Πανελλαδικής εμβέλειας επικοινωνιακή εκστρατεία προώθησης του θεσμού του whistleblowing (ανώνυμη παροχή πληροφοριών δημοσίου συμφέροντος για θέματα ανταγωνισμού) ξεκινάει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, για πρώτη φορά, σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, εμπνεόμενη από σχετικές Ευρωπαϊκές οδηγίες.
Το σύστημα ανώνυμης παροχής πληροφοριών της επιτροπής, όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση, αποτελεί την πλέον τεχνολογικά προηγμένη και απόλυτα ασφαλή μέθοδο για τον κάθε πολίτη (επιχειρηματία, εργαζόμενο, καταναλωτή) ώστε να συμβάλει στην ανίχνευση αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών, ενώ ανάλογα συστήματα ανώνυμης παροχής πληροφοριών χρησιμοποιούνται από άλλες Αρχές Ανταγωνισμού παγκοσμίως, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Γερμανίας, Μεγάλης Βρετανίας, Δανίας, Νοτίου Κορέας κ.α..
Η πρωτοβουλία εντάσσεται σε μία νέα στρατηγική ανίχνευσης αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών μέσω της χρήσης καινοτόμων τεχνολογικών και άλλων μεθόδων, αλλά και γενικότερα ενημέρωσης του κοινού για θέματα ανταγωνισμού, η οποία ξεκίνησε το 2020.
Καθ’ όλο το 2021, η επιτροπή υπενθυμίζει ότι έχει προβεί σε σειρά στοχευμένων κινήσεων για την ενημέρωση σχετικά με θέματα ανταγωνισμού αλλά και για την ενίσχυση της κουλτούρας ανταγωνισμού τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους καταναλωτές, ενώ στο πλαίσιο μιας συστηματικής πολιτικής για την αποτροπή και καταπολέμηση αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών έχει εντείνει τις δράσεις της, συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη, παρεμβαίνοντας άμεσα σε πληθώρα καίριων αγορών και κατά πρακτικών που είχαν ως σκοπό:
• τη νόθευση διαγωνισμών και προσφορών,
• τον καθορισμό τιμών των προϊόντων/υπηρεσιών,
• την κατανομή αγοράς/ κατανομή πελατών,
• τον περιορισμό ή έλεγχο της παραγωγής, των αγορών ή της τεχνικής ανάπτυξης,
• τον αποκλεισμό ανταγωνιστών και προϊόντων από την αγορά κλπ.,
• αντι-ανταγωνιστικές συμπεριφορές από δεσπόζουσες εταιρείες που επιβάλουν αθέμιτες τιμές ή αθέμιτους όρους συναλλαγών κλπ.
Σε συνέχεια των κινήσεων αυτών, λοιπόν, και με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση του υγειούς ανταγωνισμού και την αποτροπή φαινομένων που επιδρούν αρνητικά στην ευημερία των καταναλωτών, για το έτος 2022 η επιτροπή δηλώνει ότι «προχωρεί στην περαιτέρω εντατικοποίηση των κινήσεων που στοχεύουν στην ενημέρωση του κοινού και στην ουσιαστική και άμεση διεύρυνση των δυνατοτήτων που δίνονται στους πολίτες να συμβάλλουν αποτελεσματικά στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος, μέσω του θεσμού της ανώνυμης παροχής πληροφοριών για θέματα ανταγωνισμού».