Τον πλήρη κατάλογο των μέτρων «περαιτέρω ενίσχυσης των πολιτών και της κοινωνικής πλειοψηφίας», στα οποία είναι έτοιμη να προχωρήσει η κυβέρνηση από τις πρώτες ημέρες του 2019, δημοσιοποιεί ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης, μέσω της συνέντευξής του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας, ο ΣΥΡΙΖΑ «σήμερα, από θέση ισχύος και πολιτικής ηγεμονίας, χρειάζεται να προχωρήσει σε μια μεγάλη ανασύνθεση της προοδευτικής δημοκρατικής παράταξης. Να της δώσει νέα ταυτότητα, νέα δυναμική, νέο πρόγραμμα διακυβέρνησης (…) και ο Αλέξης Τσίπρας αποτελεί ένα πολιτικό και συμβολικό σημείο αναφοράς για αυτήν την ανασύνθεση».
Ταυτοχρόνως, μέσω της συνέντευξής του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επιτίθεται στους πολιτικούς αντιπάλους του κυβερνώντος κόμματος: για τον πρόεδρο της ΝΔ αναφέρει ότι «μια ενδεχόμενη νίκη του Κυρ. Μητσοτάκη θα σήμαινε επιστροφή εκείνων των πολιτικών που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία και τα μνημόνια», ενώ καλεί την κ. Γεννηματά «να εξηγήσει γιατί συμπορεύεται με τη ΝΔ σε όλα, μα όλα, τα πολιτικά ζητήματα».
Για την κυβερνητική συνεργασία με τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ο Χρ. Βερναρδάκης υποστηρίζει ότι ο Π. Καμμένος εγκλωβίστηκε στο θέμα των σχέσεων με την πΓΔΜ και «το θεωρώ κρίμα γι αυτόν, γιατί η κυβερνητική συνεργασία της τελευταίας τετραετίας ήταν μια παραγωγική συνεργασία». Όμως, «η συνεργασία όπως την ξέραμε, με τη μορφή που την ξέραμε, φτάνει στο τέλος της», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Επικρατείας προσθέτοντας με έμφαση, «από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση Τσίπρα έχει ένα συνολικό σχεδιασμό και στο σχεδιασμό αυτό δεν περιλαμβάνονται πρόωρες εκλογές».
Για τους υποψήφιους δημάρχους Νάσο Ηλιόπουλο και Κατερίνα Νοτοπούλου, αναφέρει ότι είναι «δύο νέοι και πολύ ικανοί και μορφωμένοι άνθρωποι διεκδικούν την ψήφο για τις πόλεις που γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και ζουν».
Ερωτηθείς από το ΑΠΕ-ΜΠΕ για τις σχέσεις Ελλάδας και Τουρκίας, ο κ. Βερναρδάκης δηλώνει ότι «η κυβέρνηση βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τους γείτονες για τη λείανση των εντάσεων», με την πρόσθετη επισήμανση ότι «η άσκηση της εξωτερικής πολιτικής είναι αρμοδιότητα του πρωθυπουργού και του Υπουργείου Εξωτερικών».
Και, τέλος, για το ευρωπαϊκό μας «σπίτι», σημειώνει ότι «η λιτότητα ως επίσημο δόγμα της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής πρέπει να ανατραπεί».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Επικρατείας Χριστόφορου Βερναρδάκη στον Νίκο Παπαδημητρίου για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Ερ.: Ποια θετικά μέτρα να περιμένει ο πολίτης το επόμενο διάστημα, κ. υπουργέ;
Απ.: Στις αρχές του νέου χρόνου θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε σειρά μέτρων περαιτέρω ενίσχυσης των πολιτών και της κοινωνικής πλειοψηφίας. Προετοιμάζουμε ήδη το νέο νόμο προστασίας της πρώτης κατοικίας, αλλά και ένα σχέδιο ρύθμισης των χρεών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ειδικότερα σε σχέση με τα ασφαλιστικά ταμεία, στόχος είναι να δοθεί μια μεγάλη ανάσα στους οφειλέτες και δη στους λεγόμενους «εγκλωβισμένους», με ρύθμιση που θα περιλαμβάνει 120 δόσεις και κούρεμα της βασικής οφειλής και των προσαυξήσεων έως και 90%.
