today-is-a-good-day
15.3 C
Athens

Η Kristin «BEO» Wolfe, πιλότος μαχητικών στο γαλάζιο του ελληνικού ουρανού

«Let’s start the show!». Από τα μεγάφωνα στην αεροπορική βάση της Τανάγρας ακούγεται η ενθουσιασμένη φωνή της Αμερικανίδας πιλότου μαχητικού που μόλις ξεκινά την απογείωσή της. Λίγα δευτερόλεπτα μετά, η πιλότος και διοικητής ομάδας της F-35A Demonstation team των ΗΠΑ είναι ήδη στον αέρα. «Ελπίζω να απολαύσουν όλοι το σόου. Είναι μία 15 λεπτών επίδειξη αεροπορικής ισχύος που ελπίζω πως και θα απολαύσει κανείς όταν θα τη δει, αλλά και θα αποτελέσει μια προετοιμασία για το μέλλον» αναφέρει χαρακτηριστικά η επισμηναγός Kristin «BEO» Wolfe.

«Θα πω το αεροπλάνο αλλά είναι ερώτηση… παγίδα!» θα απαντήσει λίγο αργότερα, γελώντας, απαντώντας στην ερώτηση εάν -στα χνάρια του σεναρίου του κινηματογραφικού «Top Gun: Maverick»- τελικά στην εναέρια μάχη «μετρά» περισσότερο το αεροσκάφος ή ο/η πιλότος.

Πρώτη των πρώτων στην τάξη της, δώδεκα χρόνια χειρίστρια, τρία χρόνια πιλότος στα κορυφαία μαχητικά αεροπορικής υπεροχής F-22 και τώρα πιλότος του F-35, η Αμερικανίδα άσος εξηγεί τη διαφορά ανάμεσα στη σημερινή της προβεβλημένη και απαιτητική θέση και σε μια θέση σε πολεμική μοίρα. «Είναι εντελώς διαφορετικό αυτό από το να είναι κανείς σε μία μάχη με πολεμική μοίρα, ένας διαφορετικός τρόπος ζωής, ένα διαφορετικό mission set. Σίγουρα όμως κάτι που σου δίνει πολλά οφέλη τώρα, μπορείς να ταξιδεύεις παντού και να δείχνεις το αεροσκάφος» σχολιάζει η διοικητής ομάδας, για την εμπειρία της στην F-35A Demonstation team.

Τονίζει, ωστόσο, με ταπεινότητα πως και αυτή η θέση είναι για εκείνη μια ακόμα αποστολή. «Όλοι μας αυτό το κάνουμε για δύο χρόνια και στη συνέχεια επιστρέφουμε στην κανονική μας ζωή στην πολεμική αεροπορία. Θα έρθει μετά μία καινούργια ομάδα, που θα κάνουν ακριβώς αυτά που κάνουμε και εμείς. Αν πάντως είμαι τυχερή …κανείς δεν θα με αναγνωρίζει στο δρόμο, το οποίο θα είναι ωραίο!» σχολιάζει με χιούμορ.

Πρώτη των πρώτων

Πώς αποφάσισε να γίνει πιλότος μαχητικών; «Κατατάγηκα στην πολεμική αεροπορία όταν ήμουν στο κολέγιο, αποφοίτησα με εκπαίδευση πιλότου και στη συνέχεια έβαλα τα δυνατά μου στη σχολή ώστε να αποφοιτήσω στην κορυφή της τάξης μου και να διαλέξω ποιο αεροσκάφος θα θέλω να πετάξω. Έτσι τελικά αποφάσισα πως αν είναι να πετώ μαχητικά αεροσκάφη, να εκτελώ τακτικές συναρπαστικές, αυτό είναι και το μονοπάτι για μένα», αναφέρει η «BEO» Wolfe, που περιγράφει και την εμπειρία της πτήσης με ένα πολύπλοκο και εξελιγμένο αεροσκάφος.

«Είναι μία πολύ δυνατή εμπειρία τις περισσότερες φορές το να πετάς το F-35, είναι το νεότερό μας stealth αεροσκάφος 5ης γενιάς, έχει τρομακτικές δυνατότητες. Προφανώς τις περισσότερες δεν είναι εύκολο να της δείξουμε σε ένα αεροπορικό σόου, αν και μπορούμε και δείχνουμε στο κοινό ένα μέρος της δυνατότητας απόκρυψης, του stealthiness, του αεροσκάφους, όπως το πού τοποθετούμε τα όπλα μας στις εσωτερικές αποθήκες. Είναι η στιγμή στο show μέσα από το λεγόμενο highspeed pass, που πραγματικά αισθάνεσαι την ισχύ, μία στιγμή που γίνεται αντιληπτή η “ ωμή” δύναμη του αεροσκάφους, καθώς αυτό πετάει με ταχύτητα 700 μίλια/ώρα. Και μόνο το να δείχνεις αυτή την ωμή ισχύ του αεροσκάφους και του κινητήρα, είναι κάτι πολύ συναρπαστικό» σημειώνει η πιλότος της αμερικανικής USAF.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είναι το μονοπάτι μέσα στο οποίο θα κινηθεί και η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και η πιλότος και διοικητής ομάδας της F-35A Demonstation team περιγράφει αυτό που θα βρούνε στη μετάβασή τους οι Έλληνες πιλότοι στον δρόμο για να βρεθούν στο πιλοτήριο ενός Lightning II, όπως αναγνωρίζεται κωδικά το μαχητικό.

