Οι επαναλαμβανόμενες διαμάχες που αφορούν στο Μουντιάλ 2022 του Κατάρ (20/11-18/12), αποδεικνύονται αρκετές για να προβληματίσουν τους χορηγούς και τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, αλλά οι περισσότεροι θα τιμήσουν τα ακριβά συμβόλαιά τους για την κορυφαία ποδοσφαιρική συνάντηση του πλανήτη.
Μία διοργάνωση, που συγκεντρώνει δισεκατομμύρια τηλεθεατές (1,12 δισεκατομμύρια μόνο για τον τελικό του 2018 στη Ρωσία, σύμφωνα με την FIFA), το Παγκόσμιο Κύπελλο, προσελκύει επίσης κάθε τέσσερα χρόνια, χορηγούς που αναζητούν ένα παγκόσμιο κοινό, είτε είναι συνεργάτες της διοργάνωσης, είτε των εθνικών ομάδων που συμμετέχουν.
Εκτός από το γεγονός ότι το Μουντιάλ του 2022, δημιούργησε διαμάχες από την ημέρα της ανάθεσής του στο μικρό εμιράτο του Κόλπου το 2010, τα ζητήματα της αντιμετώπισης των γυναικών, της κοινότητας ΛΟΤΚΙ+ και μειονοτήτων, αλλά κυρίως των δικαιωμάτων των μεταναστών εργαζομένων -που είναι υπεύθυνοι για την κατασκευή υποδομών- και του θανάτου χιλιάδων εξ’ αυτών στα εργοτάξια του Μουντιάλ 2022, έχουν «ανοίξει» τις συζητήσεις και μεγαλώσει τον προβληματισμό.
Πρόσφατα, αρκετές οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων κάλεσαν τους χορηγούς του Παγκοσμίου Κυπέλλου, να υποστηρίξουν την εκστρατεία τους για αποζημίωση από την FIFA και το Κατάρ για τους εργαζόμενους στα εργοτάξια της διοργάνωσης, αποδοκιμάζοντας τις καταχρήσεις και την μη καταβολή δεδουλευμένων.
Καθώς πλησιάζει το Παγκόσμιο Κύπελλο, οι στάσεις αποδεικνύονται περισσότερο ή λιγότερο ριζοσπαστικές ανάλογα με τους χορηγούς και τις χώρες, από αποφασισμένο μποϊκοτάζ έως ανεπιφύλακτη συμμετοχή, περνώντας από ενδιάμεσες θέσεις, όπως η επικοινωνία κατά την διάρκεια του τουρνουά.
Οι βραζιλιάνικες εταιρείς Vivo και Itau, θα υποστηρίξουν πλήρως την «σελεσάο», ενώ αντίθετα, στην Δανία, την μοναδική σκανδιναβική χώρα που θα εκπροσωπηθεί στην κορυφαία διοργάνωση, οι προπονητικές φανέλες της θα εμφανίζουν «καίρια μηνύματα», ενώ δύο χορηγοί (Danske Spil και Arbejdernes Landsbank) έχουν αποδεχθεί ότι θα αντικατασταθεί το λογότυπό τους.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, υπάρχουν ήδη ακριβά μακροπρόθεσμα συμβόλαια. «Ένα μποϊκοτάζ από τα ΜΜΕ, δεν θα ήταν αποτελεσματικό», επιβεβαιώνει η γερμανική εταιρεία Telekom, η οποία είναι και χορηγός της εθνικής Γερμανίας και ραδιοτηλεοπτικός φορέας του Παγκοσμίου Κυπέλλου, μέσω της θυγατρικής της, Magenta TV.
Η εταιρεία αυτή, προτιμά να επενδύσει στην «κρίσιμη υποστήριξη», φέροντας ως παράδειγμα, την δυνατότητα μετάδοσης ρεπορτάζ για «τις συνθήκες εργασίας των μεταναστών εργαζομένων».
Ομοίως, ο αμερικανικός κολοσσός Coca-Cola, μεγάλος χορηγός του Παγκοσμίου Κυπέλλου, εξέδωσε ένα μακροσκελές δελτίο Τύπου τον Μάιο, υπερασπιζόμενος την παρουσία του στο Κατάρ, λέγοντας ότι πίεζε την FIFA να συμβάλει σε «ουσιώδεις μεταρρυθμίσεις για την βελτίωση των δικαιωμάτων των μεταναστών εργαζομένων».
Κι εάν ο κίνδυνος αρνητικής κακής δημοσιότητας, είναι πάντα δυνατός κατά την διάρκεια του τουρνουά, η εμπειρία συχνά αποδεικνύει, ότι οι φίλαθλοι έχουν επιλεκτική μνήμη, όπως στην περίπτωση της ωρολογοποιίας Festina, η οποία είχε αυξήσει την φήμη της, παρά το σκάνδαλο ντόπινγκ στο τον Γύρο της Γαλλίας του 1998.