Υπάρχει μια πολύ μικρή ομάδα ανθρώπων, επιστημόνων, αναλυτών, διεθνολόγων, οι οποίοι έχουν το ελάττωμα να γίνονται ενοχλητικοί και ίσως και κουραστικοί, ζητώντας τη διαμόρφωση μια εθνικής στρατηγικής, σε όλα τα επίπεδα, είτε μιλάμε για τα εθνικά θέματα, είτε για τις υποδομές της χώρας που καταρρέουν, είτε για την πυρασφάλεια, πρόληψη και κατάσβεση πυρκαγιών. Δυστυχώς, σε όλα τα επίπεδα έχουμε βαρεθεί να ακούμε δηλώσεις και ανακοινώσεις πάνω σε στάχτες και σε κάποιες περιπτώσεις θρηνώντας και ανθρώπινες ζωές. Παρόλα αυτά εθνική στρατηγική ακόμη δεν έχουμε. Για μια ακόμη φορά η τραγωδία επαναλαμβάνεται, με τη χώρα να έχει γίνει παρανάλωμα του πυρός εδώ και αρκετές ημέρες και το αμείλικτο ερώτημα για μια ακόμη φορά είναι απλό και ξεκάθαρο. Γιατί δεν έχουμε εθνική στρατηγική στην πρόληψη και κατάσβεση πυρκαγιών. Και μέσα σε όλα αυτά, μέσω της ευπρόσδεκτης και θετικής, σε κάθε περίπτωση, βοήθειάς της, η Τουρκία βρίσκει χώρο να κάνει τη διαφήμιση και την προπαγάνδα της.
Του Δημήτρη Γ. Απόκη *
Χθες, με ανακοίνωση τύπου του Τουρκικό Προξενείο στη Ρόδο, διαφήμισε την συμμετοχή της γείτονος στην προσπάθεια κατάσβεσης η οποία αναφέρει τα εξής,
“Τα δυο Τουρκικά πυροσβεστικά αεροσκάφη που συμμετείχαν σήμερα στις προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς στη Ρόδο, από τις 14:55 έως και 18:00, στο σύνολο έξη ωρών και 10 λεπτών, έκαναν 42 ρίψεις και έριξαν 126 τόνους νερό (12).”
Πέρα από το γεγονός της πολύ καλοστημένης παρουσίασης, και το πολύ έξυπνο σήμα του προξενείου στη Ρόδο, στην ανάρτηση στο Twitter, ας ελπίσουμε στο μέλλον να μην έχουμε θέμα με το Search and Rescue.
Τώρα να έρθουμε στην τραγωδία των πυρκαγιών. Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη στα οποία αναφέρεται η ανακοίνωση του Τουρκικού Προξενείου στη Ρόδο και εμφανίζονται στο σχετικό βίντεο της ανάρτησης στο Twitter, τα αποκαλούμενα “Τράκτορες” από τους γνώστες του αντικειμένου, είναι τα Air Tractor AT-802 Fire Boss, με δυνατότητα μεταφοράς 3.104 λίτρων νερού, σε δεξαμενή που βρίσκεται μεταξύ του πιλοτηρίου και του πυράντοχου διαχωριστικού με το διαμέρισμα του κινητήρα. Είναι διαθέσιμα σε ως μονοθέσια ΑΤ-082Α και ως διθέσια ΑΤ-802, όπως επίσης σε χερσαία και αμφίβια διαμόρφωση. Εξοπλισμένο με σύστημα προσγείωσης (δυο κύρια σκέλη και έναν ουραίο τροχό) μπορεί να επιχειρεί από αεροδρόμια η πρόχειρους διαδρόμους, χωμάτινες ή χορτάρινες επιφάνειες η και δημόσιους δρόμους. Σε αυτή την παραλλαγή το αεροπλάνο γεμίζει τη δεξαμενή με νερό στο έδαφος από πυροσβεστικά ή βυτιοφόρα οχήματα ή ακόμη και απευθείας από κρουνό. Όταν χρησιμοποιείται αντλία υψηλής ροής, ο χρόνος πλήρωσης της δεξαμενής με τα 3.104 λίτρα νερού είναι μικρότερος των 2 λεπτών.
