«Οι θέσεις του ΚΚΕ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές απέναντι στην εγκληματική πολιτική ”απελευθέρωσης” της ΕΕ. Σιδηρόδρομος σύγχρονος-ασφαλής-φθηνός, απαλλαγμένος από τις ματωμένες ”ράγες” του κέρδους» ήταν το θέμα ημερίδας που πραγματοποιήθηκε, το απόγευμα του Σαββάτου, στο αμφιθέατρο Μελίνα Μερκούρη στο ΣΕΦ. Στην ημερίδα, που διοργάνωσε η ΚΕ του ΚΚΕ, την εισηγητική ομιλία έκανε ο γγ του κόμματος Δημήτρης Κουτσούμπας και ακολούθησαν παρεμβάσεις ειδικών επιστημόνων και σιδηροδρομικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η ημερίδα ξεκίνησε με ένα συγκινητικό δρώμενο με την συμμετοχή μικρών παιδιών και μαθητών, που ολοκληρώθηκε με το τραγούδι ”Άπνοια” της Νατάσας Μποφίλιου. Στη συνέχεια προβλήθηκε βίντεο για την τραγωδία στα Τέμπη και τις μεγάλες κινητοποιήσεις και πριν τις ομιλίες κρατήθηκε ενός λεπτού σιγή.
– Ο Δ. Κουτσούμπας, στην εισηγητική του ομιλία, ανέδειξε τη θέση του ΚΚΕ ότι «καθολικές, ασφαλείς, ποιοτικές και φθηνές μεταφορές και συγκοινωνίες για τον λαό μπορεί να διασφαλίσει μόνο το νέο κοινωνικό σύστημα, ο σοσιαλισμός». «Πάνω στο έδαφος της κοινωνικής ιδιοκτησίας, οι μεταφορές παύουν να αποτελούν εμπόρευμα και κατοχυρώνονται ως κοινωνικό δικαίωμα. Γιατί σ’ αυτή την ανώτερη οργάνωση της κοινωνίας, αλλάζει και ο σκοπός της παραγωγής και ο ρόλος των εργαζόμενων» σημείωσε ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ και προσέθεσε: «Σκοπός δεν είναι πια το κέρδος, αλλά η συνδυασμένη ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών που διευρύνονται. Και οι εργαζόμενοι παίζουν καθημερινά ενεργό ρόλο στη λήψη και στον έλεγχο των αποφάσεων. Γι’ αυτό και μπορεί να υλοποιηθεί έτσι ο ενιαίος επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της παραγωγής και της οικονομίας γενικότερα. Μόνο σε αυτό το πλαίσιο, ο ενιαίος κρατικός φορέας μεταφορών θα μπορεί να σχεδιάσει, να αναπτύξει, να υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών, με κριτήριο τη διευρυμένη ικανοποίηση του συνόλου των εργατικών λαϊκών αναγκών».
Τέλος, ο Δ. Κουτσούμπας τόνισε: «Για να κερδίσουμε τη ζωή που μας αξίζει πρέπει να χάσει το κεφάλαιο. Δεν υπάρχει άλλη διέξοδος, απ’ τον δρόμο της ανατροπής. Και αυτό τον δρόμο μπορούμε να τον ανοίξουμε γρήγορα αν πιστέψουμε στη δύναμή μας. Γι’ αυτό πρέπει να ενισχυθεί τώρα το ΚΚΕ. Ισχυρό ΚΚΕ παντού και στην κάλπη στις 21 Μάη. Όσο πιο ισχυρό το ΚΚΕ, τόσο πιο ισχυρός ο λαός την επόμενη μέρα».
– Ο Θωμάς Χόνδρος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, στην παρέμβασή του με θέμα «Οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα. Ασφάλεια – εξέλιξη και προοπτικές» σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «οι πολιτικές της ”απελευθέρωσης” των μεταφορών και των ιδιωτικοποιήσεων αποδείχτηκε ότι έφεραν τους λαούς στην Ευρώπη αντιμέτωπους με σοβαρά ατυχήματα και δεκάδες νεκρούς ακόμα και στο ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς τον σιδηρόδρομο, πράγμα που αποδεικνύει, ότι δεν συμβιβάζονται η κερδοφορία και ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου με τα δικαιώματα και τη ζωή των εργαζομένων, των λαών».
– Η Δρ. Εύη Γεωργιάδου, χημικός μηχανικός ΕΜΠ, μέλος αντιπροσωπείας ΤΕΕ στην ομιλία της με θέμα «Αποτελεί το ανθρώπινο λάθος την πραγματική αιτία των ατυχημάτων μεγάλης έκτασης;» σημείωσε: «Το ”ανθρώπινο λάθος” αποτέλεσε τον πυρήνα της κυβερνητικής προπαγάνδας για να συγκαλυφθεί το έγκλημα στα Τέμπη. Στην πραγματικότητα, ο ισχυρισμός ”για όλα φταίει ο σταθμάρχης” είναι σαν να λέμε ότι ”για το ατύχημα φταίει ότι έγινε ατύχημα”… Αυτός ο ισχυρισμός είναι προκλητικός, γιατί σήμερα υπάρχουν οι επιστημονικές μέθοδοι και οι τεχνολογικές και οργανωτικές δυνατότητες για να περιορίσουμε σημαντικά την εκδήλωση και ακόμα περισσότερο τις συνέπειες μιας λαθεμένης επιλογής του εργαζόμενου». Προσέθεσε ακόμα ότι «με όλες τις κυβερνήσεις συνέβαιναν ατυχήματα που χτυπούσαν το καμπανάκι, άλλα κανείς δεν άκουγε» και αναφέρθηκε στο σύνολο των ατυχημάτων και των παρ’ ολίγο ατυχημάτων (πρόδρομα συμβάντα) που συνέβησαν από το 2008 έως το 2021.
