today-is-a-good-day
13 C
Athens

Τα Social Media Ξεπέρασαν τις Εφημερίδες ως Πηγή Ενημέρωσης

Η τηλεόραση εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή…

Η παραδοσιακή συνήθεια της ανάγνωσης εφημερίδας με την συνοδεία καφέ τα πρωϊνά της Κυριακής φαίνεται ότι σύντομα θα αποτελεί μια ανάμνηση του παρελθόντος. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα ευρήματα μια νέας έρευνας της αμερικανικής Pew Research Center.

*Του Απόστολου Σειρηνίδη

Η εταιρεία διαπίστωσε ότι το 20% των ενηλίκων στις Η.Π.Α. που απάντησαν στην έρευνα δήλωσαν ότι συχνά λαμβάνουν νέα μέσω των social media, και είναι η πρώτη φορά που τα social media ξεπέρασαν τις εφημερίδες (16%) από τότε που η Pew ξεκίνησε να ερευνά αυτό το θέμα.

Η τηλεόραση εξακολουθεί να αποτελεί την κορυφαία πηγή ενημέρωσης με 49%, (από 57% το 2016). Την τηλεόραση ακολουθούν οι ιστότοποι ειδήσεων (33%, από 28% το 2016) και το ραδιόφωνο (26%, από 25% το 2016).

Η Pew περιέλαβε επίσης για πρώτη φορά σε έρευνα την επιλογή της λήψης ειδήσεων μέσω συσκευών streaming και το 9% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι το κάνουν συχνά, ενώ το 73% αυτής της ομάδας πρόσθεσε ότι λαμβάνει επίσης ειδήσεις συχνά από εκπομπές εθνικής εμβέλειας ή καλωδιακή τηλεόραση.

Η εταιρεία ερευνών εξέτασε επίσης τις ανισότητες μεταξύ των ηλικιακών ομάδων:

Οι ερωτηθέντες ηλικίας 65 ετών και άνω ήταν πενταπλάσιοι από την ηλικιακή ομάδα 18 έως 29 ετών στο να λαμβάνουν ειδήσεις από την τηλεόραση, με το 81% να το κάνουν, μαζί με το 65% της ομάδας 50 έως 64 ετών. Εν τω μεταξύ, μόνο το 16% της ομάδας 18 έως 29 και το 36% της ομάδας 30 έως 49 ανέφεραν ότι συχνά λαμβάνουν νέα από την τηλεόραση.

Αυτές οι τάσεις αντιστρέφονται για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τους ερωτηθέντες 18 έως 29 ετών να έχουν περίπου τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να λαμβάνουν ειδήσεις από τα social media από ό, τι οι 65 ετών και άνω.

Η ηλικιακή ομάδα 65 ετών και άνω φαίνεται ότι είναι το τελευταίο «οχυρό» του έντυπου τύπου, με το 39% να ενημερώνεται από εφημερίδες, ενώ καμία άλλη ηλικιακή ομάδα δεν ξεπερνά το 18%.

Η ηλικιακή ομάδα 30 έως 49 ετών είναι η κυρίαρχη στην online λήψη ειδήσεων, με το 42% αυτών να ενημερώνονται συχνά από ιστότοπους, σε σύγκριση με το 27% των ερωτηθέντων από 18 έως 29 ετών.

Από την πλευρά της τηλεόρασης, το 37% των ερωτηθέντων λαμβάνουν συχνά νέα από την τοπική τηλεόραση, σε σύγκριση με το 30% που ενημερώνονται από τα καλωδιακά κανάλια και το 25% από τις βραδινές τηλεοπτικές εκπομπές εθνικής εμβέλειας.

Όπως προκύπτει και από την παραπάνω έρευνα, δεν υπάρχει γυρισμός αναφορικά με την παγιωμένη πλέον τάση της σταδιακής κυριαρχίας των social media. Μπορεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να χρησιμεύουν συχνά ως χώρος αναπαραγωγής ψευδών ειδήσεων και παραπληροφόρησης, αλλά προτού αρχίσουμε να διαμαρτυρόμαστε για αυτή την «κακή» τάση των νέων, θα πρέπει να αναλογιστούμε και άλλες παραμέτρους.

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η νεότερη γενιά ενημερώνεται από πολύ περισσότερες και ποικίλες πηγές σε σύγκρισή αυτές που είχαν στη διάθεσή τους οι παλαιότερες γενιές. Δεν συνδέονται απλά στο Twitter ή το Facebook και κλείνουν τα μάτια στα πάντα γύρω τους. Ναι, τα social media είναι πολύ πιο διαδεδομένα στους νέους απ’ ό, τι στους μεγαλύτερους, αλλά και άλλες πηγές, όπως τα ειδησεογραφικά portal και τα ραδιοφωνικά μέσα, εξακολουθούν να είναι δημοφιλή στα άτομα κάτω των τριάντα ετών.

*Ο Απόστολος Σειρηνίδης είναι Digital Marketing Specialist

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