today-is-a-good-day
14.6 C
Athens

Ζελένσκι: Το πρώτο σχέδιο για τις εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία

Το γραφείο του Προέδρου της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι παρουσίασε σήμερα τις προτάσεις αναφορικά με τις εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία, οι οποίες εκπονήθηκαν με εντολή του Ουκρανού ηγέτη.

Όπως ανακοίνωσε η υπηρεσία τύπου του Γραφείου του Προέδρου, τις προτάσεις εκπόνησε ομάδα εμπειρογνωμόνων με επικεφαλής τον διευθυντή του Γραφείου του Προέδρου Αντρέι Γιερμάκ και τον πρώην γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ Άντερς φογκ Ράσμουσεν.

Ο Γιερμάκ διευκρίνισε ότι η συμφωνία για τις εγγυήσεις ασφαλείας δεν θα υποκαταστήσει την ένταξη στο ΝΑΤΟ και θα εγγυάται την ασφάλεια της Ουκρανίας έως ότου γίνει μέλος της Συμμαχίας.

«Αυτό σαφώς δεν συνιστά εναλλακτική στην πολιτική της Ουκρανίας να γίνει μέλος του ΝΑΤΟ, εκατό τοις εκατό. Επειδή αυτή (η ευρωατλαντική ολοκλήρωση-σ.σ) υπάρχει στο Σύνταγμά μας και αναμφισβήτητα θα υπάρχει όσο η Ουκρανία δεν είναι μέλος του ΝΑΤΟ», δήλωσε ο Γιερμάκ.

Οι προτάσεις αναφορικά με τις εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία, προϋποθέτουν την διαμόρφωση της Συνθήκης του Κιέβου για την ασφάλεια, η οποία πρέπει να ενώνει την Ουκρανία και την ομάδα των εγγυητριών χωρών. Το σχετικό έγγραφο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ουκρανικής κυβέρνησης, μεταδίδει το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Ukrinform.

Επισημαίνεται ότι για την προετοιμασία των προτάσεων εργάσθηκε ομάδα εμπειρογνωμόνων, στην σύνθεση της οποίας συμμετείχαν εμπειρογνώμονες από όλο τον δημοκρατικό κόσμο, πρώην πρωθυπουργοί, υπουργοί και άλλοι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι , όπως επίσης και επιστήμονες.

«Οι προτάσεις προϋποθέτουν μια πολυεπίπεδη προσέγγιση ως προς τις εγγυήσεις. Αναμένεται η βασική ομάδα των συμμάχων να αναλάβει σαφείς δεσμεύσεις υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας, ενώ μια ευρύτερη ομάδα θα παρουσιάσει εγγυήσεις μη στρατιωτικού χαρακτήρα γύρω από τους μηχανισμούς επιβολής κυρώσεων», αναφέρει το Γραφείο του Προέδρου.

Στις προτάσεις επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι η πιο ισχυρή εγγύηση ασφαλείας για την Ουκρανία είναι η ικανότητά της να υπερασπίζεται τον εαυτό της απέναντι στον εισβολέα σύμφωνα με το άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ.

Ο πρώην γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ και πρωθυπουργός της Δανίας Άντερς φογκ Ράσμουσεν επισήμανε ότι η νίκη της Ουκρανίας στον πόλεμο αυτό αποτελεί άμεση προτεραιότητα.

«Απλώς αυτή τη στιγμή οι Ουκρανοί δείχνουν στην πρώτη γραμμή ότι έχοντας τους αναγκαίους πόρους, μπορούν να νικήσουν την Ρωσία στο πεδίο της μάχης. Οι Ουκρανοί δείχνουν την θέλησή τους να αγωνισθούν και ο δημοκρατικός κόσμος πρέπει να συνεχίσει να τους παρέχει τα μέσα για τον αγώνα τους. Όταν ο πόλεμος αυτός τελειώσει, πρέπει να εγγυηθούμε ότι η Ρωσία δεν θα μπορέσει να εισβάλει ποτέ πια στην Ουκρανία. Ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό, είναι η Ουκρανία να έχει μια σημαντική στρατιωτική ισχύ, ικανή να αντιπαρατεθεί σε οποιαδήποτε μελλοντική ρωσική επίθεση», δήλωσε ο Ράσμουσεν.

Σύμφωνα με τον ίδιο , η δημιουργία και η συντήρηση μιας τέτοιας δύναμης απαιτεί την προσήλωση των συμμάχων της Ουκρανίας σε διάστημα δεκαετιών.

«Η υιοθέτηση αυτών των προτάσεων θα δώσει ένα ισχυρό μήνυμα στον Βλαντίμιρ Πούτιν. Θα δείξει ότι η προσήλωσή μας στην Ουκρανία δεν θα κλονισθεί και ότι ο πόλεμός του είναι ανώφελος. Αυτό επίσης θα έδινε το μήνυμα στον ουκρανικό λαό ότι εμείς πιστά υποστηρίζουμε την ανεξαρτησία και την κυριαρχία της Ουκρανίας , τόσο όσο χρειαστεί. Το να γίνει αυτό σωστά, σημαίνει να θέσουμε έναν νέο ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής ασφάλειας. Αν δεν το κάνουμε αυτό, αυτό θα σημαίνει όξυνση της κρίσης στο ευρωπαϊκό έδαφος», δήλωσε ο πρώην γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ.

Ο Ράσμουσεν είπε ότι η μελλοντική Συνθήκη του Κιέβου για την ασφάλεια θα έχει τρεις σημαντικές διαφορές από το Μνημόνιο της Βουδαπέστης (1994) το οποίο αποδείχτηκε ανενεργό

Η πρώτη διαφορά, είπε, συνίσταται στο ότι στην Συνθήκη του Κιέβου για τις εγγυήσεις ασφαλείας οι εγγυητές αναλαμβάνουν την δέσμευση να παράσχουν στην Ουκρανία ό,τι είναι αναγκαίο, οπλισμό, εκπαίδευση, μυστικές πληροφορίες, στρατιωτική βιομηχανία.

Η δεύτερη διαφορά συνίσταται στο ότι η Συνθήκη του Κιέβου για τις εγγυήσεις ασφαλείας δεν βασίζεται στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, μέλος του οποίου είναι η χώρα εισβολέας Ρωσία, η οποία έχει την δυνατότητα να βάζει βέτο σε οποιεσδήποτε ενέργειες.

«Το κείμενο του Κιέβου για τις εγγυήσεις ασφαλείας διαφέρει ως προς το ότι αφήνει όλες τις ενέργειες στην κρίση των εγγυητών», διευκρίνισε ο Ράσμουσεν

Η τρίτη διαφορά συνίσταται, όπως είπε, στο ότι το Μνημόνιο της Βουδαπέστης δεν μπορεί να υλοποιηθεί στο πλαίσιο των εγγυήσεων. «Αντίθετα το κείμενο του Κιέβου για την ασφάλεια μπορεί να εφαρμοσθεί, αφού οι εγγυητές αναλαμβάνουν την δέσμευση να πράξουν το παν ώστε η Ουκρανία να έχει την δυνατότητα να υπερασπίσει το εαυτό της» επισήμανε ο Ράσμουσεν.

Τέλος ο Ράσμουσεν έδωσε έμφαση στο ότι η Συνθήκη του Κιέβου για την ασφάλεια προβλέπει έναν λεπτομερή μηχανισμό εφαρμογής της, ενώ οι κυρώσεις συνιστούν μέρος αυτής της Συνθήκης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