Το βιβλίο και η ιστορία του -με λέξεις, αλλά και με κλωστές, αναδεικνύοντας την εξέλιξη της βιβλιοδεσίας- πρωταγωνιστεί στην έκθεση «CODEX» που φιλοξενείται μέχρι τις 26 Δεκεμβρίου 2021 στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Τη δική τους εκδοχή για την περιπέτεια του βιβλίου, αφηγούνται με μοναδικό τρόπο δημιουργοί από τη Δράμα, τη Θεσσαλονίκη, το Siauliai της Λιθουανίας και την Αθήνα, οι οποίοι για τον σκοπό αυτό ένωσαν ιδέες, λόγια, ζωγραφική και κεραμική.
«Από δεμένες σελίδες με κλωστές, σε κεραμικές, ζωγραφικές, χρυσές, απόδειξη πόσο ακριβό, πολύτιμο, σπάνιο ήταν κάποτε αυτό που σήμερα τείνει να εξαφανιστεί, αγνοείται ή αντίθετα μπορεί να είναι ο πολυτιμότερος σύντροφος, πανοπλία στην άγνοια, τη λησμονιά, την αδιαφορία», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Γιάννης Αργυριάδης, εξιστορώντας με τον δικό του μοναδικό τρόπο το πώς ξεκίνησε το βιβλίο και πού μπορεί να φτάσει.
Οι φωτογραφίες του Βασίλη Βαρσακέλη, «ταξιδεύουν» τον επισκέπτη, περαστικό από τις Βιτρίνες του ΟΤΕ, σε αυτήν την περιπέτεια του βιβλίου, μέσα από τις δημιουργίες του Δημήτρη Γούδα, του Σαράντη Γκάγκα, της Rolana Ceckauskaite και της Βικτωρίας Καβουριάρη.
«Στόχος είναι η ανάδειξη της Ιστορίας της Τέχνης του Βιβλίου και ιδιαίτερα της βυζαντινής μεσαιωνικής ραφής, της χαρακτηριστικής “Σταχώσεως”», επισημαίνει ο κ. Γούδας, ο οποίος διατηρεί στη Δράμα την GALLERY 13, όπου προβάλλονται οι τέχνες γύρω από το υλικό του χαρτιού, ενώ στον όροφό της στεγάζεται και βιβλιοδετείο για την ανάδειξη της Τέχνης του Βιβλίου και ιδιαίτερα της βυζαντινής μεσαιωνικής ραφής, της χαρακτηριστικής Σταχώσεως.
«Ἔχτισα ἕνα σπίτι νὰ κατοικοῦν γράμματα, λέξεις, διπλωμένα λόγια, εὐκαιρίες πίστης μεσοτοιχία μὲ τὴν ἀθανασία». Με αυτά τα λόγια ξεκινά το ποίημα της δημοσιογράφου Βικτωρίας Καβουριάρη, το οποίο έγραψε για τις ανάγκες της έκθεσης.
Σε διπλανή βιτρίνα εκτίθενται έργα του εικαστικού Σαράντη Γκάγκα, ο οποίος επηρεασμένος συναισθηματικά από το λόγο του Επίκουρου προς τον Ηρόδοτο, έχει αφοσιωθεί από το 2008 σε μια εξελισσόμενη διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης -συνδεδεμένης με το συγκεκριμένο απόσπασμα από την «Περί φύσεως» επιστολή- με τη δημιουργία έργων – χειρόγραφων αντιγράφων, τα οποία «συνομιλούν» με τα κεραμικά έργα της Rolana Ceckauskaite που έχουν αναφορά το βιβλίο.