Για πολλούς ιδιοκτήτες μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η διαχείρισή τους αποτελεί συχνά ένα πρόσθετο φορτίο ή έναν καθημερινό «μπελά» χωρίς τελειωμό.
*Του Απόστολου Σειρηνίδη
Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που στην πορεία αποθαρρύνονται, καθώς νοιώθουν το όλο εγχείρημα σαν μια χρονοβόρα ταλαιπωρία δίχως αντίκρισμα ή σαν μια επένδυση που «μένει στη μέση». Το Διαδίκτυο αριθμεί πλέον 4,2 δισεκατομμύρια χρήστες, από τους οποίους τα 3,4 δισεκατομμύρια χρησιμοποιούν ενεργά τα social media. Συνεπώς δεν χωρούν αμφιβολίες: Η παρουσία στα social media και η βέλτιστη διαχείρισή τους από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι απαραίτητη. Σε πολλές περιπτώσεις, η ίδια η επιτυχία ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το είδος και την ποιότητα της διαδικτυακής του παρουσίας.
Το επιτυχημένο social media μάρκετινγκ είναι κρίσιμο για πολλές μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις προκειμένου να κερδίσουν αναγνωσιμότητα και να προσελκύσουν πελάτες γρήγορα και σε χαμηλό κόστος. Το «παιχνίδι» στο Διαδίκτυο παίζεται ακόμα στα «ίσα» και ο ανταγωνισμός μπορεί -μέχρι σήμερα- να θεωρείται υγιής. Πολλές μεγάλες εταιρείες, παρά την τεράστια στροφή και την σημαντική επένδυση πόρων στα social media, δεν έχουν ακόμα κατανοήσει σε βάθος και οριστικά πώς μπορούν να αξιοποιήσουν τα social media προς όφελός τους ή στο βαθμό που θα επιθυμούσαν. Η πραγματικότητα είναι ότι απλώς ρίχνουν πολλά χρήματα σε ιδέες. Δίνεται έτσι η δυνατότητα σε μικρότερες επιχειρήσεις να διεκδικήσουν με αξιώσεις τη θέση τους στα social media, δημιουργώντας καταπληκτικές διαφημίσεις με μικρό προϋπολογισμό. Τα παραδείγματα των δημιουργικών ιδεών που στο τέλος της ημέρας νίκησαν τα μεγάλα budgets είναι πολλά.
Με παραδοσιακούς όρους, το μάρκετινγκ χρησιμοποιείται για να πει στον καταναλωτή τι χρειάζεται και γιατί το χρειάζεται. Σήμερα, τα πράγματα έχουν αντιστραφεί. Ο καταναλωτής λέει στην εταιρεία τι χρειάζεται και εναπόκειται στην εταιρεία αν θα πάρει το μήνυμα ή όχι. Τίθεται, λοιπόν, το ερώτημα «Ακούει ή επιχείρησή σας τι λένε οι πελάτες;».
Τα social media αποτελούν πλέον την κύρια μορφή επικοινωνίας μεταξύ εταιρείας και πελάτη. Η ποιότητα της ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ καταναλωτή και brand είναι κρίσιμη για την επιτυχία μιας επιχείρησης. Η εκπόνηση ενός σχεδίου διαχείρισης των social media καναλιών και η ενσωμάτωσή του στη γενική στρατηγική του μάρκετινγκ της εταιρείας σας είναι μια αδήριτη ανάγκη.
Σε περίπτωση που ο προϋπολογισμός σας είναι περιορισμένος και τα ευρώ που μπορείτε να επενδύσετε συνολικά σε μάρκετινγκ είναι…μετρημένα, τότε η καλύτερη σας επιλογή είναι τα social media. Εκτός βέβαια από χρήμα θα πρέπει να αφιερώσετε αρκετό χρόνο και αρκετή φαιά ουσία. Και αυτό διότι μια στοιχειώδης, συνεπής και συστηματική παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μεταφράζεται σε αρκετές εργατοώρες την εβδομάδα. Πολλοί ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων δεν διαθέτουν το χρόνο αυτό. Η λύση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η ανάθεση της διαχείρισης σε κάποιον επαγγελματία. Ένας επαγγελματίας social media manager τελικά θα σας κοστίσει λιγότερο και θα σας προσφέρει μια συστηματική και ποιοτική παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η επιλογή του σωστού social media manager είναι σημαντική. Ο διαχειριστής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να αποκτά μια σαφή εικόνα για το κοινό στο οποίο απευθύνεται η επιχείρησή σας. Με γνώμονα αυτό το κοινό θα πρέπει να δημιουργήσει μια στρατηγική για να προσελκύσει αυτό το online κοινό με δημιουργικούς τρόπους που θα προκαλούν αλληλεπίδραση. Το περιεχόμενο και οι αναρτήσεις θα πρέπει να είναι προσεγμένες και να δίνουν την ευκαιρία στο κοινό σας να ανταποκριθεί. Αυτό σημαίνει δημιουργία αυθεντικού περιεχομένου που θα επιτρέπει σε εσάς και την εταιρεία σας να αναδείξετε τα πλεονεκτήματα σας ή/και θα δίνει απαντήσεις σε δυνητικούς πελάτες σας.
Ναι, το μάρκετινγκ στα social media δεν είναι πυρηνική φυσική. Αποτελεί όμως ένα εξαιρετικά απαιτητικό αντικείμενο με τεράστια δυναμική, που μεταμορφώνεται συνεχώς δημιουργώντας νέες απαιτήσεις. Να θυμάστε πάντα ότι τα social media είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ! Η συστηματική προσπάθεια με τη βοήθεια κάποιου επαγγελματία θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε την αλληλεπίδραση με το online κοινό που επιθυμείτε.
*Ο Απόστολος Σειρηνίδης είναι Digital Marketing Specialist