Ανάλογη ρύθμιση προετοιμάζεται και για τα χρέη προς την Εφορία. Γνωρίζετε ήδη ότι συμφωνήθηκε με τις τράπεζες η παράταση για ένα δίμηνο του «νόμου Κατσέλη» και η επεξεργασία ενός νέου συστήματος προστασίας της πρώτης κατοικίας που θα είναι έτοιμο μέχρι τις αρχές Μάρτη. Στα νησιά που έχουν τη μεγαλύτερη πίεση από τις προσφυγικές ροές παρατείνεται ο μειωμένος ΦΠΑ.
Τέλος, το 2019 είναι η χρονιά της αύξησης του βασικού μισθού, η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού και η συνολική επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Ερ.: Η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι, λοιπόν, θέμα ημερών… Έχετε προσμετρήσει τυχόν επιπτώσεις στην παραγωγική διαδικασία, δεν σας ανησυχεί το ενδεχόμενο απολύσεων;
Απ.: Η κυβέρνηση ολοκληρώνει στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου του 2019 τις διαδικασίες για την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά περίπου 10%. Είναι ένα αποφασιστικό βήμα για τη νέα εποχή, μετά την έξοδο της χώρας από την επιτροπεία. Η αύξηση του κατώτατου μισθού, μαζί με την κατάργηση του υποκατώτατου, δίνει μια μεγάλη ανάσα στους μισθωτούς. Οι θετικές επιπτώσεις στην οικονομία θα είναι τεράστιες. Η μεταβολή του κατώτατου μισθού θα έχει θετικές επιπτώσεις στο ΑΕΠ της χώρας, θα τονώσει την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων, θα συμπαρασύρει σε αυξήσεις και τους μέσους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα και θα οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης.
Ερ.: Δεν γράφεται πολύ, αλλά σε είκοσι ημέρες από σήμερα αναμένεται κλιμάκιο των δανειστών στην Αθήνα, όπως και η αξιολόγησή τους περί τα τέλη Φεβρουαρίου. Πού παρατηρούνται καθυστερήσεις;
Απ.: Το ότι δεν γράφεται πολύ, όπως σωστά επισημαίνετε, έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχουμε πια περάσει σε μια κατάσταση «ρουτίνας» και κανονικότητας. Τα reports πια δεν έχουν τη σημασία που είχαν, τα περισσότερα θέματα έχουν δρομολογηθεί και μοιραία το ενδιαφέρον για την παρουσία των κλιμακίων έχει μειωθεί πολύ.
Ερ.: Η πρόωρη αποπληρωμή του χρέους προς το ΔΝΤ είναι μέσα στα σχέδιά σας; Και αν ναι, τι θα σημάνει αυτό;
Απ.: Νομίζω ότι αρμοδιότερο από όλες τις πλευρές να απαντήσει στην ερώτηση αυτή είναι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης που κατέχει όλα τα δεδομένα. Ωστόσο, για το άμεσο μέλλον δεν τίθεται κάτι τέτοιο.
Ερ.: Μεγάλη ένταση στα ελληνο-τουρκικά, κ. υπουργέ. Η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην ανάληψη κάποιας πρωτοβουλίας για να πέσουν οι τόνοι; Μήπως δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να επισκεφθεί τη γείτονα ο πρωθυπουργός;
Απ.: Η κυβέρνηση βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τους γείτονες για τη λείανση των εντάσεων. Από την πλευρά της Ελλάδας ο σκοπός είναι η διασφάλιση των συνθηκών ειρήνης και συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών. Νομίζω ότι και η απέναντι πλευρά αναλογίζεται ότι είναι προς το συμφέρον της μια εξομάλυνση των σχέσεων με την Ελλάδα. Ο πρωθυπουργός θα επισκεφθεί την Τουρκία όταν κρίνει ότι οι συνθήκες είναι ευνοϊκές και η επίσκεψη θα μπορεί να έχει οφέλη για τα εθνικά μας συμφέροντα.
Ερ.: Επί τη ευκαιρία, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας εκφράζει την κυβέρνηση στο συγκεκριμένο θέμα;
Απ.: Η δουλειά του υπουργού Άμυνας και όλου του πολιτικού επιτελείου του Υπουργείου είναι να διασφαλίζει και να εγγυάται πολιτικά την επιχειρησιακή ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό το έχει κάνει και το κάνει με τον καλύτερο τρόπο. Από κει και πέρα, η άσκηση της εξωτερικής πολιτικής είναι αρμοδιότητα του πρωθυπουργού και του Υπουργείου Εξωτερικών, που είναι και οι μόνοι αρμόδιοι να εκπροσωπούν την επίσημη θέση της χώρας.
