Το success story των διαδικτυακών στοιχηματικών εταιριών δείχνει τον δρόμο για το πως ένας κλάδος μπορεί να προσφέρει σε δύσκολες συνθήκες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οι λέξεις εξωστρέφεια και καινοτομία ακούγονται πολλές φορές από τα χείλη των πολιτικών και των οικονομικών αναλυτών που αναζητούν μία ακόμη μορφή ανάπτυξης της Ελλάδας της κρίσης.
Του Δημήτρη Βλαστάρη*
Τις περισσότερες φορές έρχεται στο μυαλό μας κάποια επιτυχημένη εφαρμογή όπως το taxibeat. Πιθανόν σε κανένα μας να μην συνδυάζει αυτές τις λέξεις με την Stoiximan, την Novibet ή την Intralot.
Σε μία χώρα που ανακάλυψε το διαδικτυακό στοίχημα το 2012 (όταν έγινε η πρώτη προσωρινή νομική ρύθμιση) μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί χιλιάδες θέσεις εργασίας και μάλιστα με υψηλότερες αποδοχές από τον μέσο όρο της χώρας.
Αν κάποιος σήμερα κάνει μία αναζήτησή στο LinkedIn θα βρει πάνω από 50 αγγελίες αλλά και προγράμματα “Brain Gain” που δίνουν κίνητρα σε νέα παιδιά που φύγανε από την Ελλάδα της κρίσης να επιστρέψουν πίσω με υψηλές αποδοχές.
Το φθινόπωρο που μας έρχεται είναι καθοριστικό για αυτό τον κλάδο καθώς γίνεται η οριστική ρύθμιση του. Μετά από 8 χρόνια ενός προσωρινού νόμου που σαν κύριο μέλημα είχε την προστασία των φόρων αλλά και την διασφάλιση των παιχτών, δημιουργείται αρχή που θα μπορεί να αδειοδοτήσει τις εταιρείες και να μην χρειάζονται παρένθετες άδειες όπως της Μάλτας, της Εσθονίας και του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτή η εξέλιξη θα δημιουργήσει νέες επενδύσεις αλλά και θα βοηθήσει τις υπάρχουσες να αναπτυχθούν σε ένα πλαίσιο υγιούς ανταγωνισμού. Είναι βέβαιο ότι μαζί τους θα ακολουθήσουν providers που θα θελήσουν να έχουν έδρα σε μία χώρα με έμπειρο και ειδικευμένο προσωπικό.
Ο κολοσσός της Scientific Games έχει εδώ και χρόνια γραφεία στην χώρα μας, αποδεικνύοντας ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει πόλος έλξης τέτοιων εταιρειών. Η επιτυχία του στοιχηματικού χώρου στην χώρα μας κάτω από δύσκολες συνθήκες οφείλει να γίνει case study για αντίστοιχους τεχνολογικά κλάδους.
Η ανάπτυξη και η εξωστρέφεια ενός κλάδου που για καιρό ζούσε στο «περιθώριο» της συμβατικής οικονομίας, πρέπει να μελετηθούν και τα λάθη 20 χρόνων που πλέον επιλύονται, πρέπει να γίνουν παραδείγματα αποφυγής.
*Δημήτρης Βλαστάρης – Ιδρυτής stoiximaview.gr: Το να δημιουργείς και να καινοτομείς στην Ελλάδα της κρίσης σε αχαρτογράφητα νερά μοιάζει με το ταξίδι του Οδυσσέα στην Ιθάκη. Το gambling digital marketing αποδεικνύεται μετά από 5 χρόνια περιπλάνησης αντίστροφο από την Οδύσσεια. Ο Οδυσσέας ξεκίνησε με 12 καράβια για να φτάσει στην πατρίδα του μόνος. Σε αντίθεση η δωδεκαμελής ομάδα μας συνέχεια μεγαλώνει, αλλά παράλληλα ανοίγει και τα φτερά της σε νέες αγορές. Η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ρουμανία ελπίζουμε να είναι μόνο η αρχή σε αυτό το ταξίδι.