«Μέχρι στιγμής δεν έχω μιλήσει με κάποιον Έλληνα πιλότο που να είναι στη διαδικασία της μετάβασης στο να πετάξει το συγκεκριμένο σκάφος, ελπίζω να νιώθουν ανυπομονησία με την ύπαρξη αυτής της τεχνολογίας για τη μετάβασή τους από την τέταρτη γενιά στην πέμπτη των μαχητικών. Έχει πάρα πολύ δουλειά στο να γίνει αυτή η μετάβαση για έναν πιλότο, να περάσει και στις νέες τακτικές της stealth μάχης, τι είναι (αυτή η) νοοτροπία πτήσης και χειρισμού. Θα είναι μία διαδικασία που κρατάει περίπου δύο χρόνια, ένας “ πόνος” που θα αποδώσει θετικά. Πιστεύω όμως πως όταν τελικά θα ανέβουν (σ.σ οι Έλληνες πιλότοι) στο επίπεδο του F-35A μαζί με την υπόλοιπη Ευρώπη, αυτή θα είναι μία πολύ συναρπαστική στιγμή για την ελληνική πολεμική αεροπορία» σχολιάζει η πιλότος των ΗΠΑ.

Μεγάλη υπολογιστική ισχύς αλλά και συγχώνευση δεδομένων

Η προηγμένη τεχνολογία που παρέχει ένα 5ης γενιάς μαχητικό αεροσκάφος είναι κάτι που βοηθάει τον πιλότο ή του παρέχει περισσότερη δουλειά; «Είναι κάτι απολύτως ευνοϊκό για τον πιλότο. Τα δεδομένα είναι σίγουρα πολλά για τον πιλότο κάποιες φορές κι έτσι ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που διδάσκουμε στη σχολή είναι το πώς θα επεξεργάζεται ο πιλότος του μαχητικού όλες αυτές τις πληροφορίες και πώς θα παίρνει αποφάσεις ως πιλότος μονοθέσιου αεροσκάφους. Είναι κάπως διαφορετικό, για παράδειγμα, το να πετάς δίπλα ακριβώς από τον συνάδελφο πιλότο σου, συγκρινόμενο με από το να πετάς 15 με 20 μίλια μακρύτερα με F-35. Έχεις αποφάσεις που πρέπει να λάβεις κι αυτό μπορεί κάποιες φορές να έχει τη δυσκολία του» εξηγεί.

Όσο για το σημαντικότερο πλεονέκτημα του συγκεκριμένου αεροσκάφους όπως θα το κατέτασσε η ίδια, αυτό σύμφωνα με την εμπειρία της είναι η απόκρυψη. «Πολύ εύκολα στην πρώτη θέση θα βάλω τη δυνατότητα απόκρυψης stealth. Είναι αυτό το οποίο μας βοηθάει στο να αποφύγουμε τον εντοπισμό μας από τα ραντάρ, το να βρεθούμε πιο κοντά σε μία θέση βολής ώστε να ρίξουμε τις βόμβες μας, να εξαπολύσουμε τους πυραύλους μας χωρίς κανείς να ανταποδώσει πυρά σε εμάς. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό».

Σε ό,τι αφορά το φετινό πρόγραμμα επιδείξεων της συγκεκριμένης Demonstation team, η Ευρώπη είναι μια συναρπαστική εμπειρία για την ομάδα. «Ισχύει απολύτως. Κάθε φορά που μπορούμε να βγούμε από τις Ηνωμένες Πολιτείες και να δείχνουμε το αεροσκάφος σε χώρες που βρίσκουν συναρπαστικό το να γίνουν συμμέτοχες στο πρόγραμμα του αεροσκάφους και να πετούν το αεροσκάφος, αυτό μας χαροποιεί. Έχουμε έτσι την εμπειρία του να βρεθούμε σε μία καινούργια χώρα αλλά και να μάθουμε τον κόσμο. Μας έχουν απομείνει ακόμη επτά σόου αυτό το έτος, τρία στην Ευρώπη και τέσσερα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και μετά θα έχουμε τελειώσει» εξηγεί η Αμερικανίδα πιλότος του Demo F-35.

Θα προλάβει όμως να πάρει μια «γεύση» από Ελλάδα πέρα από τις ημέρες δουλειάς; Η επισμηναγός δεν αποκαλύπτει τα πλάνα της, αν και δεν κρύβει ότι προσδοκά να δει την Αθήνα. «Θα έχουμε λίγο χρόνο ελεύθερο την Τρίτη μέχρι να πάμε στο επόμενο αεροπορικό σόου, οπότε θα πάμε στην Αθήνα να απολαύσουμε καλό φαγητό, να απολαύσουμε το τοπίο -τουριστικά πράγματα είναι αλήθεια- να δούμε κάποια σημεία της πόλης» σημειώνει η «BEO» Wolfe, που βάζει στο mission planning της την «εξερεύνηση της Αθήνας και, ναι, την Ακρόπολη!».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