Τα γεγονότα γνωστά: Οι μεγαλύτερες και σοβαρότερες εταιρείες δημοσκοπήσεων, αλλά και οι σημαντικότεροι αναλυτές, μήνες προ των εκλογών κατέγραφαν σημαντική διαφορά στην πρόθεση ψήφου και στην παράσταση νίκης μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ. Η εταιρεία Pulse εκτιμούσε λίγες ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές τη διαφορά στο 7%, η Rass στις 8,5 μονάδες, η Metron Analysis στις 6,7 μονάδες, ενώ οι αναλυτές κύριοι Γιάννης Μαυρής και Γιώργος Συμεωνίδης σε ειδική μελέτη τους, περίπου δύο εβδομάδες προ των εκλογών, εκτιμούσαν ότι το ποσοστό της Νέας Δημοκρατίας θα κυμαινόταν από 30% έως 35%, ενώ το αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ από 18% ως 24%. Η εταιρεία MRB έδινε διαφορά 7,4% για την Νέα Δημοκρατία, ενώ το Politico προέβλεπε ποσοστό 26% για το ΣΥΡΙΖΑ και 35% για τη ΝΔ (διαφορά 9%). Μοναδική εξαίρεση η άγνωστη, αλλά προσφιλής στον υπουργό κ. Βερναρδάκη, εταιρεία Vox Pop, η οποία δύο ημέρες πριν από τις εκλογές κατάγραψε διαφορά μόλις 1,2 μονάδων υπέρ της ΝΔ.
Ο κ. Χριστόφορος Βερναρδάκης υιοθετούσε τις διαπιστώσεις και τα (αγνώστων μεθόδων) συμπεράσματα της Vox Pop και σχεδόν όλα τα προσκείμενα στην Κυβέρνηση έντυπα αναπαρήγαγαν και διαλαλούσαν τα συμπεράσματα της Vox Pop.
Τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών ήταν πολύ κοντά στους αριθμούς που έδιναν σχεδόν όλες οι εταιρείες δημοσκοπήσεων και εντός των στενών ορίων που έδωσε το πλήρες Exit Poll, το οποίο οργανώθηκε από τις μεγαλύτερες δημοσκοπικές εταιρείες και παρουσιάστηκε στα μεγαλύτερα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια. Αυτοί που έπεσαν παταγωδώς έξω ήταν οι εταιρείες και τα ΜΜΕ που διασυνδέονται με το ΣΥΡΙΖΑ.
Από το 2016 ο ΣΥΡΙΖΑ και τα στελέχη του επέκριναν τις δημοσκοπήσεις που δεν τους άρεσαν (σχεδόν όλες). Τις τελευταίες βδομάδες προ των ευρωεκλογών ο κ. Τσίπρας ξιφουλκούσε λαύρος εναντίον των δημοσκόπων («δημοσκόποι και δημοκόποι») σχεδόν σε όλες τις δημόσιες ομιλίες του, κατηγορώντας τους για αποτελέσματα σκοπιμότητας και διαβεβαιώνοντας ότι και αυτή τη φορά θα διαψευστούν τα ευρήματά τους. Τις κατηγορίες επαναλάμβαναν εν χορώ όλα τα ΜΜΕ επιρροής του ΣΥΡΙΖΑ.
Με αυτόν τον τρόπο η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ έφτασε να πιστεύει όχι μόνο στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, αλλά μέχρι και το βράδυ της Κυριακής των εκλογών, ότι η ΝΔ προηγείται του ΣΥΡΙΖΑ κατά ελάχιστες μονάδες, ότι ο αγώνας θα ήταν ντέρμπι και ότι οι μεγάλες διαφορές που κατέγραφαν σχεδόν οι πάντες ήταν προϊόν μαγειρέματος ή συνωμοσίας, περίπου άλλο ένα υποχθόνιο σχέδιο της ελίτ εναντίον του λαού (δηλαδή του κόμματος που τον εκπροσωπεί). Τόσο ακράδαντη ήταν η πεποίθησή τους, ώστε τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που παρευρίσκονταν στις συζητήσεις των καναλιών το βράδυ της Κυριακής δεν πίστευαν στα μάτια τους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έπεσε στο λάκκο που έσκαψε για τους άλλους. Τα στελέχη του πίστεψαν αυτά που κατασκεύαζαν οι ίδιοι για να πιστέψουν οι άλλοι. Τώρα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αναζητούν το μαύρο πρόβατο στο πρόσωπο του κ. Βερναρδάκη, ο οποίος «διοχέτευε λανθασμένα στοιχεία στην ηγεσία του κόμματος».
Ας υποθέσουμε ότι πράγματι ο Βερναρδάκης διοχέτευε λανθασμένα στοιχεία. Ο κ. Τσίπρας που επέλεξε αυτόν τον υπουργό και του ανέθεσε αυτόν τον τομέα δεν έχει καμία ευθύνη; Ο κ. Τσίπρας δεν ευθύνεται γιατί τόσα χρόνια και ιδιαίτερα τον τελευταίο μήνα δεν σκέφτηκε να διερευνήσει γιατί σημειώνονται μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στα ευρήματα Βερναρδάκη και όλων των άλλων εταιρειών; Πώς και δεν αναρωτήθηκε: Kαλά οι ελληνικές εταιρείες που είναι διαπλεκόμενες, αλλά το Politico γιατί δίνει 9 μονάδες διαφορά εδώ και ένα μήνα; Τα άλλα στελέχη της Πολιτικής Γραμματείας και της Κεντρικής Επιτροπής είναι τυφλοί και κουφοί; Δεν συζητάνε, δεν ακούνε τον κόσμο, δεν έχουν ζωντανή αίσθηση της πραγματικότητας; Αν όχι, δεν είναι όλοι οι άλλοι δημοκόποι, αλλά αυτοί οι ίδιοι ξυλοκόποι.
* Ο Δημήτρης Τσιόδρας είναι Δημοσιογράφος, υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ στην ‘Α Αθηνών