Ερ.: Αλλεπάλληλες οι αναφορές του κ. Καμμένου στη Συμφωνία των Πρεσπών. Τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη εκλογική νίκη, μπορεί κανείς να μιλήσει για το τέλος της συνεργασίας των δύο κομμάτων; Δεν νομίζετε ότι η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες θα μπορούσε να σας απαλλάξει από την ανάγκη εξεύρεσης νέων στηριγμάτων;
Απ.: Η γνώμη μου είναι ότι ο Πάνος Καμμένος εγκλωβίστηκε στο θέμα αυτό σε άγονες θέσεις και εγκλωβίστηκε με μια απολυτότητα που δεν του δίνει δυνατότητες υποχώρησης ή αναδίπλωσης. Το θεωρώ κρίμα για αυτόν, γιατί η κυβερνητική συνεργασία της τελευταίας τετραετίας – μια συνεργασία που περιελάμβανε ανθρώπους από τον ΣΥΡΙΖΑ, τους ΑΝΕΛ, τους Οικολόγους-Πράσινους, ανένταχτους – ήταν μια παραγωγική συνεργασία. Οι υπουργοί των ΑΝΕΛ πρόσφεραν σημαντικό έργο στην ανασύνταξη της χώρας, συνεργαστήκαμε πολύ καλά στα θέματα των αρμοδιοτήτων τους. Θεωρώ ότι η συνεργασία όπως την ξέραμε, με τη μορφή που την ξέραμε, φτάνει στο τέλος της. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση Τσίπρα έχει ένα συνολικό σχεδιασμό και στο σχεδιασμό αυτό δεν περιλαμβάνονται πρόωρες εκλογές.
Ερ.: Ανακοινώθηκαν οι υποψήφιοι που στηρίζει το κόμμα σας στους μεγάλους δήμους. Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δύο νέοι άνθρωποι, μέλη της κυβέρνησης ωστόσο. Δεν είναι μειονέκτημα αυτό;
Απ.: Νομίζω ότι όταν δύο νέοι και πολύ ικανοί και μορφωμένοι άνθρωποι διεκδικούν την ψήφο για τις πόλεις που γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και ζουν είναι το απόλυτο πλεονέκτημα. Δεν νομίζω, επίσης, ότι ο Νάσος Ηλιόπουλος και η Κατερίνα Νοτοπούλου είναι με την τυπική έννοια του όρου «κυβερνητικά μέλη». Είναι κατά βάση κοινωνικά στελέχη, άνθρωποι των κινημάτων και της κοινωνίας, που μπορούν να συσπειρώσουν και να εκφράσουν αυτήν την «κοινωνική ύλη» που κρύβουν ή θάβουν οι σύγχρονες μητροπόλεις. Το ίδιο – με τις ιδιαιτερότητες του Πειραιά – ισχύει για τον Νίκο Μπελαβίλα. Ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε και το ξέρουν και οι τρεις τους για να νικήσουμε.
Ερ.: Οι πάντες, νομίζω, αναγνωρίζουν ότι το ισχυρό «χαρτί» του κόμματός σας είναι ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Αυτό τι σημαίνει για τον ΣΥΡΙΖΑ; Τι πρέπει να αλλάξει; Τρόπο λειτουργίας; Δομή; Όνομα;
Απ.: Όλα αυτά θα τα δείξει ο χρόνος και οι κοινωνικές συνθήκες που δημιουργούνται ήδη. Το σίγουρο είναι ότι οι πολιτικές εκπροσωπήσεις ξανα-βρίσκονται σε μια περίοδο ανασυνθέσεων. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να κερδίσει δύο τεράστια στοιχήματα: α) να βγάλει τη χώρα από τα μνημόνια της κρίσης και την επιτροπεία και να ανοίξει το δρόμο για μια νέα περίοδο ανάπτυξης και, β) να σταθεροποιηθεί ως βασικός πόλος του κομματικού συστήματος απέναντι στη Δεξιά και την ακροδεξιά. Και τα δύο δεν ήταν καθόλου αυτονόητα. Σήμερα, από θέση ισχύος και πολιτικής ηγεμονίας, χρειάζεται να προχωρήσει σε μια μεγάλη ανασύνθεση της προοδευτικής δημοκρατικής παράταξης. Να της δώσει νέα ταυτότητα, νέα δυναμική, νέο πρόγραμμα διακυβέρνησης. Οι λαϊκές τάξεις της χώρας απαιτούν να μην ξαναγυρίσει η χώρα στα χέρια της αποτυχημένης πολιτικής ελίτ που την χρεοκόπησε. Και ο Αλέξης Τσίπρας αποτελεί ένα πολιτικό και συμβολικό σημείο αναφοράς για αυτήν την ανασύνθεση.
