Αλλάζει όνομα το μέγα πρόγραμμα ανακαίνισης του Βρετανικού Μουσείου και αντί για «Πρόγραμμα Ροζέτας» θα λέγεται πλέον «Μάστερπλαν». Η προηγούμενη ονομασία θεωρείται «ευαίσθητο θέμα» καθώς οι Αγγλοι κατέχουν παράνομα τη στήλη της Ροζέτας, την οποία άρπαξαν στρατιώτες του Ναπολέοντα από την Αίγυπτο. Και το Βρετανικό Μουσείο, που έχει την παγκόσμια κατακραυγή για λαθραίες αρχαιότητες, ανάμεσα στις οποίες είναι και τα Γλυπτά του Παρθενώνα, αντιμετωπίζει κάποια θέματα με περισσότερο σκεπτικισμό, όπως όλα δείχνουν.
Η αλλαγή έγινε αθόρυβα, ωστόσο το ζήτημα δεν διέφυγε από τον Βρετανικό Τύπο. Το δημοσίευμα του Theartnewspaper.com επισημαίνει πως ο Αιγύπτιος αρχαιολόγος Ζάχι Χαουάς έχει ζητήσει επανειλημμένως να επαναπατριστεί η στήλη της Ροζέτας.
Πρόκειται για ψηφισματική στήλη, περιέχει δηλαδή ψήφισμα και έχει λαξευτεί το 196 π.Χ. Το γεγονός ότι το ψήφισμα είναι γραμμένο σε ιερογλυφικά, λαϊκή αιγυπτιακή γραφή και ελληνικά, συνετέλεσε στην αποκρυπτογράφηση των ιερογλυφικών κατά τον 19ο αιώνα. Ηταν μια ανακάλυψη που έφερε επανάσταση στην αρχαιολογία της Αιγύπτου.
Άγνωστο γιατί επελέγη η ονομασία της για το πρόγραμμα, άγνωστο και γιατί επελέγη η αθόρυβη αλλαγή. Απλώς, το δεύτερο μοιάζει πιο κατανοητό ανάμεσα στα διεθνή συμφραζόμενα, με τα μουσεία όλου του κόσμου να ξανασκέφτονται την απόκτηση των θησαυρών τους, έστω και δεκαετίες ή και εκατονταετίες μετά.
Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται ανακοίνωση για το Masterplan. Ανεπιβεβαίωτες αναφορές δείχνουν ότι θα μπορούσε τελικά να κοστίσει έως και 1 δισεκατομμύριο λίρες, καθιστώντας το μακράν το πιο ακριβό μουσειακό έργο που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για αυτή την απόφαση του Βρετανικού Μουσείου. Πρώτον, το κυρίως κτήριο πριν από το 1914 έχει μεγάλη ανάγκη από ενδελεχή αναβάθμιση. Δεύτερον, πολλές από τις εκθεσιακές ενότητες είναι ξεπερασμένες και πρέπει να ανανεωθούν και να επανεξεταστούν. Αυτό είναι πιθανό να μετατοπίσει την εστίαση του μουσείου ελαφρώς μακριά από την Ευρώπη και τη Μεσόγειο, σε μια πιο «διεθνή» παρουσίαση.
Οι εργασίες στις γκαλερί θα αντιμετωπιστούν σε κλιμακωτή βάση, και όλοι ελπίζουν να παραμένει κάθε φορά το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής σε προβολή. Είναι πιθανό να χρειαστούν πολλά χρόνια για να ολοκληρωθεί, πιθανώς μια δεκαετία ή δύο.
Η μετατόπιση του «επίκεντρου» πάντως θα μπορούσε να αποτελεί θετική εξέλιξη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, εφόσον το Μουσείο θεωρούσε πως θα μπορούσε να στηρίξει αλλιώς την οικουμενική του διάσταση. Επί παραδείγματι, σε μεγάλες περιοδικές εκθέσεις που θα έστελνε η Ελλάδα και θα έδειχναν ολόκληρο τον ελληνικό πολιτισμό.