Παρά τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας το Έθνος οφείλει και σήμερα, Κυριακή των Βαΐων, να αποτίσει νοερά την προσήκουσα τιμή στη μνήμη των πεσόντων της Εξόδου του Μεσολογγίου. Ήταν Σάββατο του Λαζάρου μεσάνυχτα, καθώς ξημέρωνε η Κυριακή των Βαΐων του 1826, όταν η φρουρά και τα γυναικόπαιδα πραγματοποίησαν αυτήν την ηρωική πράξη που συγκλόνισε την Ανθρωπότητα. Οι πολιορκημένοι Μεσολογγίτες, αποκλεισμένοι από τις υπέρτερες δυνάμεις των Τούρκων του Κιουταχή και των Αιγυπτίων του Ιμπραήμ, έδωσαν την απάντηση: ΟΧΙ, δεν παραδιδόμαστε. Οι Έλληνες αμύνονται υπέρ Πίστεως και Πατρίδος και αν χρειαστεί πίπτουν μαχόμενοι.
Γράφει ο Κ.Χολέβας
Ου καταισχυνώ όπλα τα ιερά! Αυτή τη φράση από τον όρκο των Αθηναίων Εφήβων μάς θυμίζει η όλη δράση, η αυτοθυσία, η αλληλεγγύη και η τελική Έξοδος των λίγων πεινασμένων και εξαντλημένων, αλλά υπερήφανων Μεσολογγιτών, Σουλιωτών, Φιλελλήνων και των συναγωνιστών τους. Ο συντάκτης του Σχεδίου της Εξόδου ήταν ένας Επίσκοπος. Ο Ρωγών και Κοζύλης Ιωσήφ. Γεννήθηκε στη Θεσσαλία (Αμπελάκια ή Τσαριτσάνη) το 1776 και το 1820 εξελέγη Επίσκοπος Ρωγών και Κοζύλης. Η περιοχή αυτή βρίσκεται κοντά στην Πρέβεζα. Ως βοηθός του Άρτης Πορφυρίου εισήλθε τον Φεβρουάριο του 1822 στο Μεσολόγγι και είχε το θλιβερό προνόμιο να κηδεύσει τον Μάρκο Μπότσαρη, τον αετό του Σουλίου.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας πολιορκίας του Μεσολογγίου από τους Τουρκοαιγυπτίους ανέλαβε αυτός να εμψυχώνει τους μαχητές, διότι ο Άρτης Πορφύριος μετέβη ως εκλεγμένος σύμβουλος στη Γ΄ Εθνοσυνέλευση. (Την εποχή εκείνη το Μεσολόγγι υπήγετο εκκλησιαστικώς στη Μητρόπολη Άρτης). Ο Ιωσήφ τα Χριστούγεννα του 1825, αμέσως μετά τη Θεία Λειτουργία, κάλεσε όλους τους Χριστιανούς να εργασθούν χειρωνακτικά και να επιδιορθώσουν τα τείχη από τον βομβαρδισμό. Στην εργασία πρώτος αυτός έδωσε το παράδειγμα.
Ο Επίσκοπος Ιωσήφ στήριζε ηθικά τους λίγους, οι οποίοι αντιμετώπιζαν με θάρρος τους πολλούς. Το κύριο πνευματικό εφόδιο των Ελευθέρων Πολιορκημένων ήταν η Θεία Κοινωνία, την οποία μετέδιδε τακτικά ο Επίσκοπος μαζί με τους ιερείς. Ο Ορθόδοξος Κλήρος τόνωνε το ηθικό των αγωνιστών και των αμάχων. Αυτοί που σήμερα βρήκαν την ευκαιρία να επιτεθούν στη Θεία Κοινωνία, ας συγκρατήσουν την αντιεκκλησιαστική τους διάθεση και ας διαβάσουν την ιστορία των Πολιορκημένων του Μεσολογγίου.
Ο Ρωγών Ιωσήφ υπαγόρευσε το Σχέδιο της Εξόδου στον Δυτικομακεδόνα πολεμιστή Νικόλαο Κασομούλη, ο οποίος έζησε και το διέσωσε. Το κείμενο αρχίζει με την επίκληση στην Αγία Τριάδα. Κατά την Έξοδο πολλοί σκοτώθηκαν, λίγοι διέφυγαν. Ο Δεσπότης κλείσθηκε στον Ανεμόμυλο και όταν έμπαιναν οι εισβολείς έβαλε φωτιά και ανατινάχθηκε. Οι στρατιώτες του Ιμπραήμ και του Κιουταχή τον βρήκαν ημιθανή και βαριά τραυματισμένο και τον βασάνισαν μέχρι θανάτου. Κάποιες πηγές αναφέρουν ότι τελικά τον απαγχόνισαν.
Ο Εθνομάρτυς Επίσκοπος Ρωγών Ιωσήφ συμβολίζει τα Ματωμένα Ράσα που πρωταγωνίστησαν στη Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση. Αιωνία η μνήμη του!