Δύο σπουδαίες παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα την ερχόμενη Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας και η Μπέττυ Αρβανίτη παρουσιάζουν το έργο «Βασιλιάς Ληρ», ενώ στο Θέατρο Πορεία ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί το «Εγκλημα και Τιμωρία». Και τα δύο βασίζονται σε κείμενα μεγάλων συγγραφέων και παρουσιάζονται σε διασκευή.
Ο Βασιλιάς Ληρ, παρουσιάζεται στο θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, σε μια πρωτότυπη διασκευή που πυκνώνει το έργο και συναιρεί πρόσωπα και καταστάσεις σ’ ένα παράδοξο δρώμενο, όπου η σύγχρονη θεατρική γλώσσα συναντά τους πηγαίους σαιξπηρικούς συνειρμούς, χωρίς να προδίδεται το πνεύμα αλλά ούτε και το γράμμα, στα βασικά σημεία, αυτού του περίφημου κλασικού έργου.
Το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, συνεργάζεται και πάλι μετά από αρκετά χρόνια με το Στάθη Λιβαθινό, παρουσιάζοντας σε απόδοση και διασκευή του Στρατή Πασχάλη το κορυφαίο έργο του Άγγλου δραματουργού και ποιητή, του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.
Eργο που γράφτηκε το 1609, περίοδο που στην Αγγλία εκτός από πολλά είδη λόγου άκμαζε το θέατρο, ο Βασιλιάς Ληρ, αποτελεί ένα διαχρονικό αριστούργημα της παγκόσμιας δραματουργίας.
Το έργο έχει μεταφραστεί σε πάρα πολλές γλώσσες και έχει παρουσιαστεί σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου, σε κάποιες από αυτές πάμπολες φορές.
Το θέμα αυτής της τραγωδίας του Σαίξπηρ, αφορά στην απόφαση του Βασιλιά Ληρ να μοιράσει το βασίλειό του στις τρεις κόρες του. Τη Γονερίλη, τη Ρεγάνη και τη μικρότερη την Κορδέλια. Αυτή που θα τον πείσει για την αγάπη της θα πάρει το βασίλειο. Ο γηραιός βασιλιάς, παρά τις συμβουλές του Δούκα του Κεντ, αποκληρώνει την Κορδέλια κι εξορίζει το Δούκα…
Πυρήνας της παράστασης του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας, είναι η πρόκληση.
Άλλωστε, γίνεται θέατρο χωρίς πρόκληση;
Τον επώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Μπέττυ Αρβανίτη. Μαζί της παίζουν οι: Στην παράσταση από τις 23 Νοεμβρίου, παίζουν (με αλφαβητική σειρά) οι : Nίκος Αλεξίου- Κεντ / τρελλός-Αντώνης Γιαννακός- Εντγκαρ- Νέστορας Κοψιδάς- Γκλώστερ- Ερατώ Πίσση- Κορντέλια- Γκαλ Ρομπίσα- Έντμοντ- Εύα Σιμάτου- Ρέγκαν-Βιργινία Ταμπαροπούλου -Γκόνεριλ
Σκηνικά – κοστούμια : Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική : Τηλέμαχος Μούσας
Σχεδιασμός φωτισμών : Αλέκος Αναστασίου
Video : Χρήστος Δήμας
Το «Εγκλημα και τιμωρία» έχει βασιστεί από τον Θανάση Τριαρίδη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι. Μότο της παράστασης: «Λένε πως οι ευσεβείς πόθοι μπορούν να γίνουν ολέθριες εμμονές.»
Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του δυτικού κανόνα και κορυφαίο ψυχογράφημα της ανθρώπινης ύπαρξης και ηθικής θα αποτελέσει αφορμή για την κεντρική παραγωγή του θεάτρου Πορεία τη σεζόν 2023-2024. Πρόκειται για τη διασκευή του ογκώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Έγκλημα και Τιμωρία, που ακολουθεί την ιστορία του Ρασκόλνικοφ, ενός φοιτητή που πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό της ανθρωπότητας. Έτσι, προβαίνει στον φόνο μιας γριάς τοκογλύφου, σε μια πράξη «αλτρουισμού», που θα απαλλάξει την κοινωνία από ένα άπληστο και κακόβουλο άτομο. Παρά την πεποίθησή του ότι τέτοια κίνητρα βρίσκονται υπεράνω του νόμου, ο ήρωας χάνεται σε έναν λαβύρινθο τύψεων, εσωτερικών συγκρούσεων και ψυχικών οδυνών, που συνιστούν την πραγματική τιμωρία του. Η μεταμέλεια έρχεται έπειτα από μια δαιδαλώδη διαδρομή και η λύτρωση μέσα από τη μορφή μιας νεαρής πόρνης, της Σόνια. Πλάι σε κείνον, τη δική τους πορεία διαγράφουν και τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου, ο αστυνομικός ανακριτής Πορφύρης Πετρόβιτς, η μητέρα και η αδερφή του Ρασκόλνικοφ, ο Σβιντριγκάιλοφ, ο Ραζουμίχιν.
«Στον Ρασκόλνικοφ συναντιούνται ο Χριστός με τον Διάβολο, ο Άμλετ με τον Υπεράνθρωπο, ο Δον Ζουάν με τον Γκρέγκορ Σάμσα», σημειώνει ο Θανάσης Τριαρίδης. Πράγματι, η ευσύνοπτη διασκευή φέρει έντονη την προσωπική σφραγίδα του ιδιοσυγκρασιακού θεατρικού συγγραφέα και ενός από τους πιο εμβριθείς αναγνώστες του ντοστογιεφσκικού έργου, συμπεριλαμβάνοντας μέχρι και την οδυνηρή και ντροπιαστική για την ανθρωπότητα εμπειρία του Ολοκαυτώματος, και επιφυλάσσοντας έναν ρόλο-έκπληξη για τον ίδιο τον Ντοστογιέφσκι.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, αναφέρει: «Το Έγκλημα και Τιμωρία είναι ένα σημείο καμπής για ολόκληρο τον δυτικό πολιτισμό. Το τέλος της Πίστης και η είσοδος στο χάος. Στην Κόλαση του σήμερα, του τώρα… Όμως η Τέχνη και προπάντων το θέατρο έχει την ικανότητα να διαβλέπει ως προφήτης και να προαναγγέλλει τις νέες επαναστάσεις. Το αίτημα για μια νέα Πίστη είναι πιο θερμό και υπαρκτό από ποτέ.»
Με το Έγκλημα και Τιμωρία ο Δημήτρης Τάρλοου εμβαθύνει την έρευνα πάνω στα δίπολα «αγαθά κίνητρα – ηθική βλάβη» και «Άνθρωπος – Νόμος», που ξεκίνησε την περασμένη σεζόν με το Κουκλόσπιτο του Χ. Ίψεν, παράσταση που θα επαναληφθεί μετά τη μεγάλη επιτυχία της και θα εναλλάσσεται με το Έγκλημα και Τιμωρία.
Θεατρική μεταφορά: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνική & δραματουργική επεξεργασία: Δημήτρης Τάρλοου, Έρι Κύργια
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνικά : Θάλεια Μέλισσα
Κοστούμια: Αλέξανδρος Γαρνάβος, Τζίνα Ηλιοπούλου
Μουσική: Φώτης Σιώτας
Επιμέλεια κίνησης: Κορίνα Κόκκαλη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Διανομή (αλφαβητικά)
Ρασκόλνικοφ: Προμηθέας Αλειφερόπουλος
Ντούνια: Στέλλα Βογιατζάκη
Πορφύρης: Δημήτρης Ήμελλος – Κώστας Φιλίππογλου (σε διπλή διανομή)*
Ντοστογιέφσκι/ Ραζουμίχιν: Αλέξανδρος Μαυρόπουλος
Σβιντριγκάιλοφ: Δημήτρης Μπίτος
Σόνια: Μαριάννα Πουρέγκα – Φαίδρα Αγγελάκη (σε διπλή διανομή)
Μητέρα του Ρασκόλνικοφ/ φάντασμα Αλιόνας: Σοφία Σεϊρλή
Μουσικός επί σκηνής: Τάσος Μισυρλής
*Δημήτρης Ήμελλος: κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο (βραδινή) & Κυριακή
Κώστας Φιλίππογλου: κάθε Παρασκευή & Σάββατο (απογευματινή)
Αγγελική Κώττη