Ερ.: Συχνά, τελευταία, ο πρωθυπουργός αλλά και άλλα μέλη της κυβέρνησης περιγράφουν το, κατ’ αυτούς, δίλημμα του εκλογικού σώματος. Πώς, αλήθεια, φαντάζεστε την Ελλάδα σε περίπτωση εκλογικής νίκης του κ. Μητσοτάκη;
Απ.: Δεν είναι θέμα φαντασίας, αλλά σκληρής πραγματικότητας. Μια ενδεχόμενη νίκη του Κυριάκου Μητσοτάκη θα σήμαινε επιστροφή εκείνων των πολιτικών που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία και τα μνημόνια. Ακραία λιτότητα για τις λαϊκές τάξεις, ασυλία στον πλούτο που παράγεται από την φοροδιαφυγή, καταστροφή των δομών του κοινωνικού κράτους που τώρα ανασυστήνονται, «μοντέλο Πινοσέτ» στο ασφαλιστικό σύστημα, εργασιακές γαλέρες σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Και βέβαια, νομιμοποίηση της άκρας δεξιάς μέσα στην ΝΔ που θα λειτουργεί και με τη βούλα πλέον ως το «πολιτικό θερμοκήπιο» των Ελλήνων Σαλβίνι. Οι λαϊκές τάξεις ευτυχώς όμως δεν θα επιτρέψουν την επανάκαμψη του νεοφιλελεύθερου φονταμενταλισμού.
Ερ.: Η κ. Γεννηματά κατηγορεί ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ ότι επιλέγουν να διχάζουν το λαό. Εκείνη, από την πλευρά της, προτείνει εθνική συνεννόηση. Γιατί δεν λέτε «ναι»;
Απ.: Πέρα από τους ηθικισμούς και τα κλισέ η Φώφη Γεννηματά πρέπει να εξηγήσει γιατί συμπορεύεται με την ΝΔ σε όλα, μα όλα, τα πολιτικά ζητήματα. Στο ζήτημα πχ της Συμφωνίας των Πρεσπών ποια είναι η «εθνική συνεννόηση» που έχει προτείνει; Η υπόκλιση στην πιο αναχρονιστική και εθνικιστική ατζέντα των δήθεν μακεδονομάχων; Η εθνική συνεννόηση που δήθεν προτείνει είναι μια συνεννόηση με το βαθύ πολιτικό και οικονομικό σύστημα της χώρας. Έχει επιλέξει ένα δρόμο που απογοητεύει το δημοκρατικό κόσμο και οδηγεί το κόμμα αυτό στην απόλυτη συρρίκνωση.
Ερ.: Η Ευρώπη σε σταυροδρόμι. Από τη μια, κίτρινα γιλέκα, και από την άλλη, Σαλβίνι, Όρμπαν κοκ. Πού πηγαίνουμε;
Απ.: Δυστυχώς η Ευρώπη φοβάμαι ότι δεν είναι καν σε σταυροδρόμι. Έχει ανοίξει διάπλατα το δρόμο στους εθνικισμούς και στην αναβίωση των πιο αποκρουστικών ιδεών. Το αίτημα είναι πια επιτακτικό: η λιτότητα ως επίσημο δόγμα της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής πρέπει να ανατραπεί. Το αίτημα αυτό είναι άμεσο και ενοποιεί ένα μεγάλο φάσμα πολιτικών δυνάμεων, από την Αριστερά και τα κοινωνικά κινήματα, τους Πράσινους και τα περιβαλλοντικά κινήματα, το μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας. Αρχίζει να «ακουμπά» ακόμα και στις δημοκρατικές και φιλελεύθερες δυνάμεις της κεντροδεξιάς. Αυτό το δρόμο πρέπει να ακολουθήσουμε και εμείς σε αυτήν την κατεύθυνση θα συμβάλλουμε.