Η έναρξη της 85ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και η άφιξη του πρωθυπουργού συνέπεσαν με μια περίοδο, κατά την οποία το κεφάλαιο των υποδομών της Δυτικής Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε πρώτο πλάνο.
Οι κάτοικοι της, δικαιολογημένα ενδεχομένως να νιώθουν αδικημένοι, καθώς δεν διατέθηκαν στο παρελθόν τα απαραίτητα κονδύλια για την ανάπτυξη της δικής τους περιοχής.
Η εσωτερική περιφερειακή αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα, καθώς στην αρχική χάραξη δεν είχαν προβλεφθεί κόμβοι στη δυτική πλευρά της. Το φαινόμενο αυτό σταμάτησε την περίοδο διακυβέρνησης Σαμαρά (2012-2014) κατά την οποία δρομολογήθηκαν σημαντικά έργα όπως οι παραπάνω κόμβοι. Στην ίδια περίοδο προχώρησε η υλοποίηση και άλλων σημαντικών έργων, όπως είναι και η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής διάβασης στη Μενεμένη.
του Στράτου Γ. Σιμόπουλου*
Είναι σαφές ωστόσο, ότι υπάρχουν ακόμη έργα ζωτικής σημασίας που πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα, με κυρίαρχο την επέκταση του μετρό δυτικά, αλλά και την ανάπλαση των στρατοπέδων, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την ανάπλαση του δυτικού παραλιακού μετώπου.
Η μεταφορά της ΔΕΘ στη Δυτική Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στην περιοχή της Σίνδου είναι ένα σχέδιο, το οποίο φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί. Δεδομένου μάλιστα ότι το σχετικό χωρικό σχέδιο για την ανάπλαση των εγκαταστάσεων έχει προχωρήσει. Ωστόσο η ύπαρξη του Ταμείου Ανάκαμψης δημιουργεί, πλέον ελπίδες για αλλαγή αυτής της στάσης.
Η ανάγκη επέκτασης του Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη είναι αδιαπραγμάτευτη. Η έρευνα που επίκειται σχετικά με τις ανάγκες της πόλης έχει καθαρά τεχνοκρατική διάσταση. Η απόφαση για την επέκταση δυτικά πρέπει να είναι πολιτική. Μελέτες χωροθέτησης των σταθμών και ορισμένες γεωτεχνικές έρευνες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι και την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ορισμένα σχετικά θέματα προχώρησαν, έστω και σε ένα πολύ πρώιμο στάδιο. Ο πόροι θα βρεθούν. Το μετρό στα δυτικά πρέπει να προχωρήσει.
Έργα ανάπλασης αρχίζουν ήδη και στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά. Πρέπει να ακολουθήσει και το στρατόπεδο του Καρατάσιου και να εξευρεθούν τόσο δημόσιοι όσο και ιδιωτικοί πόροι για την αξιοποίησή του. Σαφώς, πρέπει να υπάρξει και πρόβλεψη για μελλοντικές οικονομικές ροές που θα καλύπτουν έξοδα συντήρησης, φύλαξης και θα μπορούν να δημιουργήσουν πλεόνασμα, δίνοντας την ευχέρεια στο δήμο να μειώσει και τα δημοτικά τέλη, αυξάνοντας παράλληλα και το επίπεδο των κοινωνικών υπηρεσιών.
Αναφορικά με το θέμα του προαστιακού σιδηρόδρομου και της υλοποίησης του, οι υπάρχουσες σιδηροδρομικές γραμμές διευκολύνουν κάθε μελλοντική παρέμβαση. Κατόπιν η σιδηροδρομική σύνδεση του ΤΕΙ με τη Σίνδο θα είναι το «κερασάκι στην τούρτα».
Σχετικά με το δυτικό παραλιακό μέτωπο, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προχωρά αρχικά στην ανάπλαση του με έργα καθαρισμού και εμπλουτισμού του εδάφους, ενώ ταυτόχρονα προχωρά στη δημιουργία χωρικού σχεδίου που αφορά όλον τον Θερμαϊκό..
Έχω την πεποίθηση ότι είναι μεγάλη αλλά και απαραίτητη η ανάγκη δημιουργίας επιχειρηματικού πάρκου με σύγχρονες προδιαγραφές στην περιοχή Καλοχωρίου- Πόντου. Εκεί πρέπει να πρωτοστατήσουν, κυρίως, οι ιδιωτικοί φορείς με τη σύμπραξη βέβαια της Περιφέρειας και την έμπρακτη στήριξη της κυβέρνησης.
Παράλληλα, προχωρούν και άλλα σημαντικά έργα. Η οδός Πόντου στην Καλαμαριά, τα αντιπλημμυρικά στο Δήμο Παύλου Μελά, η σύνδεση του αντλιοστασίου ακάθαρτων του Δενδροποτάμου με τον βιολογικό καθαρισμό και η οδική σύνδεση λιμανιού και ΠΑΘΕ, αποτελούν καίρια έργα υποδομών τα οποία θα βελτιώσουν τόσο την ποιότητα ζωής των διαμένοντων σε αυτές τις περιοχές, αλλά και την εικόνα ολόκληρης της πόλης.
Τέλος, πιστεύω ότι πρέπει να ασχοληθούμε και με ζητήματα που φαντάζουν ήσσονος σημασίας, επειδή ενδεχομένως αφορούν μια συγκεκριμένη μερίδα πολιτών, όπως είναι τα στάσιμα νερά στη Διαλογή ή η υποστελέχωση ενός αστυνομικού τμήματος. Είναι όμως ζωτικής σημασίας για όσους διαμένουν στις περιοχές αυτές.
* Ο κ. Στράτος Σιμόπουλος είναι Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων. Περισσότερα άρθρα και απόψεις του μπορείτε να διαβάσετε στο site www.efsimopoulos.gr