– Παρέμβαση με θέμα «Το μάθημα των βρετανικών σιδηροδρόμων», πραγματοποίησε ο Αντώνης Μεγρέμης, αντιπρόσωπος επιχειρησιακού συμβουλίου του βρετανικού σωματείου RMT (Rail, Maritime & Transport Union). Αναφέρθηκε στην πορεία ιδιωτικοποίησης των βρετανικών σιδηροδρόμων και στον ρόλο του γκρουπ ιδιωτικών εταιρειών RailTrack, που έκλεισε το 2002, μετά από κραυγαλέα δυστυχήματα με δεκάδες νεκρούς και εκατοντάδες τραυματίες. «Όμως και με το κλείσιμο της ιδιωτικής RailTrack, και την κρατικοποίησή της το 2002, υπό την αιγίδα της νέας Network Rail τα πολύνεκρα ατυχήματα λόγω κακής συντήρησης συνεχίζονται» προσέθεσε.
– Ο Μάνθος Ιμπριάλος, πολιτικός μηχανικός, στην παρέμβασή του με θέμα «Οι συνένοχοι για την απουσία συστήματος τηλεδιοίκησης στον σιδηροδρομικό άξονα», αναφέρθηκε στην «κάλπικη αντιπαράθεση των ημερών μεταξύ ΝΔ- ΣΥΡΙΖΑ για το ποιος καλύτερα διαχειρίστηκε τη σύμβαση ενώ είναι συνυπεύθυνοι για την εξέλιξή της»
– «Η υπεροχή του σοσιαλισμού: Η πείρα της Σοβιετικής Ένωσης στις σιδηροδρομικές μεταφορές», ήταν το θέμα της ομιλίας του επιθεωρητή εργασίας Δρ. Βασίλη Όψιμου.
– Την πείρα απ’ τον αγώνα των σιδηροδρομικών, μετέφερε στην παρέμβασή του, ο Ηλίας Τρεβλός, μέλος ΔΣ ΠΟΣ-ΟΣΕ, ο οποίος είπε: «Εδώ και χρόνια παλεύουμε για να κάνουμε γνωστές τις τραγικές ελλείψεις στον σιδηρόδρομο, εδώ και χρόνια παλεύουμε για να γίνει η κατάσταση λίγο καλύτερη για τους εργαζόμενους και τους επιβάτες. Όλες οι κυβερνήσεις, όμως, και οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μας αγνοούσαν, μας συκοφαντούσαν, μας λοιδορούσαν. Προβάλαμε πολλές φορές τα αιτήματά μας για την ασφάλεια στους χώρους δουλειάς και για την ασφαλή κυκλοφορία των τρένων. Όλα αυτά βέβαια, ήταν ασύμβατα με την πορεία της εμπορευματοποίησης και των ιδιωτικοποιήσεων, των πολιτικών που εφαρμόζονταν και το ”φαγοπότι” των μεγάλων επιχειρηματικών- κατασκευαστικών Ομίλων που λυμαίνονται ακόμη και τώρα τον ελληνικό σιδηρόδρομο». Και πρόσθεσε: «Στο ερώτημα σήμερα, πότε και με ποιον τρόπο θα κυκλοφορήσουν πάλι τα τρένα, απαντάμε: Ο σιδηρόδρομος πρέπει να λειτουργήσει ξανά, όχι όμως όπως έκλεισε. Μέχρι σήμερα, ένα μήνα μετά την τραγωδία και δεν έχουμε κανένα ουσιαστικό δείγμα σχεδιασμού και πρόθεσης αυτό να αλλάξει. Γι’ αυτό ο αγώνας μας όχι μόνο πρέπει να συνεχιστεί αλλά και να γίνει ακόμη πιο έντονος».
– Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με την παρέμβαση του Δημήτρη Γουρτή, μέλος της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας ΗΣΑΠ και με θέμα «Δυναμώνουμε τον αγώνα για σύγχρονες – ασφαλείς – φτηνές μαζικές μεταφορές». Στην ομιλία του ανέδειξε τις «ελλείψεις προσωπικού, την εντατικοποίηση των εργαζομένων, την προώθηση της ανάθεσης εργασιών σε εργολάβους με τελικό στόχο την ιδιωτικοποίηση, τη μείωση των συρμών στη Γραμμή 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) καθώς και την υπέρβαση χιλιομετρικών ορίων προληπτικής συντήρησης συρμών του Μετρό». Έκλεισε την παρέμβασή του καλώντας να δυναμώσει ο αγώνας για: Άμεσες προσλήψεις προσωπικού. Ετήσιες Προληπτικές Ιατρικές Εξετάσεις για όλο το προσωπικό. Επιπλέον μέτρα ασφαλείας για το προσωπικό και τους επιβάτες. Επανεκπαιδεύσεις των εργαζομένων σε τακτά χρονικά διαστήματα. Εκσυγχρονισμό στις υποδομές, καινούριους συρμούς και λεωφορεία. Συλλογικές Συμβάσεις με δικαιώματα που θα καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων.
– Τέλος, σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο Απόστολος Ευθυμιάδης, μηχανολόγος ηλεκτρολόγος, ο οποίος αναφέρθηκε στην έλλειψη επίβλεψης του σιδηρόδρομου από επιβλέποντες μηχανικούς ως αποτέλεσμα της «απελευθέρωσης», και ανέδειξε τις ευθύνες των κομμάτων που κυβέρνησαν και κυβερνούν διότι -όπως είπε- «πολέμησαν τον μηχανισμό της επίβλεψης».