Το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος στην Κύπρο πήρε η συγγραφέας Κωνσταντία Σωτηρίου για το έργο της «Brandy Sour. Μυθιστόρημα σε είκοσι δύο δωμάτια!» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παττάκη). Η συγγραφέας δήλωσε για τη βράβευσή της: Μεγάλη χαρά αυτό το βραβείο που έρχεται να φωτίσει τον ζόφο των ημερών. Η λογοτεχνία έρχεται πάντα να φροντίσει τις πληγές και τα τραύματά μας, να μιλήσει για τα ανείπωτα και να θεραπεύσει. Κι αυτό είναι πιο επίκαιρο από ποτέ τις μέρες που ζούμε. Ευχαριστώ θερμά την επιτροπή που βράβευσε το βιβλίο μου και το εκδοτικό μου σπίτι, τις Εκδόσεις Πατάκη, για τη στήριξη και την εμπιστοσύνη. Όπως και την οικογένειά μου, που βρίσκεται πάντα δίπλα μου και κάνει τον αγώνα της γραφής πραγματικότητα.
Το σκεπτικό της βράβευσης:
«Το βιβλίο Brandy Sour. Μυθιστόρημα σε είκοσι δύο δωμάτια της Κωνσταντίας Σωτηρίου, ένα πυκνό, σπονδυλωτό μυθιστόρημα 22 ευσύνοπτων κεφαλαίων με επίκεντρο το περιώνυμο ξενοδοχείο Λήδρα Πάλας, ενεργοποιεί, συγκινητικά και ανάλαφρα, τροπές και τραύματα της συλλογικής κυπριακής μνήμης. Χωρίς να είναι πειραματικό στο επίπεδο της εκφοράς και της αφηγηματικής τεχνικής, είναι θραυσματικό ως προς τη δομή του. Αναπτύσσεται ως δέσμη σύντομων και σχετικά αυτόνομων ιστοριών με ευδιάκριτους ή υποδηλούμενους αρμούς, οι οποίοι, πέρα από την κυριολεξία τους, λειτουργούν μετωνυμικά και μεταφορικά: ο κυπριακός γεωγραφικός χώρος και ιστορία, το ξενοδοχείο, τα υλικά με τα οποία φτιάχνεται ένα κοκτέιλ ή ένα παραδοσιακό ποτό. Για να συναρμοστεί η ενότητα του μυθιστορήματος, θα πρέπει να ενεργοποιηθεί ο αναγνώστης προκειμένου να αναπαραστήσει τον ειρμό που υπάρχει μεταξύ των μικροϊστοριών. Πάντως, σχετικά αυτόνομες ή περισσότερο συνεκτικές, αυτές οι μικροϊστορίες ξεχωρίζουν για την πρωτότυπη και ευρηματική ευστροφία τους, τη γλωσσική ευκινησία τους και την ευσύνοπτη αλλά εύστοχη διαγραφή των χαρακτήρων.»
Τι σχέση έχουν το µπράντι σάουαρ, η σουµάδα και η κουµανταρία µε το χτίσιµο ενός ξενοδοχείου που έµελλε να αλλάξει την ιστορία ενός τόπου; Ποιος τραγουδά καλύτερα τον πόνο της πατρίδας, ο Ρουβάς ή ο Νταλάρας; Μήπως είναι η πολιτική που σε αναγκάζει να µην πιεις ξανά ποτέ σου αϊράνι; Και τελικά, πότε πίνεις τον ελληνικό και τούρκικο καφέ; Στις γιορτές ή στις κηδείες;
Η Κωνσταντία Σωτηρίου γράφει για το Μεγάλο Παλάτι της Λήδρας που κατασκευάστηκε για να οικοδοµήσει το µέλλον µιας νεοσύστατης χώρας, της Κύπρου. Μέσα από γλυκόπικρα ποτά και αλµυρές ιστορίες, µέσα από συνταγές για τσάι λεβάντα, λικέρ κιτροµηλάκι και χαµένες ευκαιρίες, ο αναγνώστης παρακολουθεί το πώς η ανέγερση, η δόξα και η κατάρρευση ενός κτιρίου µπορεί να αντανακλά το χτίσιµο, τις «φασαρίες» και τον σπαραγµό µιας ολόκληρης χώρας. Πιάνοντας το νήµα από τον βασιλιά Φαρούκ, που ενέπνευσε το θρυλικό Brandy Sour στα χρόνια του Μεσοπολέµου, και περνώντας στις κλωστές το γιασεµί των δροσερών καλοκαιριών της µαταιωµένης προσδοκίας, η συγγραφέας γράφει για γνωστούς και άγνωστους ανθρώπους που αφήνουν το αποτύπωµά τους στο Λήδρα Πάλας. Για τις ελπίδες, τις υποσχέσεις, τα λαµπερά φώτα της ακµής και τους γκρεµισµένους τοίχους της παρακµής και της λύπης, µα και για το αζίζ, το άγιο νερό, που µπορεί να σε κάνει να αντιµετωπίσεις ολόκληρο τον κόσµο. Και ίσως, για τη δίψα που αφήνει στο στόµα και στις ψυχές η Ιστορία.
