today-is-a-good-day
Κυριακή, 09 Μαρτίου 2025
14.6 C
Athens

Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων και Μετανάστευσης – Προσφυγιάς ετοιμάζονται στο Λιμάνι του Πειραιά 

Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά δρομολογείται, ακόμα ένα μουσείο για τη μετανάστευση και την προσφυγιά,  θα δημιουργηθεί και τα έργα στον Λιμένα Πειραιά θα προχωρήσουν κανονικά. Επίσης, η περιοχή της Σαλαμίνας θα αποκτήσει στο μέλλον ηπιότερες χρήσεις λόγω αρχαιολογικής σημασίας. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα εξετάσει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη λειτουργία του Λιμένα Πειραιά και την κατασκευή και λειτουργία των έργων περιοχής αρμοδιότητας Ο.Λ.Π. Α.Ε

Η μελέτη ακολουθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Masterplan). Η τελευταία, το 2021 υποβλήθηκε στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και εξετάστηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Περιλαμβάνει όλα τα έργα που πρόκειται να γίνουν, ανάμεσα στα οποία είναι:

Επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη Φάση Α). Το έργο αφορά την επέκταση του λιμένα επιβατών του Πειραιά προς τη νότια πλευρά και τη δημιουργία δύο  πρόσθετων θέσεων ελλιμενισμού για μεγάλα κρουαζιερόπλοια, μήκους έως350μ.-400μ. και χωρητικότητας έως τεσσάρων χιλιάδων (4000) επιβατών.

Μετατροπή Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας. Αφορά στη διαμόρφωση/ανακατασκευή της ήδη υπάρχουσας πενταγωνικής αποθήκης του ΟΛΠ που βρίσκεται στο ένα άκρο του κτιρίου της «Παγόδας» στην ακτή Μιαούλη, σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας – σταθμό υποδοχής για την εξυπηρέτηση των επιβατών κρουαζιέρας της νέας θέσης στον Αγ. Νικόλαο.

Κατασκευή Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας στην περιοχή της νότιας Ζώνης Λιμένα. Ο νέος Επιβατικός Σταθμός Κρουαζιέρας θα έχει συνολική έκταση περίπου 22.000m. και θα εκτείνεται σε τέσσερα  επίπεδα.

Κατασκευή και λειτουργία Εθνικού Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων. Η αρχιτεκτονική μελέτη αφορά την επανάχρηση του κτιρίου του Σιλό, δηλαδή η ένταξη στο υφιστάμενο κέλυφος του κτιρίου μιας νέας και διαφορετικής χρήσης από την αρχική και ταυτόχρονα η δημιουργία ενός τελείως διαφορετικού κτιριακού όγκου που καλείται να στεγάσει τα μεγάλα εκθέματα, τα οποία είναι αδύνατον να στεγαστούν μέσα στο κτίριο του Σιλό. Εκτός από τους εκθεσιακούς χώρους, περιλαμβάνονται χώροι εξυπηρέτησης επισκεπτών (είσοδος, εκδοτήριο, βεστιάριο, χώροι υγιεινής, πωλητήριο, γραφείο ξεναγών, ιατρείο, αναψυκτήριο, εστιατόρια), εργαστήρια συντήρησης, μελέτης και εξυπηρέτησης εκθέσεων, αποθήκες, χώροι εκπαιδευτικών προγραμμάτων, γραφεία διοίκησης και χώρους τεχνικών εγκαταστάσεων. Το νέοκτίριοχωροθετείται στη νοτιοδυτική πλευρά του Σιλό, παράλληλα με τον ταινιόδρομο.

Μετατροπή του κτιρίου της Παγόδας σε 5* Ξενοδοχείο και Συνεδριακό Κέντρο.

Μετατροπή δύο αποθηκών σε Ξενοδοχεία 4* και 5*. Το έργο αφορά στην ανακαίνιση, αποκατάσταση και μετατροπή δύο εγκαταλειμμένων σήμερα κτιρίων στην παράκτια περιοχή του ΟΛΠ, στην περιοχή λιμένων επιβατών (Ηετιώνεια ακτή), σε ξενοδοχεία.

Μετατροπή της Πέτρινης Αποθήκης σε Μουσείο στην Ακτή Βασιλειάδη. Το έργο αφορά στην αποκατάσταση και ανακαίνιση της Πέτρινης Αποθήκης, επιφάνειας3.506τ.μ. και τη μετατροπή της σε Μουσείο που θα στεγάσει μουσειακή εγκατάσταση με θέμα “Μέτοικος, μετανάστης, πρόσφυγας” και επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά. Παράλληλα, θα γίνονται περιοδικές εκθέσεις, επιστημονικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και άλλες δράσεις διεθνούς χαρακτήρα. Στο κτίριο θα στεγαστεί επίσης το Ιστορικό Αρχείο του ΟΛΠ. Π.Ε.

