα φθηνότερα, στα 2 ευρώ.
Μια ακόμα σκέψη ως προς τις προσφορές «1+1 δώρο» είναι τα δύο προϊόντα να πωλούνται για ένα χρονικό διάστημα στα ράφια στην αρχική, «φουσκωμένη» τιμή. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, αν για παράδειγμα η τιμή ενός αφρόλουτρου σε προσφορά 1+1 είναι 7,2 ευρώ, θα πρέπει το σούπερ μάρκετ για κάποιο διάστημα να το πουλήσει και στην κανονική τιμή των 14,4 ευρώ. «Οι προσφορές αυτές είναι πλασματικές, καθώς αυτή είναι η πραγματική τιμή των δύο προϊόντων κι όχι του ενός. Αν ανεβάσουν την τιμή στα 14 ευρώ, δε θα πουλήσει καθόλου το προϊόν κι έτσι θα αναγκαστούν να αποσύρουν αυτές τις προσφορές που επί της ουσίας εξαπατούν τους καταναλωτές», σημειώνει η ίδια πηγή.
Πάντως, για πλασματικές προσφορές κάνουν λόγο και στελέχη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, υπογραμμίζοντας στο «The President» ότι κάποια προϊόντα διατίθενται σε μόνιμη βάση σε προσφορά, που υπό κανονικές συνθήκες αυτό δεν μπορεί να συμβεί και προσθέτουν ότι η τελική τιμή μετά την έκπτωση είναι η πραγματική τιμή του προϊόντος.
Για παράδειγμα, αφρόλουτρο γνωστής πολυεθνικής εταιρείας με αρχική τιμή 5,98 ευρώ βρίσκεται πάντα υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας και πωλείται είτε στη μισή τιμή, δηλαδή είτε 2,99 ευρώ, είτε στα 5,98 οι δύο συσκευασίες (1+1 δώρο). Το ίδιο προϊόν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες από 2,5 έως 3,5 ευρώ. «Δεν μπορεί μια εταιρεία να πουλάει πάντα ένα προϊόν με έκπτωση 50%, γιατί όσο και να αυξηθούν οι όγκοι πωλήσεων, δε θα έχει κέρδος. Προφανώς η προσφορά είναι ένα τρικ της εταιρείας για να κερδίσει καταναλωτές», επισημαίνει κορυφαίο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Καλάθι των Χριστουγέννων
Στο επίκεντρο των συζητήσεων του υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα και του γενικού γραμματέα Εμπορίου, Σωτήρη Αναγνωστόπουλου, με τους εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ βρέθηκε και η εφαρμογή του «Καλαθιού των Χριστουγέννων» ενόψει της εορταστικής περιόδου. Σύμφωνα με εκπροσώπους του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων που συμμετείχαν στη σύσκεψη ο κ. Σρκέκας τους ζήτησε να εφαρμοστεί με τα ίδια προϊόντα και τις τιμές που είχαν και πέρυσι. Ωστόσο, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές τα σούπερ μάρκετ πρέπει να εξετάσουν αν μπορεί να ισχύσει η ίδια τιμολογιακή πολιτική, δεδομένου ότι οι τιμές σε σχέση με πέρυσι έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι το καλάθι των Χριστουγέννων να τεθεί σε εφαρμογή στις 13 Δεκεμβρίου και να διαρκέσει έως τις 3 Ιανουαρίου και να περιλαμβάνει γαλοπούλα, μοσχάρι, βασιλόπιτα, τσουρέκι και σοκολάτες.
Μόνιμη μείωση τιμής
Ένα ακόμα θέμα που τέθηκε επί τάπητος στη χθεσινή συζήτηση είναι η πορεία υλοποίησης του μέτρου της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής» σε ποσοστό τουλάχιστον 5% και για διάστημα έξι μηνών και ο ενδεχόμενος εμπλουτισμός του με περισσότερα προϊόντα, δεδομένου ότι στις 30 Νοεμβρίου λήγει η προθεσμία για τους προμηθευτές που μπορούν να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους για ένταξη στο μέτρο. Οι κωδικοί των προϊόντων, πάντως, που συμμετέχουν μέχρι στιγμής στην πρωτοβουλία ξεπερνούν τους 930 και η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα επιτευχθεί ο αναθεωρημένος στόχος των 1.000 κωδικών.
Γωγώ Κατσέλη