Η συγγραφέας γεννήθηκε το 1975 στη Λευκωσία. Είναι απόφοιτος του Τµήµατος Τουρκικών και Μεσανατολικών Σπουδών του Πανεπιστηµίου Κύπρου και κάτοχος µεταπτυχιακού στην Ιστορία της Μέσης Ανατολής από το Πανεπιστήµιο του Μάντσεστερ. Εργάζεται ως λειτουργός Τύπου στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών της Κυπριακής Δηµοκρατίας.
Το µυθιστόρηµά της Η Αϊσέ πάει διακοπές (Εκδόσεις Πατάκη, 2015) βραβεύτηκε µε το Athens Prize for Literature και ήταν στη βραχεία λίστα των Κρατικών Βραβείων Κύπρου και Ελλάδας και στη βραχεία επίσης λίστα στην κατηγορία των πρωτοεµφανιζόµενων συγγραφέων των βραβείων του περιοδικού Ο Αναγνώστης και του περιοδικού Κλεψύδρα. Το µυθιστόρηµά της Φωνές από χώµα (Εκδόσεις Πατάκη, 2017) ήταν στη βραχεία λίστα των Κρατικών Βραβείων Κύπρου και Ελλάδας.
Το βιβλίο της Πικρία χώρα (Εκδόσεις Πατάκη, 2019) βραβεύτηκε µε το Κρατικό Βραβείο Κύπρου στην κατηγορία «Διήγηµα/Νουβέλα», ήταν στη βραχεία λίστα των ελληνικών Κρατικών Βραβείων και στη βραχεία λίστα του περιοδικού Ο Αναγνώστης στην κατηγορία «Νουβέλα», καθώς και υποψήφιο για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας 2021.
Το 2022 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το βιβλίο της Brandy Sour. Μυθιστόρημα σε είκοσι δύο δωμάτια. Αναδείχθηκε νικήτρια του λογοτεχνικού Βραβείου της Κοινοπολιτείας 2019 της περιφέρειας Ευρώπης και Καναδά και παγκόσµια νικήτρια του διαγωνισµού για το διήγηµά της Έθιµα θανάτου που αποτελεί µέρος της Πικρίας χώρας. Έχει συµµετάσχει σε ανθολογίες διηγηµάτων και έχει δηµοσιεύσει διηγήµατα και κριτικές βιβλίων σε λογοτεχνικά περιοδικά στην Κύπρο και στην Ελλάδα.
Επίσης, έχει συµµετάσχει σε δύο ανθολογίες στο εξωτερικό: στα αγγλικά, στην ανθολογία All Walls collapse. Stories of separation, Comma Press, 2022 και στα ιταλικά, στο ανθολόγιο για το µικροδιήγηµα στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία Il micro-racconto nella contemporanea letterature greca, Fermenti, 2022. Διηγήµατά της έχουν µεταφραστεί στα αγγλικά, στα ιταλικά, στα δανέζικα, στα τουρκικά, στα ιαπωνικά, στα σερβικά, στα ουκρανικά και σε άλλες γλώσσες. Συµµετείχε σε λογοτεχνικά φεστιβάλ στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Έχει γράψει θεατρικά έργα για ανεξάρτητες σκηνές και τον Θεατρικό Οργανισµό Κύπρου. Είναι ιδρυτικό µέλος της λογοτεχνικής οµάδας «Διαβάσεις» που στόχο έχει την προώθηση της κυπριακής λογοτεχνίας στην Κύπρο και στο εξωτερικό.