Κατασκευή 5* Ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε, επιφάνειας περ. 8.000τ.μ., στην περιοχή ανατολικά του Σταθμού Κανέλος.

Τομέας IV (περιοχή Σαλαμίνας): Στον τομέα αυτό δεν προτείνεται η υλοποίηση έργων. Σε έξι υποζώνες λαμβάνονται ειδικά μέτρα, καθώς η περιοχή χαρακτηρίζεται πλέον ως αρχαιολογικός χώρος. Παύει να υπάρχει ως μελλοντική επιτρεπόμενη χρήση η ναυπηγοεπισκευή, ενώ οι νέες επιτρεπόμενες χρήσεις είναι σαφώς ηπιότερες (γεωργία, γενική κατοικία). Για τις υποζώνες Ι2-Ι4 προβλέπεται μελλοντικά η απομάκρυνση και παύση λειτουργίας των ναυπηγείων.

Εντός της Χερσαίας και Θαλάσσιας Ζώνης Λιμένος της ΟΛΠ Α.Ε. υπάρχουν κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία. Στη χερσαία Ζώνη Λιμένος εντός της οριοθέτησης, βρίσκονται, μεταξύ άλλων, οι κάτωθι αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία:

∙ Τμήματα του αρχαίου τείχους του Πειραιά (Κονώνειο) (ΦΕΚ 414Β/1982)

∙ Ταφικό μνημείο Θεμιστοκλή

∙ Κατάλοιπα της Μακράς Στοάς επί των οδών Ποσειδώνος και Γούναρη

∙ Αρχαιολογικός χώρος Ηετιώνιας Πύλης (ΦΕΚ 527Β/1967)

Η περιοχή της Σαλαμίνας προστατεύεται πολλαπλώς, με σειρά αποφάσεων από το1964 και εξής. Σε  αποφάσεις του 1982 και 2001  περιλαμβάνεται και η περιοχή της Ψυττάλειας, η οποία οριοθετήθηκε ως αρχαιολογικός χώρος επιπλέον.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σκοπό έχει την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, δηλαδή την έκδοση νέας επικαιροποιημένης και τροποποιημένης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Περιλαμβάνει αφενός τις υφιστάμενες δραστηριότητες και αφετέρου τα απαραίτητα μέτρα για την ανάπτυξη, την ασφάλεια λειτουργίας, τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την ενίσχυση της ελκυστικότητας του λιμένα ως διαμετακομιστικού κέντρου της Μεσογείου, με παράλληλη αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων.

Ο Ο.Λ.Π. ιδρύθηκε το 1930 ως Ν.Π.Δ.Δ και μετατράπηκε σε Α.Ε. το 1999. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του 67% του ΟΛΠ στην εταιρεία COSCO GROUP LIMITED, το 2016,  ο ΟΛΠ έχει αναλάβει το σύνολο των έργων και των επενδύσεων που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία του λιμένος του Πειραιά, έχοντας την υποχρέωση να καταρτίσει και να εφαρμόσει 5ετές σχέδιο επενδυτικής περιόδου. Ο χρονικός ορίζοντας των επενδύσεων της ΟΛΠ Α.Ε. υπολογίζεται μέχρι το2035.

Ως προς τις περιοχές αρμοδιότητάς του, αναφέρεται εν συντομία ότι η Χερσαία ΛιμενικήΖώνηπεριλαμβάνει όλες τις χερσαίες εκτάσεις από τον Λιμένα Ζέας μέχρι τον προβλήτα Ε στο Πέραμα, τη χερσόνησο της Κυνόσουρας και τμήμα του όρμου Αμπελακίων και τις νήσους Ψυττάλεια, Χοιράδες και Αταλάντη. Εξαιρούνται  τμήματα που έχουν παραχωρηθεί σε Δήμους (Πειραιώς, Κερατσινίου, Περάματος), στην ΕΥΔΑΠ, στη ΔΕΗ, σε ιδιωτικές εταιρείες (ναυπηγεία, ιχθυόσκαλα), κλπ.

Η Θαλάσσια Λιμενική Ζώνη αποτελείται από τη συνολική θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται δίπλα στη Χερσαία Λιμενική Ζώνη. Το πρόγραμμα και η μελέτη διαχείρισης (masterplan) έχουν εγκριθεί με Προεδρικό Διάταγμα. Με αυτό καθορίστηκαν τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης του λιμένα, οι χρήσεις γης, οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις και τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων καθώς και της κυκλοφοριακής οργάνωσης του λιμένα.

Αγγελική Κώττη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