Στην αμφίβια έκδοση, ΑΤ-802 Fire Boss, είναι εξοπλισμένο με τους πλωτήρες Wipaire 10.000. Το Fire Boss χρειάζεται λιγότερα από 1000 μέτρα υδροδρόμησης στην επιφάνεια ποταμών, λιμνών, ταμιευτήρων νερού, φραγμάτων και στην ανοικτή θάλασσα και 15 δευτερόλεπτα για να συλλέξει τα 3.104 λίτρα νερού της δεξαμενής του. Και στις δυο εκδόσεις το ΑΤ-802 διαθέτει το εξελιγμένο σύστημα FDRS (Fire Retardant Dispersal System) και ελέγχει μέσω υπολογιστή τις ηλεκτρικά ανοιγόμενες κοιλιακές θύρες, δίνοντας στον πιλότο τη δυνατότητα ρίψης νερού, αφρού, επιβραδυντικού υγρού, με πολλαπλές επιλογές άφεσης , μιας ή περισσότερων στην ίδια ή σε διαφορετικές εστίες, αλλά και ποικιλία διαμορφώσεων. Από δημιουργία φράγματος αναχαίτισης μετώπου φωτιάς μέσω καταιονισμού “διαδρόμου” μήκους 600-800 μέτρων και πλάτους 10 μέτρων, έως προσβολή σημείου με “βόμβα νερού”, 3.104 λίτρων σε 1,4 δευτερόλεπτα.
Αυτά τα αεροσκάφη πυρόσβεσης, που διαβάζοντας κανείς την περιγραφή των δυνατοτήτων τους αντιλαμβάνεται το πόσο σωτήρια θα ήταν στις τραγικές συνθήκες των τελευταίων ημερών στη χώρα μας, μας έστειλαν για βοήθεια, το Ισραήλ, η Κύπρος και η Τουρκία.
Επειδή ακούμε πολλά για σχεδιασμό, αυτά τα αεροσκάφη θα μπορούσε η χώρα να τα έχει ήδη, εάν δεν υπήρχε πλήρης απουσία εθνικής στρατηγικής και σε αυτό το καυτό θέμα. Παραδίδονται πολύ πιο γρήγορα από τα Καναντέρ, που πρέπει να περιμένουμε να ανοίξει ξανά η γραμμή παραγωγής και να τα παραλάβουμε στο τέλος της δεκαετίας.
Να σημειωθεί ότι ο Γενικός Γραμματέας του αρμόδιου Υπουργείου (πρώην Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος) είχε ζητήσει 50 τέτοια αεροσκάφη, τα οποία να σημειωθεί, κοστίζουν 5 εκ. σήμερα, ενώ το αντίστοιχο Καναντέρ στοιχίζει 60 εκ., και όταν δεήσει ο Θεός να τεθεί σε γραμμή παραγωγής.
Έχει ανακοινωθεί διαγωνισμός για 36 Τράκτορες (ΑΤ-802), αλλά το αμείλικτο ερώτημα είναι, αφού βάση δηλώσεων στις αρχές του καλοκαιριού είμαστε έτοιμοι και είχαμε σχέδιο, γιατί τα τελευταία χρόνια αυτά τα πολύ χρήσιμα, ίσως σωτήρια, αεροσκάφη πυρόσβεσης, δεν έχουν ήδη αγοραστεί. Η γραφειοκρατία θα τρέξουν κάποιοι να πουν. Δεκτόν, αλλά και πάλι, τι είναι προτιμότερο να έχουμε την ταυτότητα και το δίπλωμα στα κινητά ή χρήσιμα αεροσκάφη πυρόσβεσης για να μην γίνει η χώρα παρανάλωμα του πυρός.
Και δυστυχώς, επανέρχεται το καυτό θέμα διαμόρφωσης και εφαρμογής στρατηγικής σε αυτό τον άμοιρο τόπο. Ίσως τώρα που η Τουρκία διαφήμισε τα εν λόγω αεροσκάφη και τη χρησιμότητά τους, επί Ελληνικού εδάφους, να ευαισθητοποιηθούν κάποιοι και προχωρήσουν άμεσα στις απαιτούμενες ενέργειες.
* Ο Δημήτρης Γ. Απόκης, είναι Διεθνολόγος, με ειδίκευση στην Αμερικανική Εξωτερική Πολιτική, Γεωπολιτική και Διεθνή Οικονομία. Απόφοιτος των πανεπιστημίων The American University, School of International Service, και The Johns Hopkins University, The Paul H. Nitze, School of Advanced International Studies της Ουάσιγκτον. Είναι μέλος του The International Institute for Strategic Studies, του Λονδίνου. Ως Δημοσιογράφος, υπήρξε επί σειρά ετών διαπιστευμένος ανταποκριτής στο Λευκό Οίκο, στο Στέητ Ντιπάρτμεντ και στο Αμερικανικό Πεντάγωνο.