Όλοι γνωρίζουμε το σύνδρομο του «μαθητή του τελευταίου θρανίου». Είναι πάντα εκεί, αλλά σπάνια συμμετέχει στην εξέλιξη του μαθήματος. Παρατηρεί τους άλλους, ακολουθεί όσα αυτοί κάνουν και ζητά βοήθεια στις εξετάσεις για να περάσει την τάξη. Ορισμένες φορές δε, αδιαφορεί, ακολουθώντας τον δικό του, μοναχικό δρόμο, κοιτάζοντας μόνο το πρόσκαιρο συμφέρον του.
Του Στέφανου Σωτ. Γκίκα *
Επί χρόνια, η συμπεριφορά της Ελλάδας στην ΕΕ έμοιαζε με αυτόν τον μαθητή που αγκομαχούσε να περάσει την τάξη. Ακολουθούσε, καθυστερημένα, πρακτικές άλλων κρατών – μελών και πάντα τις «προσάρμοζε» στα μέτρα της. Συνήθως ο πήχης των προσδοκιών δεν ήταν ιδιαίτερα υψηλός. Έχοντας άλλες προτεραιότητες, οι Έλληνες δεν συμμετείχαμε με ουσιαστικό τρόπο στη διαμόρφωση πολιτικών για τις αλλαγές που βλέπαμε να έρχονται, στην Οικονομία, στη Δημόσια Διοίκηση, στο Περιβάλλον και στη διαχείριση φυσικών πόρων ή στην Ψηφιακή Μετάβαση.
Η διαχρονική αυτή στάση είχε οδυνηρές συνέπειες τις οποίες βιώσαμε κατά τη δεκαετή οικονομική κρίση.
Στον προγραμματικό μας λόγο, το 2019, περιγράφαμε το όραμα της Νέας Δημοκρατίας για μία Ελλάδα σύγχρονη, με μία Δημόσια Διοίκηση που θα εξυπηρετεί τον πολίτη, χωρίς να τον ταλαιπωρεί. Αναφερθήκαμε στην ανάγκη ψηφιοποίησης σε όλους τους τομείς, στην βιώσιμη Ανάπτυξη, στην αναβάθμιση της Υγείας και της Ανταγωνιστικότητας της Οικονομίας μας. Κάποιοι αμφέβαλλαν κατά πόσο το όραμα μπορούσε να υλοποιηθεί.
Όταν η πανδημία χτύπησε την πόρτα μας, η Κυβέρνηση έπρεπε να δράσει άμεσα. Μπήκαν στη ζωή μας τα μηνύματα στο 13033, μία πρακτική που ο ΟΟΣΑ χαρακτήρισε ως «βέλτιστη πρακτική» για τη διαχείριση κατ΄ εξαίρεση μετακινήσεων, ενώ η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργκρέτε Βέσταγκερ την παρουσίασε ως παράδειγμα για την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων στη νέα Δημόσια Διοίκηση.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανήκε πέρσι στην ομάδα των οκτώ ηγετών της ΕΕ που επεσήμαναν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις σοβαρές επιπτώσεις που θα είχε η πανδημία στις Οικονομίες των κρατών – μελών και ζήτησαν τη δημιουργία ενός γενναίου πλαισίου στήριξης. Έτσι ιδρύθηκε το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 750 δις Ευρώ, που συνιστά τη μεγαλύτερη ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Οικονομίας τα τελευταία 60 χρόνια.
Στην Ελλάδα αναλογούν περίπου τα 31 δις Ευρώ και η Κυβέρνηση έδειξε εξ αρχής αποφασισμένη να δουλέψει σκληρά για να αξιοποιήσει στο έπακρο το μεγάλο αυτό χρηματοδοτικό εργαλείο.
Το προσχέδιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», προβαλλόταν ως πρότυπο από αξιωματούχους της ΕΕ και ανήκει στα πρώτα τρία που έλαβαν το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μάλιστα, τα διθυραμβικά δημοσιεύματα του ευρωπαϊκού τύπου έδωσαν έμφαση στο γεγονός, ότι το Ελληνικό πρόγραμμα αποτελεί προϊόν επεξεργασίας ειδικών επιστημόνων και είναι ακριβώς στο πνεύμα των ευρωπαϊκών απαιτήσεων.
Σε μια άλλη κίνηση «ματ», τον Ιανουάριο, ο Πρωθυπουργός πρότεινε τη θέσπιση του Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού Εμβολιασμού, προκειμένου να διευκολυνθεί η ελεύθερη μετακίνηση εντός της ΕΕ. Η πρότασή του έγινε αμέσως αποδεκτή και πλέον αποτελεί ευρωπαϊκό καθεστώς.
Πρόσφατα, η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αναφερόμενη στο ψηφιοποιημένο πρόγραμμα εμβολιασμού της Ελλάδας, είπε πως αποτελεί «αντικείμενο φθόνου» για πολλές άλλες χώρες.
Παράλληλα, εν μέσω της πανδημίας, η χώρα μας πέρασε με επιτυχία από όλες τις αξιολογήσεις των Θεσμών, στο πλαίσιο της αυξημένης εποπτείας. Οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας συγκρατήθηκαν εντός ανεκτών ορίων, ενώ από το 2019 η Ελλάδα ανέβηκε κατά 12 θέσεις στο διεθνή δείκτη ανταγωνιστικότητας. Στις διεθνείς αγορές, ακόμα και εν μέσω πανδημίας, αντλήσαμε χρήματα με πολύ χαμηλό, ακόμα και αρνητικό, επιτόκιο!
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνησή του, «ανέβασαν» το επίπεδο και την αξιοπιστία της Χώρας μας στην Ευρώπη και στον κόσμο. Η Ελλάδα δεν κάθεται πλέον στο πίσω θρανίο, αλλά βρίσκεται στον πυρήνα της ΕΕ. Είναι διπλωματικά ισχυρή, καταθέτει προτάσεις και συμβάλλει αποφασιστικά στη διαμόρφωση των πολιτικών για την εξέλιξη της Ένωσης.
Η σελίδα γύρισε και εντός συνόρων. Με την πολύ καλά μελετημένη μεταρρυθμιστική πολιτική, το Κράτος εκσυγχρονίζεται, η Οικονομία γίνεται πιο ανθεκτική και ανταγωνιστική, η κοινωνική πολιτική βελτιώνεται, οι επενδύσεις αυξάνονται, η Δημόσια Διοίκηση αναβαθμίζεται. Και έπεται συνέχεια…
* Ο κ. Στέφανος Γκίκας είναι Βουλευτής Κέρκυρας με την Νέα Δημοκρατία