Η Αίγυπτος ζήτησε σήμερα από την Interpol να εντοπίσει ένα γλυπτό πορτραίτο του Τουταγχαμών, ηλικίας 3.000 ετών, που πωλήθηκε στο Λονδίνο αντί σχεδόν 6 εκατομμυρίων δολαρίων παρά τη διαφωνία του Καΐρου, ανακοίνωσαν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
Ο οίκος δημοπρασιών Christie’s πούλησε στις 4 Ιουλίου την αρχαία κεφαλή ύψους 28,5 εκατοστών, αντί 4,7 και πλέον εκατομμυρίων στερλινών (σχεδόν 5,3 εκατομμύρια ευρώ) σε άγνωστο αγοραστή κατά τη διάρκεια μιας από πιο αμφιλεγόμενες δημοπρασίες των τελευταίων ετών.
Λίγες ημέρες αργότερα, η Εθνική Αιγυπτιακή Επιτροπή για τον επαναπατρισμό των αρχαιοτήτων (NCAR) δήλωσε μετά μια έκτακτη συνεδρίαση ότι η αιγυπτιακή εισαγγελία είχε ζητήσει από την Interpol να “εκδώσει ανακοίνωση για τον εντοπισμό της κεφαλής από χαλαζίτη, λόγω της απουσίας των απαραίτητων εγγράφων κατά την πώληση.
“Η επιτροπή εκφράζει τη βαθιά της δυσαρέσκεια για μη επαγγελματική συμπεριφορά” η οποία επέτρεψε την “πώληση αιγυπτιακών αρχαιοτήτων χωρίς να δοθούν οι τίτλοι ιδιοκτησίας και τα έγγραφα που αποδεικνύουν τη νόμιμη εξαγωγή τους από την Αίγυπτο”, δήλωσε το NCAR.
Η επιτροπή, της οποίας ηγείται ο υπουργός Αρχαιοτήτων Χάλεντ αλ-Aνάνι κάλεσε το Λονδίνο να “απαγορεύσει την εξαγωγή πουλημένων αντικειμένων” έως ότου τα απαιτούμενα έγγραφα να δοθούν στις αιγυπτιακές αρχές.
Η NCAR πρόσθεσε ότι ανέθεσε σε βρετανικό δικηγορικό γραφείο να ασκήσει “αγωγή”, χωρίς να δώσει διευκρινίσεις.
Η διάθεση προς πώληση της κεφαλής του Τουταγχαμών είχε προκαλέσει αμέσως την οργή των αιγυπτιακών αρχών. Ο πρώην υπουργός Αρχαιοτήτων Ζάχι Χαουάς είχε δηλώσει τότε στο AFP ότι αυτό το κειμήλιο πιθανόν “εκλάπη” τη δεκαετία του 1970 από το συγκρότημα του Ναού Καρνάκ, βορείως του Λούξορ. Ο υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου είχε ζητήσει από τον βρετανό ομόλογό του και από την UNESCO να εμποδίσουν την πώληση.
Ωστόσο τέτοιου είδους παρεμβάσεις σπανίζουν και δεν πραγματοποιούνται παρά μόνο όταν έχει διαπιστωθεί ότι αμφισβητείται η νομιμότητα της απόκτησης του αντικειμένου από τον πωλητή.
Ο Κρίστις έκανε γνωστό ότι η Αίγυπτος ουδέποτε είχε εκφράσει ανησυχία κατά το παρελθόν για το επίμαχο αντικείμενο “παρότι η ύπαρξή του ήταν ευρέως γνωστή και παρότι το γλυπτό είχε εκτεθεί στο κοινό”.
Ο οίκος δημοπρασιών δημοσίευσε ένα χρονολόγιο που αναφέρει πότε και από πόσα χέρια πέρασε η κεφαλή μεταξύ των ευρωπαίων εμπόρων τέχνης τα τελευταία 50 χρόνια. Δήλωσε επίσης στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι δεν θα πωλούσε κανένα έργο χωρίς να έχει ακριβή τίτλο ιδιοκτησίας.